За първи път обектите от категориите мода и заведения са изравнили присъствието си на бул. "Витоша" в София с дял от по 28% през 2021 г., сочат данни на консултантската компания Colliers International.
Движението на наематели по най-известната търговска улица в София намалява до едва 1% в края на миналата година спрямо 8% в края на 2020 г. Свободните площи обаче леко са се увеличили и достигат 10%.
Като цяло движението на наематели на главните търговски улици в София е останало стабилно през втората половина на миналата година, както и за цялата година в рамките на 5%. Свободните площи обаче са намалели незначително за една година - от 11% на 9%.
За сметка на това усвоените площи в търговски центрове в София достигат почти 20 хил. кв. м през 2021 г., което е ръст с 30% на годишна база и е сигнал за възстановяване на търговските центрове в столицата от забавянето заради коронавируса, пише Colliers International.
Общият обем площи в търговски центрове в България се запазва на ниво от 796 хил. кв.м. В същото време предлагането на площи в търговски паркове в края на миналата година е достигнало 237 хил. кв. м, концентрирано в 25 проекта. Това е ръст с 24 на сто на годишна база.
Дискаунтърът за нехранителни стоки Pepco отново е лидер по брой новооткрити магазини за последните шест месеца на 2021 г. с 22 обекта, следван от КiK с 11 магазина. Активни са и хранителните вериги в лицето на Billa (9 магазина), T Market (4), Lidl (2), Kaufland (1) и Фантастико (1), както и мебелите и стоки за дома – JYSK (5), IKEA (1) и дрогериите Lilly (5) и dm (4). Голяма част от новооткритите обекти се намират в търговски паркове, на което се дължи и експанзията им.
Средните нива на заетост в трите търговски парка в столицата са над 98%. През втората половина на 2021 г. наемите на първокласни локации в търговските центрове и по бул. „Витоша“ остават стабилни. Наемите в търговските паркове в София също остават без промяна на нива между 8 и 10 евро на кв. м.
Предлагането на модерни търговски площи в Пловдив през 2021 г. се запазва на нива от 87 500 кв.м. Около 4500 кв.м. са усвоените площи в трите търговски центъра в града за годината, докато през 2020 г. те са достигнали 7100 кв. м.
Най–много откривания са регистрирани в Plovdiv Plaza, сред които нови обекти на Cropp, House, Monni, Desizo Monni. За изминалата година свободните площи и движенията на наемателите по главните търговски улици регистрират стабилни нива от 3%.
В Пловдив има четири търговски парка и два на етап строеж. Нивата на свободните площи на годишна база нарастват от 1% до 5%. Наемните нива на първокласни локации в търговските центрове и на главни търговски улици се запазват на нива от 23 евро на кв.м. за търговски център и 21 евро на кв.м. за търговски улици.
През 2021 г. без промяна остава и предлагането на търговски площи в търговски центрове във Варна – 123 хил. кв.м. Обемът на усвоени площи е 4200 кв.м, което е два пъти по-малко от нивото през 2020 г.
Стабилни остават нивата на свободните площи на главните търговски улици във Варна на годишна база от 11%. При движението на наемателите се регистрира спад от 14% на 6%.
Нивото на заетост в двата търговски парка се задържа на около 90%. Наемните нива на първокласни локации в шопинг центрове и на главни търговски улици остават стабилни – съответно 22 евро на кв.м и 18 евро на кв.м.
Предлагането на модерни търговски площи в Бургас бележи стабилни нива от 65 хил. кв.м. Усвоените площи в двата търговски центъра за 2021 г. са близки по стойност спрямо края на 2020 г. – почти 6000 кв.м.
Свободните площи по главните търговски улици регистрират незначителен спад от 2% и достигат нива от 12%. При движението на наематели има лек ръст до 9%.
Наемните нива на първокласни локации в шопинг центрове и на главни търговски улици са съответно 23 евро на кв.м. и 20 евро на кв.м.
Colliers очаква 2022 г. да мине под знака на развитието на търговските паркове в страната. В следващите една-две години са планирани за реализиране над 20 проекта. Компанията отбелязва, че е важно инвеститорите да прецизират избора си на локации за ризвитие и да направят анализ на потенциала им.
Тя очаква оператори от сектора на забавленията за свободното време да навлязат по-активно в сегмента на търговските паркове. Най-активни в експанзията си ще продължат да бъсат дискаунт вериги, дрогерии, спортни магазини, супермаркети и специализирани магазини за обзавеждане и стоки за дома, които търсят възможности за разрастване извън големите градове.
Според Colliers започналата трансформация в ритейл сектора ще продължи, големите биг бокс оператори ще продължават адаптирането на формата си към актуалните пазарни характеристики и потребителски нужди – все повече хибридни магазини от типа „click & collect” се очакват на главните търговски улици и в търговските центрове.
Електронната търговия също ще продължи да се развива, макар и с не толкова бързи темпове както през 2020 г., очаква консултантската компания.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
ЕС иска правила "Купувай европейско" за заема на руски активи за Украйна
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Изумителен руски вратар спаси 4 дузпи и донесе титла на ПСЖ
Жертви и ранени в Ростов след украински удар по танкер
7 ритуала за съживяване на любовта
Може ли някой да спре популистката десница в Европа?
Хайди Клум и 20-годишният ѝ син от Сийл - Хенри - красят корицата на модно списание