IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

iPhone предизвика вълнение в Китай, но местните играчи продължават да доминират

Apple гледа с все по-голяма надежда към индийския пазар

16:35 | 09.09.22 г.
Снимка: Nic Coury/Bloomberg
Снимка: Nic Coury/Bloomberg

Най-новите модели iPhone привлякоха голям интерес в Китай, след като Apple реши да не повишава част от цените си, но компанията е изправена пред предизвикателства от местните конкуренти на един от най-важните си пазари, пише Wall Street Journal.

Феновете на смартфоните в цяла Азия останаха будни до малките часове, за да гледат как Apple показва моделите от серията iPhone 14 в сряда. Много анализатори очакваха компанията да използва годишното си представяне на продукти през септември като повод за повишаване на цените навсякъде. Вместо това началните цени на базовия и високия клас модели останаха същите. Основният модел iPhone 14 струва около 800 долара.

До четвъртък следобед темата „iPhone 14” събра над 730 млн. гледания в китайската социална мрежа Weibo, а свързаните теми, че цените не се покачват, привлякоха над 120 млн. гледания.

Дори на фона на засиленото напрежение между САЩ и Китай относно търговията и Тайван, спечелването на благоволението на китайските потребители остава приоритет за Apple. Регионът, обхващащ континентален Китай, Тайван, Хонконг и Макао, донесе повече от една шеста от приходите от продажби на Apple за тримесечието от април до юни, като се нарежда само след Северна и Южна Америка (45%) и Европа (23%).

В сряда главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук използва възможността да отправи приятелски жест към Китай, като публикува в местния си акаунт в социалната мрежа, че Apple ще дари средства, за да помогне на пострадалите от земетресението в провинция Съчуан.

Apple също така се насочва към Индия, която доскоро беше само малка част от глобалните ѝ продажби, но вижда в страната възможности за растеж.

iPhone 12 и iPhone 13 се представиха добре в Китай, отчасти защото местният смартфон гигант Huawei беше засегнат от американските санкции.

Apple продаде 9,9 млн. броя iPhone в Китай между април и юни, или с 25% повече спрямо година по-рано, въпреки че като цяло китайският пазар на смартфони се сви с 10 на сто, сочат данни на компанията за пазарни проучвания Canalys. Възраждането на Covid-19 и блокадите в големите китайски градове пък засегноха потребителските разходи през тримесечието.

Чън Дзин, 40-годишна любителка фотограф в Шанхай, заяви, че е ползвала първия си iPhone 11 около три години и сега се насочва към iPhone 14 Pro Max, който в Китай ще струва еквивалента на 1665 долара.

„Това, което ме привлича в новия iPhone, е по-добрата камера“, споделя те. По думите ѝ телефонът е малко по-скъп, но цената не е неприемлива.

Apple е изправена пред значителна конкуренция в Китай. По време на проблемите на Huawei местни марки като Oppo и vivo заложиха на нови модели, предлагащи функции като висок клас камери и издръжливи батерии, коментира Амбър Лиу, която е анализатор в Canalys.

„Те смятат преминаването към високия клас за единствения път към рентабилността и устойчивия растеж“, посочва тя.

Honor Device, производител на смартфони, който преди беше част от Huawei, но сега е независим играч, беше топ производител на смартфони в Китай през второто тримесечие на годината, следван плътно от други местни марки като Oppo и vivo, твърдят от Counterpoint Research. Apple е на пето място с 13% пазарен дял.

Huawei прави промени в бизнеса си, подготвяйки се за завръщане, въпреки че все още не може да предложи смартфони с 5G заради американските санкции.

Компанията представи новите си флагмани два дни преди премиерата на Apple и изпревари американския гигант в показването на телефони със сателитна комуникация. Устройствата могат да комуникират директно със сателити над Земята, за да изпращат спешни съобщения дори в райони, в които няма обхват от клетъчни кули.

Смартфоните на Huawei работят с китайска навигационна сателитна система, докато Apple твърди, че сателитната ѝ услуга първоначално ще е достъпна само в САЩ и Канада.

„Решени сме да изградим висок клас марка“, коментира ръководителят на бизнеса на Huawei с потребителски продукти Ричард Ю.

Apple се надява, че Индия, която има по-приятелски отношения със САЩ, в крайна сметка може да се доближи до статута на Китай като ключов световен пазар и производствен център, въпреки че постигането на тази цел може да се случи далеч във времето.

С население от 1,3 млрд. души, второто по големина след това на Китай, Индия е вторият по размер пазар на смартфони в света, но на него доминират нисък клас марки.

През 2017 г. Apple започна да произвежда някои модели iPhone в Индия, което позволи на компанията да избегне митата, наложени на устройствата ѝ, внасяни от Китай, и да намали цените за потребителите. Делът ѝ на индийския пазар на смартфони може да достигне 4% тази година, от около 1% през 2018 г., според Тарун Патак от Counterpoint Research в Индия.

Apple изостава от южнокорейската Samsung Electronics, китайските Xiaomi и vivo, които имат по над 15% пазарен дял по данни на Counterpoint.

Според анализатори един от светлите лъчове в Индия е, че потребителите са все по-склонни да плащат за по-скъпи устройства, благодарение на новите възможности за финансиране.

Последна актуализация: 11:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още