Агенция „Пътна инфраструктура“ подписа днес договора за проектиране и строителство на Северната скоростна тангента на София.
За изпълнител на проектирането и строителството Върховният административен съд (ВАС) определи консорциумът „ХПВС – ССТ” („Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой“ АД, „Пътстрой Бургас“ ЕООД и „Водстрой 98“ АД).
Първоначално за изпълнител на обекта беше избран италианският консорциум „Салини – Импреджило”, но Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени решението на бившия вече председател на пътната агенция Лазар Лазаров за избор на строител след жалба на „ХПВС- ССТ”. Подписването на договора се забави заради процедурите за обжалване.
Общата дължина на Северната скоростна тангента е 16,54 км, посочват от агенцията.
„Пътният проект е важен за София и страната, тъй като в нея се пресичат АМ „Тракия“, „Хемус“, „Люлин“ и пътят София – Калотина“, коментира регионалният министър Десислава Терзиева по време на подписването на договора за проектиране и строителство.
Стойността на договора за проектиране и строителство е 149 999 999 лв. без ДДС. Надзорът ще се осъществява от обединението „СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ“, в което участват „СЖС България“ ЕООД, София, и „СЖС Технос С.А.“, Испания, като договорът е на стойност 735 хил. лева.
Проектирането на пътната отсечка ще започне веднага, а строителните работи се предвижда да стартират през лятото. Крайният срок за завършването на обекта е до края на 2015 г.
В момента средно на денонощие по Северната дъга на Софийския околовръстен път преминават около 15 хиляди превозни средства. Прогнозата е, че през 2030 г. трафикът ще нарасне до 25 хиляди средно за 24 часа.
Предвидено е изграждането на 6 пътни ленти, по 3 в едно направление. Ще бъдат построени 19 големи съоръжения, 5 пътни възела и т. н. Трасето преминава над 3 реки - р. Какач, Владайска и Перловска, пресича 20 електропроводи и газопроводи и 20 ВиК мрежи.
Северната скоростна тангента преминава през землищата на кварталите на София - Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. За изпълнението на проекта е необходимо да се извършат редица действия от АПИ и Столична община, които са разписани в рамковото споразумение от 30 март 2010 г., така че всички съвместно трябва да положат максимални усилия, за да се спазват сроковете, подчерта министър Терзиева.
Столична община трябва да проведе отчуждителните процедури за изместване на обекти на техническата инфраструктура, попадащи извън обхвата на пътя, трябва да осигури необходимите устройствени планове за съоръженията на техническата инфраструктура, да довърши изграждането на продължението на бул. „Илиянци“ до надлеза на съществуващата околовръсна жп линия до връзката му с бул. „Лазар Михайлов“ и изграждането на продължението на бул. „Източна тангента“ от бул. „Ботевградско шосе“ до бул. „Чепинско шосе“.
Ангажимент на АПИ е да предприеме дейности за отчуждаване на засегнатите частни имоти до края на август 2014 г., да уведоми собствениците на имотите и да преведе сумите за обезщетения. Експертните оценки на имотите са изготвени от лицензиран оценител след процедура по ЗОП и методика, определена през 2010 г., обясни министър Терзиева.
Междувременно и днес пред сградата на пътната агенция в София жители на столичните квартали "Илиянци", "Требич", "Бенковски", "Враждебна", "Орлановци" и "Малашевци" протестираха заради ниските цени, по които са оценени и отчуждени техни имоти, необходими за изграждането на Северната скоростна тангента.
Хората за кратко спряха движението по бул. „Христо Ботев“ в столицата с искане за пазарна оценка на земите им, предаде БТА. В момента кв. м площ е оценена на между 35 и 80 стотинки в зависимост от землището на имота.
По думите на Десислава Терзиева проектирането ще започне веднага въпреки протестите, а недоволните граждани да изчакат решението на Върховния административен съд по казуса. Според председателя на Управителния съвет на пътната агенция инж. Стефан Чайков до края на март агенцията ще изпрати до всички около 3 хил. собственици на земи уведомления за отчуждаване, за да могат, ако решат, да заведат съдебни дела.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време