Офисите ще се населят отново със служители до края на тази година, водени от малки компании с по-малко от сто души персонал, показва допитване за нагласите на наемателите от Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) на консултантската компания CBRE сред 130 компании, пише онлайн изданието Property-Magazine.eu.
Допитването е установило, че малките компании са по-напреднали в завръщането в офиса. Над 80% от тях съобщават, че всичките им локации са отворени. За сравнение, само една трета от най-големите компании заявяват това, въпреки че мнозинството от тях са отворили над половината от обектите си.
Проучването показва и разликите по сектори. Над 70% от компаниите в областта на природните науки съобщават, че са отворили напълно офисите си, което частично отразява затрудненията с работата от вкъщи в този сектор. Компаниите в областта на банките и финансите (57%) и на технологиите, медиите и телекомите (46%) отварят по-бавно офисите си.
„Завръщането в офисите е относително ограничено, но компаниите полагат значителни усилия да улеснят по-пълно повторно отваряне и повечето се насочват към второто полугодие на тази година“, коментира Ричард Холбъртън, ръководител на изследванията на офис наемателите за ЕМЕА в CBRE.
Допитването е установило, че мнозинството компании и близо 80% от по-големите от тях с над 10 хил. служители клонят към някаква форма на смесени или хибридни работни практики. Над две трети от компаниите, които предпочитат хибриден модел, казват, че политиките и подходът им се определят чрез консенсус на корпоративно равнище.
„Различията в размера и сектора в тази област са значителни. 20% от участниците в проучването подкрепят завръщане в офиса през цялото време за повечето служители, но при малките компании делът достига 63%. Подкрепата за определени от корпорацията хибридни модели е над 60% в банковия и финансов сектор и в сектора на технологиите, медиите и телекомите и само около 50% в сектора на природните науки“, казва Холбъртън.
Офисът ще продължи да играе централна, макар и различна, роля в начина на извършване на работата. Малко от участвалите в изследването компании планират напълно отдалечено решение, а базираната в офиса работа продължава да присъства значително в плановете им.
Близо 80% от корпорациите очакват да създадат политика за работното място, при която работата се осъществява или напълно, или в по-голяма степен от офиса, или е разпределена поравно. Само 15% от компаниите очакват решение за работа изцяло от разстояние.
Компаниите са разделени равномерно в очакванията си за промени в размера на портфейла, като една трета от тях очакват да разширят обема от площите си през идните три години.
Компаниите от сектора на технологиите, медиите и телекомуникациите са особено оптимистични, като над 60% очакват разрастване на портфейлите с площи. Очакванията в банковия и финансов сектор са доста по-балансирани. Малко под 30% от компаниите планират експанзия, а почти същият процент очаква свиване на площите. 40 на сто от компаниите в сектора не предвиждат промяна на заеманите площи.
Стойността, която наемателите отдават на гъвкавостта, ще продължи да расте, отчасти в отговор на несигурността за икономиката в краткосрочен план, но също и по по-стратегически причини. В отговор на въпрос за дела на гъвкавите площи в портфейла на компанията бизнесите с между 11% и 50% гъвкави площи в портфейла си очакват делът им да се удвои през идните две години. Компаниите със средни размери и секторът на технологиите, медиите и телекомуникациите изглежда са особени привърженици на подхода с гъвкавите площи.
„Две са причините за ръста на популярността на гъвкавите площи – използването им като начин за преценка на различни модели за наемане на площи и като средство за предоставяне на по-голям избор на служителите за работна локация и среда. Втората причина е особен двигател за големи компании и те все повече искат да експериментират с комбинации от различни видове площи и реконфигурация на площите, отразяваща развитието на предпочитанията на служителите и научаването от първоначални пилотни програми“, отбелязва Холбъртън.
При по-широк поглед върху факторите, които влияят на избора на сграда, три фактора са доминиращи – гъвкавост, уелнес и устойчивост, особено качеството на въздуха. Около 40% от компаниите определят устойчивия дизайн като ключов фактор наред с интегрирането на технологии, а 54 на сто посочват качеството на въздуха вътре в сградата.
Големите компании отдават най-голямо значение на пълната гама от удобства в сградата, съответстващи на обхватните промени в работните практики и портфолио стратегията, която някои обмислят.
В момент, когато компаниите се доближават до възобновяване на работата в офиса, възстановяването на характеристики, които може да са ерозирали по време на блокадите, са основен приоритет. Това са на първо място сътрудничеството, ангажирането и създаването на силна корпоративна култура.
Основните идеи за работните площи са свързани с увеличаване на зоните за сътрудничество (36%), нови стратегии на работното място в избрани локации (33%) и промяна на стандартите в проектирането (22%).
Компаниите осъзнават, че има и технологични нужди, свързани с очаквани промени в стила на работа. Засилването на видео конференциите е най-популярно (67%), а системите за умни сгради и сензори (31%) и сензорите за качеството на въздуха (25%) също привличат значителен интерес.
„Трябва да се осъзнае, че постигането на целите на работното място ще изисква нещо повече от физически решения по проектирането и че това трябва да върви ръка за ръка с промените в организацията, поведението и ръководството. Предвид дългото време, в което преобладаваше „принудителната“ работа от разстояние, това вероятно ще е по-скоро постепенен, отколкото незабавен процес“, отбелязва Холбъртън.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна