Дебатът около образователната система и научните институции в България обикновено се върти около образователния процес и способностите на кадрите, които произвежда висшето образование. Често пренебрегвана обаче е другата, не по-малко важна роля на университетите и научните институции – „правенето на наука“, публикациите, новите теории и изследвания, се отбелязва в анализ на Адриан Николов от Инфограф.
Част от причината за това е относителната липса на данни и възможност за сравнение между научните институции в страната и тези на останалите европейски държави.
Публикуваният от Европейската комисия доклад за иновациите и иновативния потенциал на отделните държави и региони в ЕС към 2015 г. ни позволява да направим такова сравнение поне по няколко параметъра.
Информацията, описваща факторите, които позволяват развитието на иновации, включва стандартизирани показатели за състоянието и продуктивността на научните институции.
В настоящия текст ще оставя общите изводи на доклада (според които способностите на Европа да генерира иновации като цяло спадат през последните години) настрана, и ще се съсредоточа върху изводите от индикаторите за състоянието на научната среда, с фокус върху позициите на България в европейски контекст.
Нови доктори на науката – броят новополучили титлата доктор на науките, е белег най-вече за бъдещото развитие на науката в дадена страна. Смята се, че учените достигат своя „зенит“ в 50-те и 60-те си години, и по тази причина статистиката за новозавършилите учени по-скоро представлява обещание за постижения в средносрочен и дългосрочен план.
Представянето на данните като брой нови доктори на 1000 души позволява сравнение между държавите, което не се влияе особено от броя научни институции и населението. По този показател се наблюдава значителна разлика между Източна/Южна и Западна/Северна Европа – ако оставим настрана Португалия и Словения (която има и най-много новозавършили доктори в ЕС на 1000 души), то лидери по този показател са северните страни, Великобритания и Германия. На дъното пък са Унгария и Полша. Тук България постига резултати, сравними с тези на останалите източноевропейски държави.
Брой научни статии писани, от международни екипи – този показател е по-скоро белег за успеха на политиката на ЕС за улесняване на научните обмени и взаимодействието между различните научни институции.
Разпределението тук е подобно на предишния показател, но на предни позиции излизат и Белгия и Холандия. Германските учени пък изглежда не са особено отворени към съдействие с колегите си от други държави.
Заедно с Румъния, България тук се нарежда на последно място в ЕС с почти идентичен резултат, при това около 10 пъти по-нисък от този на лидерите.
Научни статии в топ 10% на най-цитираните в света – броят научни статии понякога може да е измамен, тъй като се пишат и публикуват голям брой изследвания с относително ниска стойност за развитието на науката.
Сравнението по позовавания позволява заобикалянето на този проблем, тъй като най-цитираните статии и изследвания са тези, които имат най-голямо влияние върху развитието на науката и които други учени ползват за основа на собствените си трудове. В този смисъл, показателят отразява приноса на отделните държави към световната наука.
Тук отново е видима разликата Изток – Запад, като при повечето западноевропейски държави сред най-цитираните 10% на световно равнище трудове попадат около 10% от общата им научна продукция, при лидерите Великобритания и Дания съответно 14,2% и 13,2%.
В Източна Европа средната стойност е 5-6%, а България отново застава на дъното – едва 3,5% от българските изследвания са сред 10-те процента най-цитирани в света статии.
Процент завършили висше образование между 30 и 34 годишна възраст – този показател дава обща представа за нивото на образование на наскоро навлезлите в икономиката кадри. България е сред страните с относително нисък процент на хора с висше образование, но разликите с много от другите европейски държави не са чувствителни. Този показател е полезен по-скоро като общ фон, в контекста на който да се разглеждат останалите.
Ръст в България се наблюдава само при новозавършилите доктори и общия процент хора с висше образование. Обратно – индексът на научни статии в международни екипи на практика не се променя, а този за статии сред 10% най-цитирани спада почти 3 пъти през периода, през който се изготвят докладите на ЕК.
Няма много поводи за спокойствие – точно обратното, изглежда че качеството и позициите на българската наука на европейско и световно равнище намаляват. Възможно обяснение на слабото представяне на България по повечето показатели може да се крие и в по-ниското начално ниво на страната спрямо останалите европейски държави. Ако това допускане е вярно, то би трябвало да наблюдаваме ръст на отделните показатели през последните години.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
преди 9 години Аз работя в БАН и от 4-5 години съм в първата петица на най-листвани БГ автори от моята специалност в света според американската система RePEс. Изпращат ми справки всеки месец. Подобно е положението и в системите ResearchGate и academia.edu. Аз не съм изключение. Когато Дянков ни нарече феодални старци, ме покани да изнеса лекция при него, за която беше чул, че съм я изнасяла в София на друго място. Явно за нещо му трябваме. Но биещото на очи, с което се опитвам да свикна, е, че в структурите на ЕК знаят кои са им нужни от нашите колеги и ни търсят, докато тук разни недозавършили университета, или със странни професии (философе, пожарникар) си правят всичко, както им кажат "отгоре" и въобще не им трябва да ползват науката у нас. Според тях вероятно най-добре е БАН да изчезне, за да не се създават комплекси в платените НПО-та и ***, които обилно напояват обществената среда с поръчани им внушения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години През последните 27 години обществото ни беше добре и постоянно манипулирано срещу науката в БГ в лицето на БАН. Слаби повици има, че наука трябва да се прави в университетите. НО НЕ СЕ ПРАВИ у нас и няма тенденция на увеличение през този години, тоест това не се случва, както е в развитите държави.. Все още 60% от науката в БГ се прави от 3-4 пъти намаления брой на работещите в БАН (и 4 пъти увеличен брой на едминистрацията) и при унизителното заплащане. Например, заплата на доцент в БАН е 600 лева, в УНСС - 1700 лева, в ПУ - 1700 лева и т.н. - говорим все за държавни заведения.Любителите на тези тъжни факти за слабото представяне на науката у нас само едно ИЛИ не знаят, или съзнателно пропускат. Изчислено на единица разходи нашата продукция, ще се нареди ведната на едно от първите места в ЕС, защото няма такова заплащане в други държави, дори в Румъния е доста по-добре. Народът отдавна си го е казал, че с трици маймуни не се ловят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар