Необходимо е да се ускори реформата на водния сектор, а след като тя приключи - да има ясна отговорност за това кой решава да се направят инвестиции, кой експлоатира съоръженията и как те се финансират. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air Добромир Сидимчиев, бивш зам.-министър на регионалното развитие и председател на СД на Фонд ФЛАГ.
За състоянието на водите той коментира, че до 80-те години държавата е финансирала основно водоснабдяването на населените места, но не и пречистването на водите. В същото време през 70-те години в Европа започват мащабни инвестиции за изчистване на водите и сега например в Германия и Австрия на практика почти нямало малки населени места без пречиствателна станция.
Той припомни, че в България за ВиК инвестиции основно се разчита на оперативна програма „Околна среда“ и досега са изградени 39 пречиствателни станции към градове с население над 10 000 души.
Ефектът по думите му няма да се види веднага.
Сидимчиев коментира и затворения преди дни плаж на Лозенец, защото морската вода е замърсена с непречистени отпадъчни води от канализационната система и от пречиствателната станция в селото. Обектът е претоварен през летния сезон и с недостатъчен капацитет.
„Случаят в Лозенец е класически – частната инвестиционна инициатива изпреварва в пъти строителството на инфраструктура. Претоварена станция, със сигурност с проблеми в експлоатацията. Има версии, че се изключва на моменти, защото шуми и за да се пестят разходи, което е недопустимо“, заяви той.
Добромир Сидимчиев припомни, че преди време МРРБ възложи на консултанти мастър планове (б. р. - по региони) за развитието на сектора. След като те бяха готови, стана ясно, че за рехабилитацията на водната инфраструктура в страната са необходими 15 – 16 млрд. лв., от които половината – за пречистване и канализация.
От тези средства не повече от 30% могат да дойдат от еврофондовете. По новата програма „Околна среда“ по направлението „Води“ са заложени близо 1,3 млрд. евро без местното финансиране, но трябва да изпълним условието на ЕК да се изготвят прединвестиционни проучвания, което тепърва ще се прави.
„Еврофинансирането няма да реши всички проблеми“, обясни експертът.
Вижте още във видеото:
Още видео материали можете да гледате в сайта на Bulgaria On Air


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате