Единици са българските онлайн търговци, които предлагат продажба и доставка на стоки в чужбина. Българските интернет магазини рядко имат версии на други езици и в повечето случаи не приемат плащане с кредитни карти, сочи докладът "Електронно пазаруване зад граница "Таен клиент" - състояние на европейския пазар" на мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net), цитиран от БТА.
Липсата на търговци, които искат да продават на потребителите в други държави, е една от основните пречки пред онлайн търговията зад граница в Европейския съюз като цяло.
Независимо от пречките, докладът показва, че условията за онлайн пазаруване зад граница в ЕС през 2011 г. са се подобрили в сравнение с 2003 г.
В 94% от случаите поръчаните продукти от чужбина са доставени, което е забележително подобрение в сравнение с 66% през 2003 г., се отчита в доклада. В 86% всички покупки са доставени в рамките на 14 дни. При 86% от покупките физическият адрес на търговеца се е оказал лесен за намиране, докато в 11% тайният клиент е трябвало да го търси. В 3% физическият адрес на търговеца изобщо не е бил посочен.
Въпреки че европейските директиви ясно посочват каква информация търговецът е длъжен да предоставя на потребителите, това изискване не се изпълнява от всички сайтове.
Например при 18% от покупките, направени по проекта, тайният клиент не е бил информиран за законното си право да се откаже от договора. В 63% от случаите на сайтовете е липсвала информация за правната гаранция.
Според Директивата за продажби от разстояние потребителите в ЕС, които пазаруват онлайн, имат право да се откажат от стоката и да я върнат на търговеца, без да посочват причина, като получат парите си обратно. Това трябва да се случи в т. нар. "период за размисъл", който в различните държави от ЕС варира от 7 до 14 дни след доставката. В "периода за размисъл" от 7 работни дни влизат България, Австрия, Белгия, Франция, Ирландия, Литва, Люксембург, Холандия, Словакия, Испания, Великобритания. По 10 работни дни за размисъл предлагат в Гърция, Италия, Полша, Румъния, а по 14 - в Кипър, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Германия.
При пазаруването по проекта тайните клиенти са поръчвали стоки от онлайн магазини в други държави на ЕС, Норвегия и Исландия. След това са изчаквали да им бъдат доставени и са ги връщали обратно на търговците, за да тестват дали се спазва правото на отказ на потребителя и дали търговците връщат парите. Резултатите показват, че парите са били върнати на тайните клиенти в 90% от случаите, което е друг голям напредък в сравнение с 2003 г. (68,5%). Същевременно не е за подценяване фактът, че в над 50 на сто от случаите търговците не са възстановили на потребителите разходите за доставка.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна