Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е готова със становището по проекта за нов Закон за обществените поръчки, поискано от вицепремиера Томислав Дончев. В него обаче са посочени някои противоречиви текстове.
На първо място, в предложението има неясноти относно акта за възлагане на поръчката, възможностите за промени в заданието, както и кой точно е обжалваемият пред КЗК акт на възложителя, ако някой от участниците в процедурата има възражение относно провеждането й.
Регулаторът критикува още и предвидената възможност за устна комуникация при възлагането на обществени поръчки. Според становището на КЗК тази възможност може да създаде опасност от злоупотреби и да доведе до нарушение на принципа на разнопоставеност. Това може да възпрепятства ефективната конкуренция и затова предложението е устната комуникация като възможност да отпадне.
В законопроекта подробно са разгледани случаите, в които участниците в тръжна процедура могат да искат разяснения от вложителя относно поръчката. Законодателят обаче е пропуснал да отрази в какъв срок възложителят е длъжен да даде исканите уточнения. Това може да рефлектира пряко върху правата и на заинтересованите лица и възможността им да участват в процедурата, пише КЗК.
Регулаторът настоява и недвусмислено да се определи дали възложителите трябва задължително да обявят прогнозна стойност на поръчката или не, защото има противоречиви текстове в тази насока в проекта за закон.
Комисията е открила и множество несъответствия в условията за допустимост, както и изискванията за допустимост на кандидатите в търговете за обществени поръчки.
Текстовете на законопроекта предвиждат още отстраняване на кандидати, които имат данъчни задължения. Това трябва да бъде доказано от акт на компетентен орган или от възложителя „с подходящи средства“. Според КЗК обаче е излишно да се вменява на възложителите доказване на задължения, при положение че в България съществуват компетентни органи, които установяват липсата или наличието на данъчни задължения и доказват това с актове.
Регулаторът предлага още и да отпадне възможността при наличието на данъчни задължения участниците да не бъдат отстранявани при наличие на обществено значение. Причината е, че няма ясни обективни фактори, които да очертават границите на обществения интерес.
Проектът предвижда още при положение, че някой от участниците даде с 20% по-ниска цена спрямо средното равнище в останалите оферти, кандидатът да даде писмена обосновка на по-ниската цена. От друга страна обаче законът не предвижда изрично отстраняване на участника, който не може да обоснове по-евтината си оферта.
Уточняването на информацията пък може да доведе до неравноправно третиране между участниците в процедурата.
Комисията иска да бъдат прецизирани и текстовете, които предвиждат договаряне без предварително обявяване на процедурата при липсата на конкуренция поради технически причини.


1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн