Класическите индустриални доставчици засега показват самоувереност на фона на новодошлите от Силициевата долина. В крайна сметка самите те отдавна разработват алгоритмите, които могат да се използват, например, за предварително поддържане на машини.
„Не се страхувам от Google и Microsoft“, каза пред германски медии директорът на Siemens Роланд Буш само преди няколко седмици. Със своята IoT платформа Mindsphere технологичната група от Мюнхен отдавна се смята за лидер в тази област.
Експертите предупреждават за твърде многото самочувствие. „Ако германската машиностроителна индустрия иска да запази водещата си позиция в развитието на Индустрия 4.0, производителите трябва сами да направят своите продукти интелигентни“, казва експертът от BCG Кюпер.
Това изисква огромно количество данни за обучение на алгоритмите. „Тук доставчиците на облак имат стратегическо предимство: на техните платформи тези данни се сближават. Те също така притежават уменията да разработят необходимите алгоритми за анализ и интерпретация“.
Старото разделение на труда - технологичните компании да осигуряват инфраструктура, а индустрията - приложения – е заплашено от разпад. „Провежда се интересна надпревара със софтуерните компании“, отбелязва Бено Катан, ръководител на технологиите в компанията за автоматизация IFM.
Докато традиционната индустрия се изкачва от пирамидата на автоматизацията отдолу, т.е. от машината, софтуерните компании си проправят път отгоре надолу, т.е. облака. „Времето ще покаже дали ние сме по-бързи, или те“, каза Катан.
Това, което говори в полза на класическата индустрия, е, че тя има т. Нар. Домейн познания: в края на краищата самите машиностроители знаят най-добре кои сценарии за приложения са най-интересни за техните собствени клиенти.
Освен това разполагат със задълбочени познания за работата на машините, чиито интерфейси бяха стандартизирани едва наскоро. На тази основа софтуерът е труден за мащабиране - което е основно изискване за бизнес моделите на платформи, които обикновено се стремят към стандартизация.
Но през последните няколко години хардуерът все повече изчезва на заден план. Компании като Bosch и Siemens сега наемат десетки хиляди разработчици на софтуер, за да предлагат допълнителни цифрови услуги като предсказуема поддръжка, базирана на изкуствения интелект.
Но досега успехите са ограничени до няколко пилотни проекта. Като цяло много потребители все още се сблъскват с редица проблеми: 84 процента от анкетираните компании в проучване на BCG заявяват, че са внедрили поне едно приложение на Индустрия 4.0 в собственото си производство. Но много малко са успели да извлекат реална стойност от него - а именно само 16 процента.
Въпреки всички проекти, някои от които са давани за пример, процесът в много компании все още е в началото: Трудно е да се получи достъп до данни от машините. „Производствената индустрия има разнородна степен на зрялост“, казва Александър Хьопе, експерт по Индустрия 4.0 в пазарния изследовател Gartner. Използват се много системи от 70-те или 80-те години, които не са предназначени за работа в мрежа. Преди цифровизацията възниква въпросът: „Колко бързо могат да се свържат източниците на данни?“.
В допълнение към конкурентите от технологичния и индустриалния свят, и стартъпите също се посвещават на тази тема. „Машините във фабриките са силно автоматизирани, но те предлагат малък поглед върху данните, а само модерните системи имат интерфейс към ИТ“, казва Феликс Колмар, основател на стартъпа Cloudrail. Това е голямото препятствие за цифровизацията на индустрията, а оттам и за IT групите. Но това е и голям пазар.
Стартъпите откриват индустрията
Стартъпът от Манхайм разработи система, която има за цел да запълни разликата: компютър, защитен в здрава кутия, събира данни - или директно от машините, или чрез допълнителни сензори - и ги предава на различни облачни платформи.
Големите доставчици на облак също работят по такъв проект. В лицето на Monitron лидерът на пазара AWS, например, предлага решение за прогнозна поддръжка на по-стари машини. Пакетът съдържа сензори за измерване, шлюзове за предаване на данни и алгоритъм с изкуствен интелект за откриване на аномалии – всички това са продукти на класически индустриални доставчици.
„Границите между различните индустрии се размиват - Hyperscaler имат потенциал да свържат вериги за създаване на стойност“, казва анализаторът на Gartner Александър Хьопе. Той обаче не смята, че IT компаниите ще доминират на 100% в Индустрия 4.0: Свързването изисквало много специализирани познания, например за Управление на жизнения цикъл на продуктите (PLM), където Siemens е смятана за лидер, до управлението на веригата за доставки, където силен пък еSAP. Според Хьопе обаче работата в мрежа е възможна само с партньор, което означава, че място под слънцето има за всички – големите технологични концерни и утвърдените индустриални лидери.
Как изкуственият интелект променя индустриите е една от темите, които ще бъдат дискутирани по време на третото за тази година издание на Tech of Tomorrow.
Повече информация за изданието и останалите теми може да бъде намерена на сайта на дигиталната стрийминг платформа за събития, която Investor Media Group стартира тази година - Investor Media Pro.
Събитието може да бъде гледано на живо на дигиталната платформа или на investor.bg/live.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
преди 4 години На мен тая работа не ми харесва - предпочитам да имам този софтуер на собствения си сървър, на на чуждите (дето модерно им казват облак).Със собствена защита. Нещо дигитализацията отива към посока, която не е добра за хора и фирми - дай си данните и информацията за фирмата, ние ще ти ги съхраняваме (ее и ползваме, кво толкова), дак си парите дигитално тука, дай си личните данни, дай си ....и вземи тоя телефон, да си те слушкаме... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години също така кво правим , ако те накарат да смениш детайли и части , които ама въобще не е имало смисъл да сменяш ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години без натрупване и коректно подреждане , нанайси анализ ... нещо като яйцето или кокошката . по принцип всяка една машина , си има спецификация за амортизации . на толкова завъртания/удара/часове работа --> сменяш това . след толкова операции сменяш друго ... по интересното е кво правим , ако се случи нещо извън скъпите алгоритми за анализ ... :))) ... там виновни ще има ли или не ... ?! щото в един момент външни за теб хора получават пълен достъп до натоварвания и процеси , че и акъл да ти снасят , дето ама хич не им е работа да гледат ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години А Ключът към бараката е съхранението на тези количества данни, които се натрупват в големи количества във всяка индустриална компания.---анализа на тези данни е ключа към бараката, а не трупането им... вие да не сте *** да трупате! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар