IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дизелгейт - скандал с потенциал

Какви са последствията и поуките от измамата с вредните емисии на автомобили на германския производител Volkswagen

17:12 | 14.12.15 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Ако се присъждаше приз за корпоративен скандал на годината, то за 2015 година той безспорно би отишъл при Volkswagen, пише БТА. Най-големият европейски автомобилопроизводител, номер две по продажби за 2014 година в света, бе разобличен, че е манипулирал данните от провежданите тестове за отделяни вредни газове при дизеловите си автомобили в САЩ.

Скандалът породи съмнения за морала в автомобилната индустрия като цяло, а също така хвърли сянка на съмнение върху перспективите на германската икономика. Сметките за щетите за Volkswagen и отговорността за измамата все още не се приключили. Случилото се обаче дава тласък на нови идеи и поведение в автомобилната индустрия.

"Дизелгейт" избухна през септември на автомобилното изложение във Франкфурт. Тогава Агенция за защита на околната среда (EPA) на САЩ разкри, че дизелови автомобили Volkswagen и Audi, продавани между 2009 и 2015 година, са отделяли до 40 пъти повече от допустимото азотен оксид, който се превръща в отровния азотен диоксид при реакция с кислорода в атмосферата.

Регулаторният орган обясни, че колите са били оборудвани със софтуер, способен да различи кога автомобилът е в тестови условия и променяйки поведението му, е занижавал реалните показатели за отделяния азотен оксид до определените стандарти, само докато се провежда тестът.

Volkswagen призна, че около 11 милиона автомобила по света са оборудвани със софтуера. Сред тях 5 милиона леки автомобила Volkswagen, 2,1 милиона от марката Audi и 1,2 милиона с емблемата на Skoda. Географски разпределението е следното: 8,5 милиона коли в Европа, от които 2,4 милиона в Германия, САЩ - около 500 000, 324 000 дизелови автомобила в Индия, в Австралия - около 100 000, в Южна Корея - около 120 000 автомобила.

Броят на засегнатите автомобили в България е общо 5700 - 3500 леки коли на Volkswagen, 900 бройки лекотоварни автомобили от същата марка, както и 1300 машини от марката Audi. Всички те са оборудвани с дизеловия двигател EA 189.

Първоначално скандалът бе съсредоточен главно върху по-масовите автомобили с малки двигатели - 2,0 литра, 1,6 литра и 1,2 литра. След това обаче американските регулаторни органи обвиниха Volkswagen, че е манипулирал емисиите на най-малко 10 000 автомобила Audi, Porsche и спортните високопроходими автомобили с марката Volkswagen с 3,0-литрови дизелови двигатели Ве 6 (V6). В началото Volkswagen отрече, но по-късно призна, че 85 000 автомобила са засегнати от това "разклонение" на "Дизелгейт".

През ноември компанията, която се бори с най-сериозната криза в 78-годишната си история, съобщи за второ нарушение на екологичните норми. При вътрешна проверка са били открити несъответствия между обявените по документи и реалните емисиите въглероден диоксид и разхода на гориво при 800 000 коли в Европа. Тази месец обаче Volkswagen коригира значително бройката, понижавайки я до 36 000.

Допълнителни разходи за десетки милиарди долари

Първоначалните оценки за разходите, свързани със скандала, за изтеглянията на автомобилите, за съдебни спорове, поправки, компенсации, възлизат на десетки милиарди долари. Само Агенцията за защита на околната среда има право да наложи глоба от 37 500 долара за всеки засегнат автомобил, като максималната стойност може да достигне 18 милиарда долара. От Южна Корея до Бразилия глобите за компанията се изливат като пороен дъжд, както и съдебните искове. Анализатори дават различни оценки за общата сума - от 20 до 40 милиарда евро.

В началото на идната година Volkswagen започва изтегляне на милиони автомобили и е заделил 6,7 милиарда евро за покриване на разходите, предизвикани от "Дизелгейт". Това се отрази на обявените през октомври финансови резултати, като компанията за първи път от 15 години отчете тримесечна загуба от 2,5 милиарда евро.

Освен това автомобилопроизводителят орязва капиталовите си разходи за първи път от 2009 година, когато избухна световната финансова криза. Главният изпълнителен директор на компанията Матиас Мюлер обяви през ноември, че за 2016 година автомобилният гигант ще сведе инвестициите си до 12 милиарда евро максимум, което е с около 1 милиард по-малко от средната сума за миналите години. Концернът предупреди, че за текущата година чистата му печалба ще бъде по-ниска спрямо 2014 година.

Последна актуализация: 18:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още