IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Менда Стоянова: Оттегляме бюджет 2017 г. след загубата на изборите

От ПФ ни извиват ръцете да повишим минималната пенсия, това ще срине системата, казва пред Investor.bg председателят на Бюджетната комисия

08:43 | 14.11.16 г. 12
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Прогнозите на правителството са бюджетът да продължи да е на минус чак до 2019 г. Това означава, че близо 10 години държавата харчи повече отколкото е събрала и финансира начинанията си основно с нови дългове. Каква е причината, при положение, че има преизпълнение? Защо е необходим този дефицит?

- Дефицит не е мръсна дума! Дефицити трябва да има и считам, че да планираме дефицит от 1,4 млрд. лв. за догодина е съвсем логично и нормално. Рязкото свиване на дефицита не е полезно за икономиката. Причината е, че това води до рязко свиване на разходите (приходите няма как да се свият, защото те се покачват поетапно). Нещо подобно направихме през 2012 г. и това се отрази зле на икономиката. А ако погледнете отрицателното бюджетно салдо на другите страни-членки на Европейския съюз, ще видите, че нашия дефицит е на едно от най-ниските нива. Нека не забравяме, че това е вид източник на повече разходи.

В Европа масово се води политика на дефицити

В Европа масово се води политика на дефицити. Проблемът при нас е друг. Ние сме във валутен борд и вече 8 години сме с отрицателно салдо. Все още  не сме икономика, която се ползва с голямо доверие и може да се финансира при изгодни нива на външните пазари. Засега се финансираме добре, но има ограничения на сумите, а ако дефицитът скочи рязко, аз ви гарантирам, че това ще оскъпи драстично външното ни финансиране, защото ще паднат рейтингите и доходността на нашите облигации. Ние не сме Германия. Затова не трябва да допускаме по-високи дефицити, но не трябва и рязко да ги свиваме и да стагнираме икономиката наново.

Като си говорим за харчене, огромна част от капиталовите разходи за тази година не са извършени до момента (само 17% са изпълнени), за догодина ли остават и защо тогава пак има завишение на капиталовата програма, при положение, че и тази няма да бъде изпълнена?

- Да, вероятно голяма част от планираните разходи няма да бъдат извършени и ще бъдат отложени за следващата година. Това пак е свързано с усвояването на европейски средства, защото има голяма процент съфинансиране. Основно за това отиват капиталовите разходи.

Това не е ви ли дава легална възможност в края на годината да се извадят „изненадващо“ едни пари за коледни пенсии, болници  и други популистки кампании?

- Аз смятам, че бюджетът се управлява професионално и разумно. Ако има ударно харчене в края на годината на капиталови разходи, аз съм „за“, защото тогава се отчитат проектите, а бюджетът отчита капиталовите разходи, когато те са разплатени. Догодина ще има ударно финансиране от ЕС. Тази  година имаше промени в правилата и на това се дължи забавянето с усвояването. От Брюксел връщаха много документи за синхронизация.

Затова през 2017 г. има значително увеличение на капиталовите разходи. Трябва да го направим, ако искаме България да върви наред. Това не са счетоводни трикове. Няма как да местим едни пари от едно място на друго само защото така ни е по-удобно. Винаги има повече разходване на капиталови средства в края на годината. Но всеки е свободен да тълкува както си иска числата, защото дефицита е и излишъка са на реална база и реални постъпления и разходи и тези неща няма как да се покриват.

Да, но напоследък е традиция правителствата да харчат като за последно именно през ноември и декември и сега ли ще е така? Особено предвид превишението на приходите над разходите? Ще има ли актуализация?

- Допълнително харчене, извън разходите по бюджет 2016 г., няма да има, категорично. Актуализация също няма да е нужна, ако допълнителните приходи отидат за покриване на дефицита. Ако се вземе решение те да бъдат похарчени, то тогава задължително ще има актуализация, но вероятността това да се случи е нулева.

Да поговорим за данъчната политика. Тази година отново не се вижда никаква реформа. Толкова ли е „идеална“?

