IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо песните на Адел и Arctic Monkeys скоро могат да изчезнат от YouTube?

Уебсайтът влезе в ожесточен спор с изпълнители и звукозаписни компании по повод нова платена услуга

11:03 | 18.06.14 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Разгорещяващият се спор между Google и независимите звукозаписни компнии може скоро да доведе до изчезването на изпълнители като Адел и Arctic Monkeys от YouTube, както и на редица други музикални изпълнители, които имат договори с по-малки лейбъли.

YouTube е в процес на създаване на платена абонаментна услуга, която ще работи заедно с вече съществуващите ѝ услуги. Във връзка с това гигантът в сферата на онлайн видеото води преговори с множество изпълнители.

Идеята звучи като нещо добро за музикалната индустрия, защото звукозаписните компании правят повече пари, когато феновете слушат техни песни в платени услуги, но печелят и  в случаите, когато почитателите използват YouTube като безплатен музикален плейър, пише BusinessWeek.

В по-голямата си част звукозаписните компании одобряват плана. YouTube твърди, че 95% от музикалните изпълнители са подписали договори с нея.

Но битката за последните 5% се превръща в нещо наистина неприятно. Известен брой независими лейбъли не желаят да си партнират с YouTube, защото не одобряват условията, които компанията им е предложила. Ето защо песните, които не са обхванати в новата стрийминг услуга, скоро ще бъдат напълно премахнати от YouTube.

Видеоклипове, направени от потребителите, но включващи тези песни, ще останат на разположение в сайта, но изпълнителите няма да изкарват пари от тях. В момента Google разпознава тези клипове и дава част от приходите от реклама на самите звукозаписни компании, които държат правата за тези песни.

Ако не се стигне до решение на проблема, системата Content ID на Google ще спре разпознаването на спорните песни. Така видео услугата ще се върне обратно към дните, в които музикантите се оплакваха, че интернет платформата се възползва от съдържание, за което те притежават авторски права.

Търговските организации, които представляват независимите звукозаписни компании в САЩ и Европа, поискаха правителствена намеса в случая.

YouTube се „опитва да наложи договорни клаузи върху независимия сектор“, пише Рич Бенглоф, президент на Американската асоциация за независима музика в писмо до Федералната търговска комисия.

Критиците виждат отстраняването на съдържание от YouTube като злоупотреба с пазарна мощ. Според тях определено има прилика с действията на Amazon, която премахна съдържание на Hachette Book Group и Warner Home Video по време на течащи бизнес спорове.

Google нарича това проблем с използваемостта. Абонаментната услуга на YouTube ще бъде интегрирана в съществуващата безплатна услуга, която позволява на хората, които гледат видео да имат достъп до различни функции директно от страницата. Ако една песен, която не е включена в услугата, се пусне, тези функции няма да работят.

На пръв поглед има и други решения на този проблем. YouTube може напълно да премахне допълнителните функции за нелицензираните песни, но не това е пътят, който Google е избрала. Компанията твърди, че това ще е една добра сделка за музикалната индустрия.

„Ние добавяме абонаментна музикална услуга в YouTube с идеята да донесем на нашите музикални партньори нови източници на приходи в допълнение към стотиците милиони долари, които YouTube генерира всяка година. Вълнуваме се, че стотици големи и независими звукозаписни компании вече си партнират с нас“, коментира представител на YouTube.

Допълнителен източник на напрежение в музикалната индустрия е намаляващата пазарна сила на големите звукозаписни компании. По думите на Бенглоф съществува проблем. Песните на Sony например вероятно ще бъдат пускани много повече пъти, отколкото тези на значително по-малката Domino Records.

“Естествено, диференциацията в заплащането трябва да се основава на потребителското търсене на музика, например на броя стриймвания за всяка песен, а не според силата на компанията“, посочва Бенглоф в писмото си до Федералната търговска комисия. 

Повече по темата вижте в материала на Bulgaria On Air

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:08 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още