Руската газова компания "Газпром" отчита ръст на доставките на природен газ за държавите, които ще бъдат потенциални клиенти на "Турски поток" - Югоизточна Европа, съобщи ТАСС.
Данните на компанията за България са за увеличение от 2,1% до 3,18 млрд. куб. метра през 2016 година.
Това обаче е едно от най-слабите увеличения, които "Газпром" записва за държавите от региона. Доставките за Румъния растат над осем пъти до 1,48 млрд. куб. метра, а за Гърция - с 35% до 2,68 млрд. куб. метра.
От посочените данни обаче пък е видно, че България е един от големите пазари на "Газпром" на Балканите. Доставките за Сърбия са едва 1,75 млрд. куб. метра, за Македония - 0,21 млрд. куб. метра, а за Хърватия - 0,76 млрд. куб. метра.
Голям потенциален потребител на газ от "Турски поток" е Италия. Доставките в страната през 2016 година са в обем от 24,7 млрд. куб. метра, което е увеличение от 1,1%.
България може да разчита основно на доставките от "Газпром" за покриване на потреблението на газ. Някои от държавите на Балканите имат достъп и до алтернативни доставки. Румъния например има собствен добив, а Гърция има достъп до терминалите за втечнен газ и връзка с газовата мрежа на Турция.
От "Газпром" посочват, че увеличението на доставките в региона показва, че проектът "Турски поток" е важен за обезпечаването на енергийните нужди на тези държави.
"Турски поток" беше анонсиран в края на 2014 година като заместник на "Южен поток", макар и с по-малък капацитет. Реализацията му беше замразена за около година в резултат на охладнелите отношения между Русия и Турция. Сега обаче газопроводът има всички разрешителни и строителството му може да започне.
Идеята е да бъдат построени две тръби с капацитет от по 15,7 млрд. куб. метра газ годишно. Първата тръба ще доставя суровината за турския пазар и така Турция ще получава газ директно от Русия без транзитни държави - чрез "Син поток" и "Турски поток". По втората тръба "Газпром" планира да доставя газ за Европа чрез хъб на гръцко-турската граница.
Общата стойност на проекта е около 11,4 млрд. евро. За морската част ще бъдат необходими около 7 млрд. евро, изчисляват още от газовата компания.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време