- Така е, няма да има сериозни промени в данъчната политика. За да има инвеститори и да може да се правят прогнози за устойчивост на икономическата среда, не е добре  данъчните закони да се коригират твърде често. Предвидените за догодина изменения са по-скоро козметични и са наложени от необходимостта за синхронизация с европейското законодателство. Това е едно от предимствата на добрата икономическа среда, каквато България претендира да бъде.

БСП предлага диференцирана ставка на ДДС за детски стоки, книги, лекарства, което вие отхвърляте. Защо?

- Равнопоставеното облагане по ДДС с единна ставка и ниското подоходно облагане са приоритет.  Данъците трябва да бъдат еднакви за всички и не е рентабилно да се прави социална политика чрез данъчната система. Бедните и нуждаещите се могат да бъдат подпомагани през социалната система, а не с данъчни облекчения. Само за социално подпомагане държавата харчи на 1,2 млрд. лв. годишно. И в тази сума не влизат пенсиите.

Данъците трябва да бъдат еднакви за всички и не е рентабилно да се прави социална политика чрез данъчната система


Знаете също, че бизнесът няма да позволи да има промени в цените, въпреки едни евентуални диференцирани ставки. Има много примери, спомняте си какво стана с акциза на кафето – въпреки отпадането му, цената остана същата. 

В този смисъл ние нямаме толкова сериозен проблем с БСП и техните искания, колкото с нашия подкрепящ партньор Патриотичния фронт. Те отказаха да подкрепят бюджета на Държавното обществено осигуряване и бюджет 2017. Хората на Красимир Каракачанов искат бюджетът да задели допълнително 1 млрд лв. за повишаване на минималната пенсия до 300 лв., като тя бъде изравнена и с прага на бедността.

Проблемът на това искане не е в парите, макар че това е сериозна сума. Тя трябва да се извади от данъчните приходи, за да се даде за пенсии. Имаме планирани 9 млрд. лв. за пенсии, от които половината - над 4,5 млрд. лв. идват от бюджета. Другата част е от осигуровките. Проблемът е, че вдигайки минималната пенсия, ние ще сринем цялата пенсионна система. Пенсията не е социално плащане от държавата, а обезщетение на всеки за това колко е внасял през годините в системата. За времето, през което е внасял и размерът, който е внасял. Има формула, по която се изчислява, затова не са еднакви пенсиите. И ако ние вдигнем минималната пенсия, това ще демотивира хората, които внасят високи осигуровки. Това не е здравословно нито за хазната, нито за системата на общественото осигуряване. С повишението на минималната работна заплата е същото, разликата е, че тежестта отива при работодателя.

Отново е ясно, че предизборните обещания на кабинета „Борисов“ останаха някъде в небитието, особено що се отнася до контрабандата и генерирането на повече приходи, които след това да се разпределят по различни политики, като например повишение на пенсиите. Защо е толкова трудно да се вкарат в бюджета онези 1,2 млрд. лв. от контрабандата на горива, за които се говори от месеци?

- Когато говорим за контрабанда, трябва да имаме предвид, че това не е най-точната дума, но е най-популярната. По-скоро трябва да говорим за сива икономика. Когато говорим за допълнителни приходи в бюджета от контрабанда, те не са само от акцизни стоки, те са и от изсветляването на икономиката. И тук имаме значителен успех. Трябва да кажа, че през последната година се вижда сериозен напредък в координацията между Националната агенция за приходите (НАП), Агенция „Митници“ (АМ) и прокуратурата. Премиерът лично се зае с това. Имаме рекорден ръст на акциза на цигари.

Е, това не е ли очакван ефект от завишените ставки?

- Не, това е именно заради свиването на контрабандата. Доказват го редица изследвания на големите компании. По отношение на алкохола и горивата също има сериозен спад на контрабандата. Да, никога няма да е напълно достатъчно и винаги ще има една нотка на съмнение, че с тези високи цени на горивата е невъзможно да се пресече неплащането на акцизи към бюджета.

