IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Празните молове в Китай стават все по-изобретателни в битката за клиенти

Забавянето на икономиката и електронната търговия са сериозни предизвикателства за брандовете

13:16 | 18.02.16 г.
<p>
	Делът на незаетите площи в шопинг центровете в Китай нараства. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Делът на незаетите площи в шопинг центровете в Китай нараства. Снимка: Ройтерс

Магазинът на Printemps в Пудун в Шанхай изглежда има всички удобства, необходими за успех на съвременния пазар на луксозните брандове в Китай – разнообразие от луксозни марки, 150-годишна история в търговията на дребно в Париж и изключително местоположение, пише Bloomberg.

Но въпреки тези предимства мениджърите на магазина явно си мислят, че нещо липсва, за да привличат клиенти. Те са решили да поставят в магазина гигантска пързалка във формата на дракон, така че клиентите да могат да слизат от последния до първия етаж за секунди, като си вдигнат адреналина.

Потребителите на социалните мрежи вече се шегуват с идеята и залагат дали някой няма да се пребие на пързалката. Опасенията на Printemps обаче са доста различни.

Китайските купувачи, макар и да изглеждат неизчерпаем брой, всъщност все по-малко обръщат внимание на традиционните магазини. Като знак за намаляващия интерес към физическите обекти конгломератът Dalian Wanda – най-големият в света строител на молове, обяви, че ще затвори 40 от 600-те си търговски центъра, което е доста злокобна новина за някога оживения сегмент от пазара на бизнес имоти в Китай.

Това обаче е и световна тенденция, отбелязва информационната агенция.

Урбанистите в Китай отдавна са превърнали моловете в център на своите проекти, за да отговорят на нарастващото търсене и да символизират стремежите на разрастващата се средна класа в страната. През 2009 г. например проектантите в Шанхай заделиха 70 дка за мол на стойност 200 млн. долара и с приблизителните размери на Пентагона. Този търговски център в момента е празен.

През 2014 г. 44% от завършените през годината шопинг центрове и 9 от 10-те водещи градове за строителство на молове бяха в Китай, припомня агенцията, като цитира данни на консултантската компания CBRE. Deloitte прогнозира, че в Китай броят на моловете ще надвиши 10 хил. до 2025 г. в сравнение с 4 хил. днес.

Забавянето на икономическия растеж със сигурност ще спъне растежа. Ако проблемът обаче се криеше само в трудните времена, Printemps изобщо нямаше да слага дракона-пързалка.

Предизвикателствата пред традиционните, физически магазини са доста по-сложни. Първото от тях са високите данъци върху вносните луксозни стоки. Резултатите от проучване показват, че цените на 37 скъпоструващи артикули са били с от 40 на сто до 68 на сто по-високи в Китай, отколкото в САЩ, Франция и Германия. В резултат китайците са похарчили в чужбина 183 млрд. долара, за да си купуват луксозни стоки, което представлява изумителните 46 на сто от глобалните луксозни продажби.

Собствениците на празните молове в страната определено усещат тази тенденция.

Другото предизвикателство е разширяването на електронната търговия. Китай е уникален пример в това отношение заради все по-засиленото използване на социалните медии и развитието на мобилни приложения, които интегрират безпроблемно пазаруване и съобщения.

В Китай, където личните препоръки са изключително важни за търговията дори и отпреди развитието на социалните медии, развитието на технологиите определено промени правилата на играта. Според данни на McKinsey 38 на сто от интернет потребителите в страната заявяват, че прекарват повече време в пазаруване онлайн, след като са се присъединили към социална медийна услуга. В Пекин 82,6 на сто от продажбите на дребно се осъществяват онлайн, според данни на местната администрация.

Дори ако онлайн търговията се върне назад, това не би било в интерес на китайските потребители от селските райони, които нямат достъп до физически магазини. Няма да е от интерес и за тези в града, които предпочитат да пазаруват от домовете си, вместо да се боят с кошмарния градски трафик и замърсяването.

Въпреки сегашните си трудности китайският търговски център никога няма да си отиде напълно. Във все по-отесняващите градове моловете остават предпочитани места за хранене, забавления и социализация. Трансформирането на тези пространства ще изисква доста творчество и средства, разбира се.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:24 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още