Пазарът на имоти в София е във възходящ период, търсенето е силно, а предлагането – слабо. Лихвите по кредитите продължават да намаляват, остават рекордно ниски и лихвите по депозитите, заради което е икономически нерентабилно да се държат парите в банките. Тези фактори изкарват повече хора на имотния пазар в ролята им на купувачи, пише в свой анализ Георги Янков от компанията за имоти Primo+.
На този фон много продавачи решават да изчакат, тъй като е логично с продължаващото нарастване на търсенето да се покачват и цените на имотите. Всеки продавач смята, че така ще хване по-висока вълна на пазара, породена от по-голям интерес към имота и по този начин ще спечели повече.
От една страна, всеки собственик, който иска да продава, има за цел да продаде имота си в пика на пазара и всеки си задава въпроса кога е най-точният момент. Това обаче е като хазартните игри и заради прекаленото изчакване продавачите може да изпуснат някой от индексите на пазара, които да подскажат, че пикът на наближава.
В един момент на пазара се оказва, че има повече продавачи, отколкото купувачи, заради което се образува и пазар със застояло предлагане. Това означава, че конкуренцията е изцяло между продавачите.
Проучванията – нож с две остриета
Продавачите обикновено правят някакъв опит за проучване на пазара преди да решат дали да излязат на него.
Един от вариантите е консултантите да посочат възможна цена, която не отговаря на очакванията на собствениците, заради което те решават да изчакат, без значение дали информацията им е поднесена професионално и няма за цел да ги подведе, или не.
Други собственици получават цени буквално на „лотариен принцип“, посочва Георги Янков в анализа си. Те не получават информация какво стои зад такава „оценка“.
От агенцията съветват хората да проучат и селектират внимателно брокерите, към които се обръщат, като проучат внимателно техните компетенции.
Кога е правилният момент да се излезе на пазара
Зависимостта между търсене и цена, дори и на уличната сергия, винаги е била една и съща – колкото по-висока е цената, толкова по-малко е търсенето, посочва се в анализа.
Винаги когато един продукт повишава цената си, търсенето се ориентира към сходни продукти. Така търсенето, или по-скоро промяната в търсенето, става естествен резултат от покачването на цените, а еуфорията на купувачите вече е изчезнала (въпреки атрактивните ипотечни кредити).
Докато продавачът чака по-добро време и цена, купувачите вече са се преориентирали и не се интересуват от неговия имот.
Не на последно място е и конкуренцията на новото строителство, освен останалата конкуренция на вторичния пазар. С него ситуацията на всеки продавач се усложнява, тъй като купувачите вече имат много повече избор като алтернативни имоти.
Сградите в момента се проектират по-качествено, а и строителите не продават само един апартамент, т.е. могат да си позволят да продават определено количество апартаменти на цена „под пазара“, за да привлекат определени клиенти, а в последствие да вдигнат цената на останалите имоти в сградата.
Ако може да се каже, че има правилен момент за излизане на продавач на пазар, това е сега, защото конкурентите от района все още изчакват. Това поставя малкото продавачи в по-изгодна позиция, защото вместо да се състезават помежду си за малко клиенти, повече купувачи се състезават за техния имот. Това пък може да увеличи цената, заключава се в анализа.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате
преди 8 години До авторката: как така купувачите са повече от продавачите и изведнъж имотът остава без купувачи! Няма ли да дойдат други, пазар!!!!Обясненията Ви са посредствени!Освен това брокерите са племе, което раазчита на случайността и хич не ги интересува цената, и основанията ,и обясненията за нея!ТЕ СИ ГЛЕДАТ КОМИСИОНА!!!!Така че не е нужно да се пишат безсмислени материали, нема кой да ги чете и не трупат трафик.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Честно казано в една нормална пазарна икономика стоката суха пара би трябвало да струва нещо, а сега малко не е така. Не може да се стига и до състояния на отрицателна лихва, нещо което в Япония отдавна е факт, а това е една образцова, развита пазарна икономика съчетана с демокрация. Вече и у ЕС отиваме натам. Такова евтино пилеене на пари ме плаши. Или нещо става с т.нар. пазарна икономика или просто парите вече не струват нищо, а се печатат като евтина тоалетна хартия - по=скоро напечатани са така заради кризата. Все едно. Някой раздава кредити и пари на поразия. Внимавайте. Лихвата утре от 3-4 може пак да стане пак 9-10 процента годишно. Някой не е анонимен, дали са американските банки, ФЕД или евреите няма значение - дяволъка на парите е голяма работа и не е игра. Мерете си заемите. Беден със заем да иде у София, че да стане богат - не е наивно, простотия е и ще струва скъпо. А чувството на хората по света за олекването напарите ще изиграе лоша шега някому. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Та в обобщение: айде изкарахме купувачите, ама за да има сделки трябва и продавачите да се активизирате, давайте, че агенциите за имоти сме останали на едно кръв. отговор Сигнализирай за неуместен коментар