По времето на Ваньо Танов направихме много промени, които изключително повлияха на този процес. Сега разполагаме с много по-добри програмни продукти и измервателни уреди. Сегашното ръководство на АМ продължава да реализира тези законодателни промени и инициативи, които бяха направени по времето на Танов. Смятам, че ще продължаваме с този темп да изсветляваме икономиката. Но според мен има огромно значение и Комисията за защита на конкуренцията да се справи с картела на горива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от виж още

Коментари

11
rate up comment 0 rate down comment 0
redcretin
преди 7 години
Ново 20 - говорят, ама не изтеглят.Тежко ви и горко...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 14 rate down comment 4
deant
преди 7 години
А помниш ли аз тея работи от кога ги говоря? А тука (не ти) ме обвиняват, че се изказвам неподготвен. Ми то скоро ще дойде времето да живеем без спонсорство от ЕС. Да видим тогава тея разглезените, които не могат без дотации дакъде ще я докарат!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 2
data
преди 7 години
не знам дали и колко убива икономиката , но със сигурност ни прави по малко свободни
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 23 rate down comment 5
sdar
преди 7 години
И аз това казвах, да не се окаже, че фондовете повече вредят отколкото помагат. Реално изкривяването потъпква нормалния бизнес и стимулира този с насоченост към усвояване, което убива и икономиката ни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 31 rate down comment 1
data
преди 7 години
п.п.А иначе за фондовете и тяхната ефективност : имам наблюдения в земеделието - ако знаеш какви хора стават земеделци , общо взето не знаят от коя страна се хваща мотиката , но субсидиите ги правят възможни
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 27 rate down comment 6
крас
преди 7 години
"каква е икономическата логика да се залага дефицит от 1,3 мрд. лв. при положение, че вероятно в края на годината превишението ще е над 3 млрд. лв" - ДОБЪР ВЪПРОС НА ВОДЕЩАТА !!МЕНДА Е ЕДИН ОТ ХОРАТА КОЯТО ЩЕ СЕ НАЛАГА ДА ДАВА ОБЯСНЕНИЕ КЪДЕ ПОТЪНАХА ДЕСЕТКИТЕ МИЛИАРДИ ЛЕВА ТЕГЛЕНИ ОТ ПРАВИТЕЛСТВОТО, КОИТО ДОВЕДОХА ДО УВЕЛИЧАВАНЕ НА ПАРИЧНАТА МАСА!!В кои проекти бяха загробени тези пари? Цитират се МРРБ и МОСВ!НА ТЕЗИ ДВЕ МИНИСТЕРСТВА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ОБЪРНАТ ХАСТАРА ЗА ДА ВИДИМ КОЙ И КАК Е УСВОИЛ МИЛИАРДНИТЕ ТЕГЛЕНИ ЗАЕМИ!!Според Менда след реализацията им те ще бъдат покрити от средствата отпуснати ни от ЕС!!НЕЩО МНОГО МИРИШЕ , ЗА ДА НЕ КАЖА , ЧЕ ВОНИ ОКОЛО БОЙКОВИТЕ МАГИСТРАЛИ, МЕТРО, И ПОДОБНИ ПРОЕКТИ СВЪРЗАНИ С ПРЕЧИСТВАТЕЛНИ СТАНЦИИ НА ВОДИТЕ!Време е за ревиция на събраните от синдика на КТБ средства по МИЛИАРДНИЯ заем отпуснат на ФГВБ от ПРАВИТЕЛСТВОТО на Борисов.Кой по добре би извършил тази ревизия от ОРЕШАРСКИ?ВРЕМЕ Е ДА СЕ НАЛОЖИ РУМЪНСКОТО ПРАВОРАЗДАВАНЕ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 19 rate down comment 1
data
преди 7 години
Онзи ден от Брюксел са ни пратили депеша че закъсняваме с фондовете - те затова има и доста пари у бюджета
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 22 rate down comment 0
data
преди 7 години
Има изследвания вече - по добрата събираемост се дължи основно на ръста в икономиката и отложени разходи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 28 rate down comment 8
sdar
преди 7 години
Интересно, като говорят за усвояване на евросредства, някой от МФ-то дали изобщо е правил справка за ефективността на това чудо, още повече че половината пари които се усвояват са наши. Да не се окачже че е по-добре без евросредства?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 20 rate down comment 9
KPetkov
преди 7 години
100 пъти като го повториш дали ще стане истина?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още