IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-важното завещание на Принс

Музикантът остави отпечатък върху музикалната индустрия с начина, по който управляваше правата върху песните си

13:45 | 22.04.16 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Музикалната легенда Принс остави огромен отпечатък върху звукозаписната индустрия, както и върху милионите си фенове, пише Bloomberg.

Изпълнителят, който почина в четвъртък на 57-годишна възраст в дома си в Минеаполис, водеше безмилостна кампания за контрол над музикалната си империя с настъпването на ерата на интернет. Неговите усилия се превърнаха в нещо като наръчник за звезди като Тейлър Суифт и Адел, които в момента имат властта да определят как и в кои услуги да бъдат използвани песните им.

Това му струва доста. Споровете със звукозаписните компании успяха да държат музиката на легендарния изпълнител далеч от достигането до възможно най-широка аудитория. В един момент той започна да ползва символ за изписване на името си, което направи рекламата на записите му по-трудна. Който и да получи контрол над целия каталог на Принс, оценен на над 100 млн. долара, ще трябва да реши дали песните на изпълнителя да бъдат на разположение за търговско използване – източник на приходи, който самият Принс отбягваше.

"Той никога не пожела да се възползва от него“, коментира Л. Лий Филипс, адвокат, който представлява Принс в продължение на 12 години. Пресаташето на звездата и неговият адвокат не са отговорили на запитването за коментар.

През 90-те години Принс се отдели от звукозаписната си компания Warner Bros. Records, и написа на лицето си „роб“, защото чувстваше, че няма артистичен контрол над продукцията си. През 2007 г. той реши да съди YouTube за това, че платформата не е премахнала нелегалните публикации с негови песни. Същевременно ограничи включването на песните си в популярни стрийминг услуги, като ги спря от всички освен Tidal.

"Неговата музика вероятно не е толкова лесно достъпна за много хора“, коментира Вики Науман, собственик на CrossBorderWorks, базирана в Лос Анделис компания за консултация в сферата на шоубизнеса и технологиите. „Вероятно няма много хора, които да са слушали всички песни, които е издал. Това е личен избор, който сам е направил. И със сигурност това не е довело до по-малко фенове. Всеки път, в който имаше концерт, той беше разпродаден“.

След като напуска Warner, Принс създава собствена звукозаписна компания, която финансира и записва неговите произведения. Той сключва серия от еднократни сделки с групи като Columbia на Sony, запазвайки собствеността върху своите записи.

През 2010 г., на фона на болезнения спад на продажбите в цялата музикална индустрия, Принс обявява, че „интернет е мъртъв“ за всеки музикант, който иска да получава пари.

Тези думи може би са били чути от мениджърите на сегашните топ звезди като Адел. През ноември британката избегна стрийминг услугите и направи новия си албум „25” достъпен само за покупка. Той стана номер едно за годината почти веднага, като и през 2016 г. остава най-продаваният албум до момента. От своя страна Тейлър Суифт ограничи стрийминга на албума си „1989” година по-рано.

Тед Коен, дългогодишен мениджър на музикални компании, който е работил с Принс в ранните дни на кариерата на изпълнителя в Warner, си припомня насрочването на две срещи със звездата през 2007 г. за обсъждане на възможностите музиката му да се ползва онлайн. Тогава Коен пътува до Лас Вегас и Лондон за преговорите, които така и не започват. Според него Принс се е опитвал прекалено силно да защити творчеството си.

През 2014 г. авторските права върху старите произведения на певеца е трябвало да бъдат прехвърлени към самия него. Принс работи по сключването на сделка с Warner Music Group, твърди източник, запознат с въпроса. Съгласно нея Warner управлява бизнеса за вечни времена в САЩ, като страните си поделят постъпленията, допълва той. Warner все още притежава правата извън Съединените щати.

В знак на почит звукозаписната компания публикува на уебсайта си снимка на покойния изпълнител в четвъртък.

Ако бъде обявен за продажба, общият музикален каталог на Принс може да достигне най-малко 100 млн. долара, твърди Дерек Крауноувър, адвокат от Dickinson Wright.

Ограниченията, които Принс поставя върху използването на музиката си, докато е жив, могат да намалят стойността си. Ако купувачът опита да направи каталога по-широко достъпен, отколкото звездата искаше, това може да разгневи феновете, посочва Стив Салм, главен директор корпоративно развитие на Concord Bicycle Music.

"Те трябва много да уважават това, зад което стоеше Принс и да почитат решенията му или рискуват да се стигне до голямо отчуждаване от страна на феновете“, коментира той.

От друга страна, комерсиалните възможности, свързани с музиката на Принс, може да се окажат прекалено доходоносни, така че съпротивата да остане на заден план.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:38 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още