Натискът от Брюксел за промените в енергетиката не засяга собствеността на газопреносната мрежа, а проблемa, че капацитетът е резервиран и затова трети лица нямат достъп до него.
Тази теза застъпи икономистът от Института по пазарна икономика Калоян Стайков в предаването Boom&Bust с водещи Владимир Сиркаров и Кузман Илиев по Bloomberg TV Bulgaria.
По думите на Стайков идеята на Европейската комисия с енергийните пакети е либерализиране на инфраструктурата, така че тя да бъде собственост и да се оперира от една компания, но да се използва от възможно най-много пазарни играчи. Това трябваше да се случи отдавна и е нормално Брюксел да губи търпение, пояснява икономистът.
В краткосрочен план промяната в използването на газопреносната мрежа с други източници ще донесе повече икономически ползи, смята той. В момента резервният капацитет от Газпром не се използва на 100%, има свободни количества, които могат да бъдат достъпни за други компании.
Това обаче ще доведе до повече конкуренция, различни цени и избор за потребителите – нещо, което един монополист не иска, обясни Стайков. Според икономиста не съществува проблем газопреносната мрежа да бъде приватизирана.
Стайков коментира още и проблемите пред финансовото състояние на НЕК, цената на електроенергията и изграждането на регионален газов хъб "Балкан". Възможността за диверсификация е задължителна както за създаването на регионален хъб, така и за увеличаване на газификацията на населението в България, смята той.
Вижте повече във видеото:


Евакуират четирима моряци от заседналия край Ахтопол танкер
Времето във Варна на 8 декември 2025
Закопчаха трима шофьори във Варна
Зеленски се среща днес със Стармър, Макрон и Мерц
Честваме паметта на преподобния Патапий
OpenAI се превръща от спасител на фондовия пазар в бреме
Търговският излишък на Китай надхвърли $1 трилион след възстановяване на износа
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Опера на Мориконе се появи на бял свят 30 г. след написването й
Два труса поред стреснаха Турция
Зони и такси за паркиране - как е уредено в съседните ни страни
В последния кръг: Сантос и Неймар се спасиха от изпадане
Доналд Тръмп-младши: Баща ми може скоро да се откаже от Украйна