IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Замразен строеж? Има решение

Вижте някои от основните насоки за управление на строително-инвестиционни проекти в затруднено положение

12:02 | 02.11.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: sxc.hu</p>

Снимка: sxc.hu

Общоизвестен факт, познат на всеки, занимаващ се със строителство в страната, е това, че в момента има десетки замразени проекти във всички строителни сегменти - жилищно строителство, търговски обекти, молове, производствени и офис сгради.

Според данни от Камарата на строителите през юни 2011 г. стойността на замразените проекти е над 8 млрд. лева, което се равнява на стотици хиляди квадратни метри площ.

По-малко известен факт е, че причина за състоянието на пазара в момента не е само кризата, а в много случаи и лошото управление на строителните проекти, казва инж. Христин Хараланов, управляващ партньор на "Корект Проект" ООД*.

Фактът, че на пазара има толкова много "замразени" обекти показва, че добрите практики все още не са се установили трайно в български условия. Тяхната липса обаче може да продължи да създава главоболия и да играе водеща роля в строителния сектор, дори когато той излезе от ситуацията на криза. При една добре изяснена концепция за проекта и необходимите инвестиции в началото, процесът може така да се структурира, че да няма големи изненади при изпълнението.

Но какво да направим ако строителният ни проект вече е заплашен от провал? Какво да напрвим, ако вече сме преминали през началния етап на проекта и срещаме затруднения при неговото изпълнение или излизаме извън неговия бюджет или график? При откриването на подобни проблеми екипът, управляващ проекта, не бива да избягва темата за пречките, а да вземе бързо решение как да продължи.

Ето няколко предложения, които могат да ни насочат в правилна посока:

Преосмислете обхвата

Първо отделете внимание на документацията, включително на отчета за извършена работа и одобрените промени. Обмислете какво е необходимо да бъде изпълнено. От друга страна е нужно да подредите и оформите документите, които допълнително са били прибавени към проекта. Нужно е ясно да разберете ангажиментите и очакванията на участниците  в строителния процес – строител, проектант, строителен надзор и др. Анализирайте тази информация и поставете приоритети и насока за влагане на допълнителни усилия при изпълнение на целта на проекта.

Изгответе график за изпълнение

На базата текущото състояние на проекта и наличните ресурси преработeте графика. Взимайки предвид количеството оставащи работи, определете реалистична времева рамка за завършване на обхвата на проекта. Ако желанието на инвеститора е проектът да се изпълни в по-кратък срок, необходимо е да се вложат допълнителни ресурси.

Определете разходите

Изяснете какъв е бюджетът и каква част от него вече сте използвали. След изчисляване на разликата между двете суми сравнете с това, което остава да бъде изпълнено. Ако останалата сума не е достатъчна за изпълнение на оставащите строителни работи, направете необходимите стъпки за оптимизация на проекта.

Оптимизирайте проекта

Изяснете каква сума не ви достига за реализацията на проекта. Прегледайте детайлно оставащите строителни работи и дейности за изпълнение. Може да направете замени на материали, машини и съоръжения, но не за сметка на цялостната концепция и качество на проекта. Помислете за поетапно изпълнение и реализация на сградата.

Разработване на алтернативни варианти

Използвайки обхвата на проекта, изготвения график и данните за необходимите разходи, прегледайте отново наличните опции. Базирайки се на т. нар. „проектов триъгълник”, включващ обхват, време и разходи, обмислете влиянието на различните варианти върху всеки един от посочените три фактора. Вашият план ще включва ли добавянето на нови ресурси? Удължаване на срока? Редуциране на обхвата? В някои крайни случаи правилното решение е анулиране на проекта. Непопулярен избор е оттеглянето на някои проекти. Намаляване на продължителността на тестовата фаза е известен вариант, но не е за препоръчване.

Припомнете си научените уроци и започнете "на чисто"

Срещнете се с екипа и с останалите участници, за да определите в коя част на проекта са се появили проблеми. Признайте реалностите и започнете със здравословна доза реализъм и оптимизъм. Създайте списък от стъпки, които да следвате с цел избягване на едни и същи грешки в бъдеще. Ревизирайте обхвата, намерете нужното финансиране, преосмислете графика и получете нужното одобрение.

Управлявайте ефективно проекта

Убедете се, че екипът за управление е запознат в детайли с вашата нова цел и изисквания. Доверете се на екип с доказан опит и професионални умения.

Поставете ключови етапи за проверка на бюджета и графика за изпълнение. Не се вглеждайте само в резултата, защото той е следствие от много усилия и последователност от действия. Правете периодични оперативки, за да получавате навременна информация от участниците  за състоянието на проекта.

___________

* Инж. Христин Хараланов е управляващ партньор на "Корект Проект" ООД – консултантска компания в областта на управлението на проекти, строителен мениджмънт и инвеститорски контрол.

Той ще бъде един от лекторите по време на Клуб Инвестор, посветен на недвижимите имоти, който ще се проведе на 17 ноември в София.

Повече информация можете да намерите тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:14 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още