Данъчни облекчения, субсидиране на до 50% от лихвите по инвестиционни заеми, публични инвестиции в предприятия и инфраструктурата в изоставащите региони – това са част от заложените мерки в Целенасочената инвестиционна програма на правителството, по която ще се подпомагат Северозападна България, регионът на Странджа – Сакар, Родопите и граничните, планински и полупланински региони.
Програмата е публикувана за обществено обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg. Становища могат да се изпращат до 14 декември.
Основната цел на програмата е повишаване на заетостта на населението и привличане на инвестиции в икономически изоставащите райони в страната. Тя обхваща 51 общини от Северозападна България, 40 общини в Родопите, 5 общини в Странджа – Сакар и още 52 общини от пограничните, планинските и полупланинските слабо развити райони. Така на практика се покрива повече от половината от територията на страната и почти една трета от населението.
Анализът на обхванатите от програмата региони показва силно влошената демографска картина, както и лошата пътна, социална, образователна, културна и друга инфраструктура.
По същество публичните инвестиции ще бъдат пакети от проекти с регионално и национално значение, създаващи косвени предпоставки за съживяване на икономиката и осезателно увеличаване на заетостта, посочва се в програмата.
Инвестициите ще се съпътстват от „меки“ мерки - данъчни облекчения за фирмите, които разкриват работни места, субсидия от 50% върху лихвите по инвестиционни кредити, предоставяне на възможност за наемане на терени и сгради в индустриални зони/паркове от предприятия, осъществяващи дейност на територията на съответния район, жилищни програми – за осигуряване на жилища на млади, квалифицирани хора, които желаят да се реализират в тези райони, стипендии за ученици и студенти с ангажимент за оставане в регионите и други.
Проектите за всяка от областите, включени в програмата, ще се групират в три части. Инвестиционната част ще включва проекти за инвестиране от държавния бюджет в периода 2016-2020 г. За догодина са предвидени основно средства за предпроектни проучвания и инвестиционно проектиране, като се очаква някои от проектите да прераснат в публично-частно партньорство, посочва се в програмата.
Във втората част, която е наречена „координираща“, ще попаднат проекти за финансиране от други източници, а не бюджета - други европейски и национални фондове, както и от частни източници на финансиране. Третата част на програмата е „банка“ за идеи, в която ще попаднат всички проекти с недостатъчно изяснена същност, цел и възможно финансиране. Тези проекти ще останат за реализация за след 2020 г.
За Северозападна България стратегията предвижда да се оползотвори потенциала на р. Дунав, плодородните земи, културно-историческото наследство, да се привлекат конкурентоспособни предприятия с инвестиции в индустриални паркове в областните центрове, както и в Лом, Белене, Козлодуй, Мизия и Бяла Слатина.
Предвиждат се и публични инвестиции в по-дребномащабна бизнес инфраструктура – бизнес зони и бизнес инкубатори, пазари и тържища, рибарски пристанища и друга речна инфраструктура, рехабилитация на техническата инфраструктура в работещи индустриални зони и други. Предвидени са и инвестиционни инициативи за нови производствени мощности, целеви инвестиционен фонд за малкия и среден бизнес, който да осигурява безлихвени заеми, жилищна програма за млади, квалифицирани кадри, студентски и други стипендии с ангажимент за оставане в района и други.
В мерките е включен и пътят Видин – София, магистрала „Хемус“, пътищата, които свързват областните центрове в Северозападна България, новите мостове на р. Дунав Оряхово – Бекет и Никопол – Търну Мъгуреле, жп линии и други.
Приоритетни проекти за финансиране от бюджета са общите устройствени планове на общините, кадастърът на област Плевен, изграждане на индустриална зона в Белене, на университетски кампус и технологичен парк в Плевен, разширяване на Северна промишлена зона във Видин, изграждане на логистичен парк във Враца, на рибарско пристанище и рибна борса в Лом, на туристически маршрути в няколко общини, реализация на проекти в земеделието, за които е осигурено финансиране от програмата за селските райони, и други.
