Около 320 хил. българи ще намерят препитание по морските ни курорти и туристическите обекти в страната това лято. Бизнесът не очаква да има проблеми с кадрите в пика на сезона - юли и август. Недостиг на спасители също не се очертава това лято, коментира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
В момента курортите трескаво набират кадри, като има разминаване между търсенето и предлагането. Все още хотелите не са окончателно окомплектовани с кадри, а и не всички хора, които биха искали да работят лятото по морето, са декларирали за какви позиции и в кой период биха желали да работят.
Големите международни курорти разчитат на 95 процента на кадри от вътрешността на страната, а в обектите в малките населени места външните хора са до 5 процента. Освен това големите комплекси, както и 3-4-5-звездните хотели, поддържат целогодишна заетост на най-важните кадри от персонала си. По-малките хотели в периферията на Черноморието по-късно ще завършат с набирането на кадри, защото кандидатите по-късно се информират за свободните позиции. Там ще се разчита на работна ръка от вътрешността на страната.
За работа в туризма в България няма възраст
За работа в туризма в България няма възраст. 14-годишни ученици се възползват масово от възможността да работят до 22.00 часа в курортите, а възрастни жени плетат ръкавици за атракция на чужденците, коментира експертът.
Според Драганов туризмът е попрището, което вече мотивира българите в чужбина да се връщат като мениджъри в бранша или като предприемачи, връщат се и професионалисти - например големите имена в готварското изкуство.
В "генотипа" на българина е заложено да цени и да влага средства в образованието на децата си, което е предпоставка да имаме образовани кадри за бранша, а страната ни постепенно да се превръща в инкубатор за тях, смята Драганов.
Бизнесът също променя нагласата си и предоставя на кадрите си не само мотивация под формата на добра заплата, а и допълнителни екстри, сред които най-важното е отношението към работника.
Средно възнагражденията в туризма варират от 650 лв. до 12 000 лева
Средно възнагражденията в бранша варират от 650 лв. до 12 000 лева за различните позиции. Част от парите са от заплата, а друга - за квартира, храна, възможност за почивка на семейството, транспортни разходи, безплатен мобилен телефон, автомобил, кредитна корпоративна карта, не са за пренебрегване и високите обезщетения при евентуално напускане на работника, като те могат да достигнат и до три заплати.
Председателят на синдиката на туризма в България към КНСБ Татяна Джилянова коментира за БТА, че заплащането на трудовото възнаграждение в туризма трябва да излезе на светло, защото се обявяват заплати в стойности минимално 650 лева, а НСИ обявяват средна заплата за туризма от 520 лева. Тя отбеляза, че допълнителните бонуси са за мениджърския екип, а за изпълнителните кадри - социалната придобивка или бонуса е ваучери в размер на 60 лева и безплатен транспорт.
Драганов смята, че бизнесът вече е научен да поддържа банка с кадри и целогодишно да им плаща заплати - това важи не само за мениджърите и за средния персонал, но и за готвачи, камериерки, рецепционисти. Същевременно бизнесът е наясно и с това кои от бившите си кадри не би искал повторно да наеме, коментира той.
(БТА)


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
преди 9 години Черноморският туризъм в България в обозримо бъдеще няма да се превърне в притегателна точка за квалифицираните туристически кадри, като причините за това са две: изключително ниската добавена стойност, която произвежда морския туризъм и значително по- кратък туристически сезон от този в съседни държави.Активната туристическа дейност по българското Черноморие практически се осъществява около 3 месеца - от средата на юни до средата на септември. В атрактивните морски туристически дестинации туристическият сезон започва от края на март и завършва края на ноември. Морският туризъм е свързан с наличието на подходящи климатични условия- наличие на слънце. В съседните на България държави слънцето, обаче, е далеч повече, респ. туристическият сезон е с по- голяма продължителност. Държавата България трябва да промени стратегията си за популяризиране на туризма и да заложи на културния и природен туризъм, които е с далеч по- голям потенциал и може да осигури целогодишна туристическа активност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар