Електрически кабел под Средиземно море ще свърже Турция и Кипър
Нов мащабен инфраструктурен проект на Анкара подава „високо напрежение“ в нейните икономически и геополитически амбиции в региона
10:59 | 12.10.16 г. 1Препоръчан материал от партньор на investor.bg
Снимка: Архив Ройтерс
Единствената по-конкретна информация, която съобщи енергийният министър Атюн, е, че разходите на кипърските турци ще бъдат намалени с 1/3, купувайки електроенергия от Турция, вместо да я произвеждат на острова. За последните 4 години северната част на острова е платила 2 млн. турски лири за гориво, за да получи собствено електричество. Според експертен доклад със съкращаването на общите призводствени разходи ще поевтинее и токът за потребителите, чиято цена в момента е 60 цента при 13 цена в Турция, но не се знае с колко. Пак според експерти подводният кабел трябва да е с капацитет от 200 мегавата и заедно с необходимите съпътстващи елементи стойността на целия проект се очаква да е 170 млн. долара. Евентуалното трасе на далекопровода се сочи от южния турски град Мерсин до Кирения на северния бряг на острова.
Както през юни протоколът, така и сега споразумението предизвикаха бурна реакция и много критики сред кипърските турци. Само ден преди подписването му депутати, ръководства на опозиционни леви партии, синдикатът на работещите в кипърската турска електроенергийна компания реагираха остро с декларации и изказвния в парламента заради пълната липса на информация за споразумението. Те протестираха, че документът не е дискутиран в парламента, не се знаят условията и ангажиментите в него, параметрите и стойността на проекта. Според тях това носи огромни бъдещи рискове и може да вкара Северен Кипър в капана на “водния мост” - подводният тръбопровод за пренос на прясна вода между континента и острова.
Електрическият кабел ще е втората транссредиземноморска връзка между Турция и окупираните територии на Кипър. Първата – именно “водният мост”, бе открита точно преди година, на 17 октомври, пищно, помпозно и зрелищно от турския президент Реджеп Тайип Ердоган, турския премиер тогава Ахмет Давутоглу и лидера на кипърските турци Мустафа Акънджъ на две церемонии край турския град Мерсин и край кипърския град Кирения. “Проектът на века”, както бе наречен, пренася прясна вода за питейни нужди и за напояване в селското стопанство от Турция до окупираните територии в Кипър. Мащабното съоръжение струва на Анкара над 1,6 млрд. турски лири /около 550 млн. долара/.
По дългия 107 км тръбопровод, 80 км от които са под водите на Средиземно море, годишно могат да се прехвърлят около 75 млн. куб. метра вода. Така Севернокипърската турска република няма да изпитва недостиг на вода и си решава водния проблем за следващите 50 години. По него обаче възникнаха много проблеми и противоречия между Турция и кипърските турци, най-вече за това кой ще управлява новата водна система и заради новите, по-високи цени на подаваната по нея течност. Месеце наред редица общини отказваха да се включат в новия водопровод и едва миналата седмица последната, 28-а кипърска турска община подписа договора за доставка.
“Натоварване” в мрежата
Новият турски енергиен проект е и част от засиления интерес към осъществяването на мащабни инфраструктурни проекти в региона на Източното Средиземноморие чрез използване на благоприятното геостратегическо място на Кипър.
Аналогичен проект - за подводен електрически кабел за пренос на електроенергия, откъм противоположната, южна страна на острова, изпреварва турския проект, тъй като по него се работи още от 2012 г. Т. нар. “Евро-Азия Интерконектор” /”EuroAsia Interconnector”/ ще свърже електропреносните системи на три държави от два континента чрез подводен кабел по маршрута Израел – Кипър – Гърция /през остров Крит – Пелопонес/ и оттам за Европа. Дългият 1518 километра електропровод ще има капацитет за предаване на 2000 мегавата енергия, произведена от газовите полета на Израел и Кипър. Очакваната продължителност на живот на кабела е 50 години, а стойността му възлиза на 1,5 млрд. евро. От януари тази година започнаха проучванията с изследователски кораб, за да се избере оптималният маршрут за подводния електрически кабел. Картографирането на района на бъдещото трасе се очаква да завърши до края на 2016 г.
Графикът за реализация на подводната енергийна магистрала бе одобрен от Европейската комисия. Работата по първия етап – 329-километрова кабелна връзка между Израел и Кипър, трябва да започне догодина и да завърши през 2019 г. Вторият етап – между гръцкия остров Крит и континенталната част на Гърция, е предвидена за 2020 г., а полагането на третата и последна част от кабела – между Кипър и Крит, трябва да стане до 2022 г. Тези срокове бяха препотвърдени и на тристранната среща на енергийните министри на Израел, Кипър и Гърция, която се проведе в Атина само преди две седмици, на 29 септември. Инвестиционното предложение за електрическия интерфейс е внесено в кипърския енергиен регулатор и е в процес на проучване, съобщи кипърският енергиен министър Георгиос Лакотрипис.
Последна актуализация: -
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
-
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
-
Как западните автомобилни компании промениха стратегията си спрямо Китай
-
Надзорният съвет на НЗОК одобри проекта за бюджет на касата за 2026 г.
-
Кадър на деня за 7 декември
-
Половината швейцарци подкрепят предложение за таван на населението до 10 млн. души
-
ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
-
Естония гради отбранителна индустрия по собствени правила
-
Китайската централна банка увеличава златните си резерви за 13-и пореден месец
-
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
-
Как западните автомобилни компании промениха стратегията си спрямо Китай
-
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
Най-четени новини
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Правителството ще преразгледа заплатите в публичния сектор, осигуровките и данък дивидент
-
Финансовият директор на "Фантастико": Най-голямото предизвикателство ще е преходният период към еврото
-
ЕС и Г7 обмислят забрана на морските услуги за износа на руски петрол вместо ценови таван
-
Украйна очаква масираните въздушни удари да са ежеседмични, основно с балистични ракети
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Украйна удари най-голямото руско пристанище в Черно море, Русия отговаря с ракети по Киев*
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Родителите на деца до 12 години ще могат да работят дистанционно през лятната ваканция
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
Коментари
Финанси виж още
-
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
-
Валутите на Централна Европа ще отстъпят от върховете си през 2026 г.
-
Делян Добрев: Ремонтът на бюджета не е за сметка на социалните придобивки
-
Надзорният съвет на НОИ одобри единодушно проекта за бюджет на ДОО
-
Китайската централна банка увеличава златните си резерви за 13-и пореден месец
3 -
ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
1


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Израел обяви нова граница между страната и Ивицата Газа
Деветима от Реал загубиха от Селта на Бернабеу
Тристранката обсъжда днес новия вариант на Бюджет 2026
4,3 по Рихтер разлюля Западна Турция
преди 9 години Вместо да изградятняколко хиляди соларни панела на пустите слънчеви части на самия остров, да използват новите технологии на местно ниво и да си спестят скъпото изграждане на далекопровода, само ще плащат високацена за да бъдат "свързани" заедно. Това е политиката, понякога избират не достатъчно икономически ефективни проекти за да преследват други цели. отговор Сигнализирай за неуместен коментар