Марк Мобиус отново излезе с интересен коментар. Пред CNBC инвестиционният гуру отхвърли твърденията, че свръхпредлагането на суров петрол стои зад разпродажбите на "черното злато".
"Ако се вгледате в ръста на предлагането и търсенето на петрол през последните 20 години, грубо казано, има всяка година 1% растеж. Но в рамките на всяка година, ценовият диапазон е плюс/минус 5%", отбеляза Мобиус.
"Цената е чисто сантиментална. Тя няма реална връзка с дългосрочното търсене и предлагане", категоричен е той.
Петролът сорт Брент поевтиня с 3,8% в петъчната търговия, като вече се търгува под 50 долара за барел при най-ниската си стойност от около януари насам.
Мобиус, който е председател на Templeton Emerging Markets Group – фирма с активи под управление за над 880 млрд. долара, също изрази песимизъм относно прогнозите за движение на цените.
"Никой не е експерт по цените на петрола, нито дори най-добрите хора в индустрията. Аз съм в управителните съвети на някои от тези петролни компании и техните прогнози са далеч от истината. Те правят планове, въз основа на които петролът ще бъде през следващата година и нататък под 50 долара. Това е нещо, което никой не може да си представи", изтъкна той.
Аргументът на Мобиус е в контраст с този на много трейдъри, които формират съдбата на петрола при текущото свръхпредлагане. Ефектът се задълбочава от факта, че Иран се съгласи да стопира ядрената програма, което му позволява да изнася "черно злато" отново. След като западните санкции се вдигнаха, Техеран ще бъде в състояние да повиши производството си с 500 хил. барела на ден в рамките на една седмица, коментира в началото на седмицата иранският министър на петрола Бижан Зангенех.
Междувременно проучване на Ройтерс от края на юли разкри, че през месеца добивът на суровината от Организацията на страните износителки на петрол е ударил най-високото месечно ниво от започването на събирането на данните през 1997 г.
Въпреки че Марк Мобиус възнамерява да намали експозицията на Templeton в петролни активи, ако цените продължават да потъват, той насърчава инвеститорите да погледнат по-мащабно на сектора преди да осъществяват каквито и да е действия.
"Погледнете общата картина на една диверсифицирана петролна компания: маркетингът и рафинирането действително се справят добре при тези ниски цени, така че трябва да се балансират инвестициите", отбеляза още легендарният инвеститор.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 10 години Цената на всяка стока не е функция единстено на предлагането, но и на търсенето. Освен от текущите нужди, търсенето се определя и от очакванията за бъдещото предлагане и търсене, т.е. отразява всяка информация достъпна до пазара (слаба форма на теорията на ефикасните пазари). Затова е съвсем нормално цената да флуктоира в по-голяма степен от добива. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Абсолютно точно казано. Не знам защо продължава някой да се заблуждава, че цената е функция от свободния пазар. Всичко зависи от хората с пижамите. Спомняте ли си началото на кризата, когато стойността на всичко се срина. Тогава петролът отиде под 40 долара за барел. Тогава пижамите се събраха и казаха, че тази цена е смешно ниска за петрола и намалиха рязко производството. Тогава цената подскочи. Именно и скъпият петрол доведе до висока инфлация при постоянно свиващи се доходи на хората и удължи кризата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар