Огласените механизми на злоупотреби в болниците са известни отдавна, въпросът е кой упражнява контрол и защо се случват, въпреки че няма законово основание. Около това мнение се обединиха в коментарите си по БНР д-р Стойчо Кацаров от Центъра за защита на правата в здравеопазването и депутатът д-р Нигяр Джафер по повод инициативата на властта по отношение на схемите за източване на публичния ресурс за здраве.
Заради извънредната показност на акциите около болниците и аптеките няма как да не изглежда, че има и друга публична цел освен проверките, подозира председателят на Центъра за защита правата в здравеопазването. Според него проверките могат да бъдат извършени и без да са заявени по такъв шумен, гръмогласен начин.
От 180-190 държавни болници в едва за 10-15 има явлението "болница в болница", каза Кацаров.
“Аз не очаквам, а и не е реалистично да се очаква, че министърът на вътрешните работи, главният прокурор и бившият заместник-министър на финансите ще извършат реформа в болничното здравеопазване”, посочи той.
По думите на Кацаров огласените схеми за източване на пари от Здравната каса е можело да бъдат предотвратени по един много прост начин - ако например тези болници бяха приватизирани своевременно. Приватизацията им беше забранена още през 2001 г., припомни той.
Кацаров направи аналогия между ситуацията с държавните болници в момента и състоянието на държавните предприятия преди приватизацията 1995-1997 г. “На входа и на изхода са застанали фирми, приходите са в частните ръце, а разходите – за държавата”, посочи той.
Заместник-председателят на Народното събрание и член на здравната комисия д-р Нигяр Джафер подчерта, че проблемите са системни и се дължат на самия сбъркан модел на здравеопазването, а обществото е подозрително при гръмко обявени по медиите активности.
Тя определи анонсите от вчерашния брифинг като "ударен старт на новото ръководство на Министерството на здравеопазването", но подчерта, че проблемите са толкова сериозни, че хилядите медицински специалисти в системата също са скептични за резултата.
“Най-лошо ще бъде това да се окаже балон, който да се спука без конкретни резултати и аргументирани обвинения, които да издържат в съда”, коментира Джафер. Ако се случи обратното, ефектът ще бъде обратен – ще означава, че всеки може, на гърба на много пациенти, да злоупотребява, като ръководи лечебно заведение или пък ползва иначе законов начин за търговия, какъвто е случаят с паралелния износ, обясни депутатът.
Тя обърна внимание, че министърът на здравеопазването назначава директорите и бордовете на болници.
Джафер каза, че има дейности в мениджмънта на лечебните заведения, които са с потенциал за корупционен риск, което не е нов проблем. На първо място тя постави договорите за дейности на територията на болниците – те могат да бъдат за неизвършвани дейности от болницата или за дублиращи дейности. Вторият проблемен момент са договорите за доставка на апаратура, а на трето място са договорите за наем на апаратура.
По принцип няма законово основание за разкриване на дейност на частно заведение (на територията на държавно –бел.ред.), ако тази дейност се осъществява от държавното или общинско предприятие, обясни Джафер. Лицензите се дават от министъра на здравеопазването, който и да е бил той през годините. Знаем, че се сменят бързо, но принципът е ясен, законодателят е записал този текст, посочи тя.
Джафер се съгласи с Кацаров, че ситуацията в болниците е близо до тази в държавните предприятия преди приватизацията.
“Фактически ние сме в такава ситуация, че можем да говорим, че са приватизирани дейностите. Това, че някой не е приватизирал още сградите, сградния фонд, не означава, че някои направления в някои лечебни заведения не са приватизирани”, каза Джафер.
По думите й контролът ще дойде от единната информационна система за електронно здравеопазване, за движението на пациентите, от демополитизацията на НЗОК, защото проблемите са в модела, а конкуриращите се каси ще контролират нещата.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
преди 7 години масова приватизация в здравеопазването ще бъдо голяма грешка ! Частна каса ОК, но по добре да няма много частни болници отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години При наличното създаващо щети държавно прилагане на парите дори един милион проверки да се направят в болниците не може да се постигне полезен обществен ефект, защото при сегашната държавна грешка е невъзможно сполучливо обществено здравеопазване.За да се помогне на здравеопазването е необходима проверка как се прави държавния бюджет. Това е належащо, защото сегашният бюджет подсигурява провалът на правителството със съпътстващите лоши последици при общественото здравеопазване.При запазване на държавната слабост колкото по-добре се изпълнява бюджета, толкова ще е по-голям провалът на правителството и трудностите в здравеопазването. отговор Сигнализирай за неуместен коментар