Бюджетните автомобили и автоматичните скоростни кутии никога не са вървели ръка за ръка. Съществуват обаче така наречените автоматизирани механични трансмисии, които решават проблема с досадното сменяне на скоростите. Такава опция вече предлага и румънската марка Dacia. Името й е Easy-R, като е достъпна както с бензинов, така и с дизелов двигател.
Easy-R не е класически автоматик, въпреки че оборудваните с нея автомобили нямат педал на съединителя и не изискват от водача да сменя скоростите. Трансмисията използва компютърно контролирани електромеханични механизми, които превключват предавките вместо шофьора.
Боравенето с Easy-R е същото като при автоматиците. Трансмисията има четири режима на работа - D (Движение), N (Неутрален), R (Заден) и M (ръчен), които се изобразяват на таблото. Не е налична обаче позиция P (Паркинг), което налага водачът да активира ръчната спирачка при паркиране.
Основните предимства на автоматизираната механична трансмисия на Dacia спрямо класическите автоматици са по-ниското тегло, по-простото обслужване, по-ниската цена и аналогичното потребление на гориво спрямо версиите с механични скорости. Недостатъкът е само един - представянето, което не е така "добре смазано" като при автоматиците от ново поколение.
Изпробвахме Easy-R на борда на Dacia Sandero, оборудвана с бензиновия двигател TCe 90. В този случай трансмисията разполага с 5 степени, докато при моделите с дизеловия dCi 90 степените са 6. И при двете версии на Easy-R е предвидена система Stop & Start, която "гаси" мотора по време на престой.
Още при първата смяна от 1-ва на 2-ра предавка ни стана ясно, че Easy-R не е истински автоматик. Управлението на кутията е поверено на компютърно контролирани електромеханични механизми, които изключват съединителя, сменят предавката и след това отново задействат съединителя. Казано иначе, все едно някой натиска съединителя, сменя скоростите и след това отново пуска съединителя вместо вас. А това се усеща от шофьора и пътуващите в колата, тъй като превключването на по-висока или по-ниска скорост не е така гладко и отнема повече време спрямо автоматиците.
Първоначалното ни впечатление не бе особено добро, но след като свикнахме с особеностите на кутията, пътуването из градските улици стана далеч по-комфортно. Ако шофьорът се "научи" да борави плавно с газта - да я отпуска леко при смяната на предавките, представянето на Easy-R става значително по-добро. Освен това кутията отчита стила на шофиране и се адаптира към него, което допълнително спомага за синхронизирането между шофьора и трансмисията.
Инженерите на марката са предвидили и ръчен режим на управление, който е добро решение за любителите на по-динамичното шофиране. При този режим водачът просто бута лоста напред или назад, изреждайки скоростите. Друго предимство е системата Hill Start Assist, която задържа автоматично спирачките при потегляне, за да не тръгне автомобилът назад.
А в случаите, при които се налага рязко ускорение, например - изпреварване, шофьорът просто трябва да активира функцията кикдаун, която може да свали 1 или 2 предавки. Това става чрез натискане до долу на педала на газта. Тъй като Easy-R е насочена предимно към шофьорите, които използват колата си най-вече в града, кутията разполага с функция „пълзене“ - автомобилът автоматично потегля бавно напред или назад, без върху педала да се осъществява никакъв натиск.
Като цяло Easy-R би свършила отлична работа на онези, които не искат кола с ръчни скорости, но в същото време търсят бюджетен автомобил. Тя предоставя по-висок комфорт спрямо колите с ръчни скорости, без да увеличава потреблението на гориво.
Е, свикналите с модерните автоматични трансмисии вероятно ще останат разочаровани от представянето на автоматизираната механична трансмисия на Dacia. Но пък определено ще се впечатлят от цената - 1 400 лв. Кутията е достъпна за моделите Sandero и Sandero Stepway.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате