Иван Велков е експерт с дългогодишен опит в сектора на имотите. Общински съветник в Столичния общински съвет, заместник-председател на постоянната комисия по опазване на околната среда, земеделие и гори и член на постоянната комисия по устройство на територията, архитектура, достъпна среда и жилищна политика. С Иван Велков разговаряме за градоустройствените проблеми на София.
Г-н Велков, нека за започнем от най-големите градоустройствени проблеми на София - така, както ги виждате, откакто сте в общинския съвет, а и отпреди това...
За тези няколко месеца като общински съветник виждам защо някои неща, които ми се струват толкова логични, приемливи и наложителни, не се случват. Българската администрация – независимо дали става въпрос за национална, или за местна, дали по навик, дали заради инерция, дали заради това, че многообразието и обемът от нормативни документи създават усещане, че именно това е единствената цел – не търсенето на краен ефективен резултат, а процедурното спазване на членове, букви и алинеи.
Това запълва до голяма степен работния ни ден – с възпроизвеждане на административни процеси. Ако, може би, в началото на прехода във Великото народно събрание имаше повече икономисти, инженери и предприемачи, щяхме да имаме и друга Конституция, с която по-скоро да се случват нещата. Обратният ефект, в който ние първо се затрупваме с правила, които след това почти не спазваме, не води до резултатите, които едно съвременно и модерно общество очаква и изисква.
София няма само един, два или три градоустройствени проблема. Проблемите са комплексни, защото в много случаи се движим със закъснение след събитията, а не ги предвиждаме или моделираме. Решават се въпроси, които от немай къде задължително трябва да бъдат решени. Силно се надявах, че с конкурса за нов главен архитект ще има все по-конструктивен диалог в тази посока и поне засега съм оптимист за това. Всички разчитаме на по-енергична и дейна позиция и мисъл за бъдещето, не само за комунално-битовото настояще.
Градоустройствените въпроси са много конкретна илюстрация, защото всеки един от нас пряко попада под влиянието от нерешаването им. Хората стават все по-информирани, искащи, търсещи. Все повече ги вълнува как изглежда улицата им, къде е паркиран автомобилът им и още повече автомобилът на съседа, има ли зелени площи, работят ли и колко са безопасни детските и спортни съоръжения.
Преди години, когато градовете бяха по-малко населени, това не беше толкова болезнен и висящ пред очите на всички ни въпрос. Сега сме се барикадирали в домовете си и обясняваме на всички останали как те трябва да свършат нещо. Точно този липсващ елемент на самоинициатива – било то на индивида, домакинството, общността, се подсилва от една камара правила и процедури, които забраняват, а не създават среда и стимули, за да направиш нещо и да подобриш, да решаваш проблеми. Кара се в утъпкан коловоз, в който задължителните неща бавно се решават, а хубавите, с които цял свят и цяла Европа се занимава в момента, ги гледаме само пожелателно и замечтано през някаква витрина и се надяваме да стигнем дотам.
Наскоро бях на среща с градската управа на Брюксел и там с доста прискърбие колега от местната администрация разказа, че за да се приемат дейности по освобождаването на три градски зони от автомобилно движение и превръщането им в пешеходни, процесът по планиране, координиране, комуникиране и съгласуване на мненията на различни заинтересовани страни им е отнел повече от три години. Сигурно е нормално, защото те трябва да говорят и с местното правителство, и с федералното правителство, и с Европейския парламент, и с Валония, и с Фландрия... Въпреки това за три години няколко много важни институции намират начин. Този постоянен стремеж да се намери оптималното решение в София и в който и да било български град не е толкова изразен.
Що се отнася до нерешените градоустройствени въпроси, това са проблемите с автомобилния трафик през центъра на града, липсата на достатъчно инфраструктура – не само пътна, но и комуникационна на всички нива, нихилизмът, с който в продължение на 20 години се раздаваха строителни разрешителни на който си пожелае, дефицитът на инфраструктурна обезпеченост, който винаги ме е учудвал, дори когато се сравняваме с не толкова далечни страни ... Последното създаде и продължава да държи града в „мъртва хватка“ на решаване на злободневни, битово-комунални въпроси, а не генералните, визионерски проблеми.


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
преди 9 години Градоустройството в София се движи след проблемите - не това не е вярно.Градоустройството в София създава проблемите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Адмирации за интервюто и мнението. Но ПУП-овете, които действат към момента не следва да са вечни, а би било нормално периодично да им се прави преглед, с цел облекчаване на жилищната среда и облагородяването й. Като общото трябва да бъде рестриктивна политика по отношение на строителството в южното направление и по-стимулираща и експанзивна политика в северно направление.В София няма нито един нов квартал в последните години. Единственото подобно, за което се сещам е Цариградски комплекс, който обаче е повече като част от Дружба. Всичко останало е сгъстяване на старите квартали - от Люлин до Младост.А място не е като да няма - зад Централна гара и към Орландовци и Световрачане, при Северната тангента има място да бъде направен квартал за чудо и приказ. С детски градини, училища, жп връзки и ДОСТАТЪЧНО за жителите места за паркиране. Това трябва да се нарисува, да се планира и да се търсят различни инвеститори, които само взимат плана и строят! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години то големи части от Драгалевци вече за нищо не стават. Сгради по 6 етажа. Ще отидеш до планината и ще живееш на 6-ти етаж без двор.Все едно селските прогомназии (къщи на 3 етажа) по българските села, защото родителите грандомани строили. Във витошките квартали трябваЛо да се забрани високото строителство и да си останат с красиви къщи. Сега масово е бетонна джунгла. Липсва "елитност", защото има хубави къщи, но в някои части само бетонни джунгли.Да единственият път за разрастване е на север. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "Управление на трафика" е много забавна тема... Уникалната червена вълна в София, постигната чрез управление на трафика е нещо, непостижимо и невиждано в други части на света, а примерно разчертаните BUS ленти в Младост по които минават 8 автобуса на час, съчетани с общата "организация" на движението, или по-скоро неизползването на мисловни клетки при нейното изграждане създава ежедневен кошмар за 1/4 от гражданите на София, като решава частично проблемите на (гр)адски транспорт и създава хранилка за служителите на МВР... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Поздравленията за интервюто и темата на г-жа Иванова и г-н Великов! Време е да се отвори дебат по визията какво искаме да постигнем като общество на местно ниво за да знаем на къде отиваме и всеки да разбере че има лична отговорност!Съгласен съм с поемането на лична инициатива да променяме и подобряваме средата около нас, а не да чакаме някой друг, че ни е длъжен с нещо да го свърши за нас, а ние през това време да си клатим кратака и да критикуваме.От Варна съм и в последните месеци водя активна коресподенция с Общината относно нередности в моя квартал, и съм приятно изненадан, че вече на повечето ми сигнали е отговорено и са взети съответните мерки. Като цяло съм на ясно, че това няма да промени драстично града, но колкото повече хора се ангажират в граждански инициативи, толкова по-добре за нас и за нашите деца, защото ще ги научим на гражданнско съзнание от малки, гледайки нас (eстествено ако желаем да променим нещо, а не само да се оплакваме, защато и това лесно копират). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Точно този липсващ елемент на самоинициатива - ами ако махнете всички наредби и закони които наказват с глоби самоуправството може и да се появят гражданите с инициативата!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години София е почти съсипан град. Управляват го хора-недоразумения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар