Норвегия има възобновяеми ресурси и политическа воля да се превърне в първата страна в света, която използва изцяло чиста електроенергия за своите енергийни нужди, посочва се в нов доклад на Energi Norge, неправителствена индустриална група, представляваща норвежки електроенергийни компании.
"Нашата цел е Норвегия, на базата на водната енергия и по-доброто сътрудничество между бизнеса и властите, да стане първото изцяло електрическо общество в света до 2050 г.", казва Оруф Улсет на Норвежката информационна агенция НТБ.
Правителството на страната неотдавна съобщи, че продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъде преустановена до 2025 г. - ход, който в известна степен беше копиран и в други европейски страни. Норвегия иска да увеличи броя на електрическите автомобили по пътищата си, които вече достигат 100 хил. Правителството въвежда политики, които да насърчават покупката на електромобили, като например освобождаване от данъци, пътни такси, такси за фериботи и т.н.
Продажбите на електрически автомобили представляват 22% от пазара на страната през 2015 г., като се очаква делът им да нарасне до 30% до края на следващата година. Въпреки това Energi Norge предупреждава, че промяната на автопарка в Норвегия ще изисква „значителни усилия в транспортната индустрия".
Скандинавската страна си е поставила амбициозни цели в рамките на европейската директива за чиста енергия за транспорта. В документа се призовава за "подходящ брой обществено достъпни точки за зареждане". Осло се надява да успее да изгради една точка на всеки 10 коли, което означава, че ще има нужда от около 25 хил. работещи точки за зареждане на електромобили към 2020 г.
Усилията за електричестака мобилност често се критикуват от "зелените" кампании, защото въглеродният отпечатък е в крайна сметка свързан най-вече с източника на електроенергия в края на кабела за зареждане. Повече от 96% от търсенето на електроенергия в Норвегия се посреща от водните електроцентрали, а още 2% идват от други възобновяеми източници. Три от централите за природен газ съставляват останалата част от енергийния микс.
Промишлените групи, представляващи сектори, различни от вятърната и слънчевата енергия, батериите с горивни клетки и термопомпите, стартират Алианс за електрификация, с надеждата, че електричеството ще бъде признато за основен енергиен носител в европейската декарбонизация.
Енергийната компания Norge Ulseth смята, че преминаването към електричество ще даде тласък на пазара на труда и иновациите, а процесът ще позволи страната да поеме водеща роля в работата по климатичното споразумение от Париж, като същевременно подобри конкурентоспособността си.
Електрификацията на Норвегия ще бъде от полза за нейните най-близки съседи от ЕС, Дания и Швеция, тъй като мрежите на скандинавските страни отдавна са свързани.
Норвежката мрежа скоро ще бъде свързана и с тази във Великобритания и Германия, тъй като многобройни проекти за междусистемни електропроводи се намират в различни етапи на развитие.
NordLink, който ще свързва Норвегия и Германия чрез подводен кабел с дължина 500 километра, ще бъде пуснат в експлоатация през 2019 г., а връзката с Острова през Северно море ще бъде завършена през 2021 г. И двата електропровода се финансират от ЕС като проекти от общ интерес.


Европейски лидери подкрепиха Зеленски и Украйна
Хороскоп за 9 декември 2025
Тежка катастрофа със загинал
Мощно земетресение с магнитуд 7,6 разтърси Япония
Второ издание на инициативата "(НЕ) Сам вкъщи" подготвят в Общинския приют за кучета
Жилищата у нас няма да поскъпват двуцифрено, а ще следват доходите и инфлацията
Япония и Китай ескалират конфронтацията със спор за военен радар от уикенда
Какъв трябва да е бюджетът на България? Попитахме експертите
България очаква 2 млн. туристи през зимата, над 50% ще са от Европа
Yardeni за обрата от Великолепната седморка към останалите технологии, част 2
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
ЦСКА 1948 не успя да победи последния Добруджа
Седмичен любовен хороскоп за 8 - 14 декември
Възрастен мъж е починал след падане от тераса в Стара Загора
Рибари от Ахтопол притеснени заради танкера: И плаж няма да има, и риба, и почиващи
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
преди 8 години мда Хюсеине верно е САМО НАЧАЛОТО, ама кат ги гледам как са тръгнали по "зеления път" напрао мам си джейс .....---------------------------------------------------Norway Removes Greenpeace Ship From Statoil Arctic Drill Sitehttp://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Norway-Removes-Greenpeace-Ship-From-Statoil-Arctic-Drill-Site.html отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Вече ни въвеждат и нови модерни термини - декарбонизация на транспорта, на икономиката и др. под. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Трудно може да накараш друга държава да следва твоята политика, ние тук дори едни *** не можем. Норвегия има достатъчно пари, за да си го позволи, иронията е, че тя е спомагала за това замърсяване. Но всеки си гледа своята държава (почти). При нас зор да се промени нещо, тук е въпрос на селска чест да ходиш с колата си до тоалетната. Някои ги е срам дори да се качат в градския. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Aко се запази сегашния темп на развитие, 20-30г пак е оптимистично. То за да има ефект, не трябва да се случи само в Норвегия, където имат и културата, и парите и до голяма степен и инфраструктурата. Ами какво правим например с Индия, дето са 1000 Норвегии хора по голи ***? Отделно, то да имахме само тия проблеми за разрешаване... А то в момента се чудим как само да не се изтрепем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години то хуу само, че те точно тая държава си вади хлеба с петрол и е тва което е благодарение на петрола ...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години По-скоро след 20-30 години ако не е станала някоя голяма беля дотогава.Иначе и на мен ми се иска да е след 10 но всякакви подобни твърдения са абсолютна лъжа. За 10 години е невъзможно да настъпят чак такива промени. Всичко е още съвсем в зародиш и много трудно ще убедиш хората да отделят много по-голяма част от доходите си за да платят цената за тези промени. Едва ли си чак такъв и-д-и-о-т за да си мислиш, че някой друг ще я плати и ще я даде безплатно на хората. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Норвегия е само началото След 10 години светът ще бъде съвсем различен Свят на електрически автомобили независими соларни къщи умни мрежи споделена икономика и работа от къщи отговор Сигнализирай за неуместен коментар