От пътната инфраструктура е предвидено изграждането на обход на Мизия, ремонт на Троянския проход и осигуряване на целогодишно преминаване през него, ремонт на второкласна и третокласна пътна мрежа. Предвижда се и укрепване на диги, почистване на речни участъци, земеделски проекти и други. Повечето ще се финансират с европейски средства.
За след 2020 г. се предлага изграждане на туристическо и товарно пристанище в с. Байкал, изграждане на интермодален терминал във Видин, възстановяване на инфраструктурата в индустриалната зона на Бяла Слатина, различни туристически проекти и маршрути, пътни и жп проекти и т.н.
За Родопите е предвидено отново да се инвестира в индустриални, технологични и логистични паркове, нови предприятия в преработвателната индустрия и леката промишленост, като се постави акцент върху биологичното земеделие и туризма.
В програмата е заложен мащабен план за реализиране на т.нар. Южна тангента – пътна свързаност на Петрич, Гоце Делчев, Смолян, Кърджали, Харманли, Тополовград, Елхово, Болярово, Царево и Бургас, като в тази връзка попада и регионът Странджа – Сакар. На места проектът ще изисква мащабни реконструкции на пътна инфраструктура. Предвижда се и рехабилитация на пътната мрежа в региона, доизграждане на водоснабдителни системи, изграждане на няколко нови ГКПП с Гърция (при Кърджали, Рудозем, Доспат, Аврен и Кожари) и други.
Сред конкретните проекти се отличават плановете за изграждане на индустриална зона в Момчилград, Кричим и край Ардино, както и промишлената зона Юг в Кърджали, изграждане и модернизиране на пазари и тържища в различни селища от региона, изграждане на мандри, рибарници и гъбарници, осъществяването на редица туристически проекти, реализиране на бизнес инкубатор в Смолян, изграждане на предприятия за бутилиране на минерална вода, за компост, за месо и месни продукти, мляко и млечни продукти и преработка на земеделска продукция, на социални предприятия, изграждане на туристическо-информационни центрове и спортно-развлекателни центрове, ремонти на второкласна и третокласна пътна мрежа, изграждане и рехабилитация на мостове и пътни връзки, ВиК проекти, диги, почистване на реки и други.
За след 2020 г. остават околовръстният път на Кърджали, за който няма финансиране, изграждането на няколко пътни отсечки, проучването и реставрацията на няколко археологически обекта, изграждане на екопътеки и велоалеи, както и развитието на ски центъра „Картола“ край Смолян.
За Странджа-Сакар се предвиждат инвестиции отново в индустриална и пътна инфраструкутра, но акцент в развитието на региона се поставя върху туризма и земеделието – зеленчукопроизводство, биоземеделие, трайни насаждения, животновъдство.
Сред конкретните проекти са бъдещите индустриални паркове в Средец, Елхово, Тополовград, Болярово и други селища, сертифицираща лаборатория за пчелни продукти в Малко Търново, сертифицираща лаборатория за растителни и животински продукти в Елхово, дървопреработвателни предприятия, цехове за преработка на земеделска продукция, пътна мрежа, реставрация и консервация на археологически обекти, туристически проекти и други.
За развитието на общините в полупланински и планински райони се поставя акцент върху туризма и земеделието. Сред проектите в програмата са бъдещият индустриален парк в Твърдица, още един в Костенец, складови бази за земеделска продукция в редица селища, цехове за мебели и преработка на земеделска продукция, туристически маршрути, ремонти и изграждане на нова пътна инфраструктура, изграждане на тържища и стокови борси, подпомагане създаването на микропредприятия и т.н.
Общата стойност на проектите в изоставащите региони се оценява на над 5 млрд. лева. За повечето от тях обаче няма осигурено финансиране и ще се търсят други източници, освен бюджета и еврофондовете.


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева