Ако се присъждаше приз за корпоративен скандал на годината, то за 2015 година той безспорно би отишъл при Volkswagen, пише БТА. Най-големият европейски автомобилопроизводител, номер две по продажби за 2014 година в света, бе разобличен, че е манипулирал данните от провежданите тестове за отделяни вредни газове при дизеловите си автомобили в САЩ.
Скандалът породи съмнения за морала в автомобилната индустрия като цяло, а също така хвърли сянка на съмнение върху перспективите на германската икономика. Сметките за щетите за Volkswagen и отговорността за измамата все още не се приключили. Случилото се обаче дава тласък на нови идеи и поведение в автомобилната индустрия.
"Дизелгейт" избухна през септември на автомобилното изложение във Франкфурт. Тогава Агенция за защита на околната среда (EPA) на САЩ разкри, че дизелови автомобили Volkswagen и Audi, продавани между 2009 и 2015 година, са отделяли до 40 пъти повече от допустимото азотен оксид, който се превръща в отровния азотен диоксид при реакция с кислорода в атмосферата.
Регулаторният орган обясни, че колите са били оборудвани със софтуер, способен да различи кога автомобилът е в тестови условия и променяйки поведението му, е занижавал реалните показатели за отделяния азотен оксид до определените стандарти, само докато се провежда тестът.
Volkswagen призна, че около 11 милиона автомобила по света са оборудвани със софтуера. Сред тях 5 милиона леки автомобила Volkswagen, 2,1 милиона от марката Audi и 1,2 милиона с емблемата на Skoda. Географски разпределението е следното: 8,5 милиона коли в Европа, от които 2,4 милиона в Германия, САЩ - около 500 000, 324 000 дизелови автомобила в Индия, в Австралия - около 100 000, в Южна Корея - около 120 000 автомобила.
Броят на засегнатите автомобили в България е общо 5700 - 3500 леки коли на Volkswagen, 900 бройки лекотоварни автомобили от същата марка, както и 1300 машини от марката Audi. Всички те са оборудвани с дизеловия двигател EA 189.
Първоначално скандалът бе съсредоточен главно върху по-масовите автомобили с малки двигатели - 2,0 литра, 1,6 литра и 1,2 литра. След това обаче американските регулаторни органи обвиниха Volkswagen, че е манипулирал емисиите на най-малко 10 000 автомобила Audi, Porsche и спортните високопроходими автомобили с марката Volkswagen с 3,0-литрови дизелови двигатели Ве 6 (V6). В началото Volkswagen отрече, но по-късно призна, че 85 000 автомобила са засегнати от това "разклонение" на "Дизелгейт".
През ноември компанията, която се бори с най-сериозната криза в 78-годишната си история, съобщи за второ нарушение на екологичните норми. При вътрешна проверка са били открити несъответствия между обявените по документи и реалните емисиите въглероден диоксид и разхода на гориво при 800 000 коли в Европа. Тази месец обаче Volkswagen коригира значително бройката, понижавайки я до 36 000.
Допълнителни разходи за десетки милиарди долари
Първоначалните оценки за разходите, свързани със скандала, за изтеглянията на автомобилите, за съдебни спорове, поправки, компенсации, възлизат на десетки милиарди долари. Само Агенцията за защита на околната среда има право да наложи глоба от 37 500 долара за всеки засегнат автомобил, като максималната стойност може да достигне 18 милиарда долара. От Южна Корея до Бразилия глобите за компанията се изливат като пороен дъжд, както и съдебните искове. Анализатори дават различни оценки за общата сума - от 20 до 40 милиарда евро.
В началото на идната година Volkswagen започва изтегляне на милиони автомобили и е заделил 6,7 милиарда евро за покриване на разходите, предизвикани от "Дизелгейт". Това се отрази на обявените през октомври финансови резултати, като компанията за първи път от 15 години отчете тримесечна загуба от 2,5 милиарда евро.
Освен това автомобилопроизводителят орязва капиталовите си разходи за първи път от 2009 година, когато избухна световната финансова криза. Главният изпълнителен директор на компанията Матиас Мюлер обяви през ноември, че за 2016 година автомобилният гигант ще сведе инвестициите си до 12 милиарда евро максимум, което е с около 1 милиард по-малко от средната сума за миналите години. Концернът предупреди, че за текущата година чистата му печалба ще бъде по-ниска спрямо 2014 година.
Дизелгейт - скандал с потенциал
Какви са последствията и поуките от измамата с вредните емисии на автомобили на германския производител Volkswagen
17:12 | 14.12.15 г.
Снимка: Ройтерс
напиши коментар
-
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
-
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
-
Как западните автомобилни компании промениха стратегията си спрямо Китай
-
Надзорният съвет на НЗОК одобри проекта за бюджет на касата за 2026 г.
-
Кадър на деня за 7 декември
-
Половината швейцарци подкрепят предложение за таван на населението до 10 млн. души
-
ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
-
Естония гради отбранителна индустрия по собствени правила
-
Китайската централна банка увеличава златните си резерви за 13-и пореден месец
-
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
-
Как западните автомобилни компании промениха стратегията си спрямо Китай
-
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
Най-четени новини
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Правителството ще преразгледа заплатите в публичния сектор, осигуровките и данък дивидент
-
Финансовият директор на "Фантастико": Най-голямото предизвикателство ще е преходният период към еврото
-
Украйна очаква масираните въздушни удари да са ежеседмични, основно с балистични ракети
-
ЕС и Г7 обмислят забрана на морските услуги за износа на руски петрол вместо ценови таван
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Украйна удари най-голямото руско пристанище в Черно море, Русия отговаря с ракети по Киев*
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Родителите на деца до 12 години ще могат да работят дистанционно през лятната ваканция
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
-
Валутите на Централна Европа ще отстъпят от върховете си през 2026 г.
-
Делян Добрев: Ремонтът на бюджета не е за сметка на социалните придобивки
-
Надзорният съвет на НОИ одобри единодушно проекта за бюджет на ДОО
-
Китайската централна банка увеличава златните си резерви за 13-и пореден месец
3 -
ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
1


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате