Ивайло Иванов е управител на Интер Икспо Център от 2012 г. Присъединява се към екипа на компанията през 2009 г. До 2008 г. последователно е участвал в проекти на Koelnmesse, Danzas Messen, Yorkshire Exhibition Services и Messe Frankfurt. Бил е част от екипа на ITE Group, Лондон, по реализацията на World Petroleum Congress в Южна Африка и Испания, също и на Moscow International Motor Show. Притежава магистърска степен по бизнес администрация от Кьолнския университет.
С Ивайло Иванов разговаряме за интереса на бизнеса да представя новостите на изложения, за панаирната култура и тенденциите в търсенето на партньори.
– Г-н Иванов, може ли да кажете, че 18 години след създаването си Интер Експо Център е мястото, където се срещат партньорите в бизнеса?
– От откриването на комплекса Интер Експо Център през 2001 година, тогава с две зали, до сегашния му облик през цялото време сме се старали да предложим на българския бизнес правилната платформа и това, от което има нужда, за да промотира успешно своите продукти и услуги. Фактът, че през последните години имаме активна запълняемост, дори миналата година нямаше месец без събитие, говори за едно изградено доверие с българския бизнес. Работим активно и в надграждането на това доверие в бъдеще.
– Имате ли решение за всеки от клиентите си и отговаряте ли на специфичните изисквания на бизнеса, когато иска да промотира продуктите си?
– Вярвам, че до голяма степен отговаряме. Събитията и изискванията са много – от традиционни изложения, специализирани в даден бранш, през конгреси и семинари до много корпоративни събития само за една фирма, както и много музикално-увеселителни събития.
Изискванията на всеки бранш и клиент като форма на изява са различни. В изложбения център предоставяме гама от услуги, необходими за успешно участие, както чрез нашите служители и отдели, така и чрез външни подизпълнители. Услугите са свързани с изграждане на щандове, логистика или кетъринг при конференциите, озвучаване.
Смятам, че голям плюс за нашите клиенти е, че имаме готово решение за реализацията на тяхното събитие или участие в изложение. Но не ги задължаваме да работят само с нас, те могат да ползват изградените връзки с доставчици и партньори в тези области.
От създаването на Интер Експо Център залите на комплекса са построени така, че да предоставят максимална гъвкавост в концепцията на едно събитие. Така например липсата на подпорни колони в залите предлага на изложителите да развият фантазията си, като използват максимално площта.
– Кое е най-нетрадиционното изискване, за което сте търсили решение?
– Казусите са много и разнородни, дори понякога се е налагало да поемем дълбоко въздух, преди да отговорим, когато чуем най-необичайната идея. Моята политика за това винаги е била да не се казва „не“, а да се търси решение и да се предложи алтернатива. Разбира се, има някои неща, които технически или физически са невъзможни спрямо спецификата на сградата. Примерите варират от желанието за фойерверки вътре в залата през логистични предизвикателства, като това да се вкара 18-тонна машина например, до желанието на наш клиент да има жива камила на щанда.
– Кои са традиционните изложби, които създават и облика на българската индустрия?
– Портфолиото ни от изложби в момента покрива почти всички сектори на българската икономика, като и самите изложения отразяват състоянието на даден бранш. Най-дългогодишното ни изложение е "Булмедика/Булдентал", което тази година ще има 53-то издание. Стартира в края на 60-те години, като можем да заявим с гордост, че то е не само най-дългогодишното за нас, но и най-старото бизнес събитие, което се провежда в София. Заради него направихме първоначалната инвестиция в комплекса, за да предложим по-добра база на тези фирми.
В същото време "Българска строителна седмица", "Светът на мебелите" и "Техномебел", "Месомания", "Светът на млякото", "Булпек", "Салон на виното", "Интерфуд & Дринк" и "Сихре", "Автомобилен салон София" са сред най-големите изложения, но имаме още "Наслука – лов, риболов и спорт", както и други, свързани с хобитата на хората.
– В кои области са най-успешните специализирани изложби и конгресни мероприятия, които организирате в последните години?
– Състоянието на едно изложение отговаря на конюнктурата на дадения бранш. Свързаните с хранително-вкусовата промишленост шест изложения са сред най-успешните в момента, както и изложенията за мебели и мебелна промишленост, машиностроене, мехатроника.
Изключително динамично през последните три години се разви MachTech & InnoTech Expo – изложението ни за индустриално оборудване, машиностроене, автоматизация, мехатроника. Представянето на индустриално оборудване през последните три години се разви и увеличи три пъти капацитета на фирмите, които участват.
Като тематика най-успешно е изложението "Булдентал".
– Приемате ли предложения от клиентите си да правите нови експозиции? Какви нови прояви предвиждате да включите в програмата на Интер Експо Център?
– Идеята за едно ново изложение може да се роди по три различни начина. Единият е нашият маркетинг или търговски отдел да даде идеята, наблюдавайки тенденциите в даден бранш. Вторият начин е идеята да дойде от ключови клиенти и големи фирми, които обикновено се свързват с нас, за да обсъдим под каква форма може да стартира. Най-често срещаният случай е плод на разговори на нашия екип със съответната браншова камара – заедно разискваме тематиката на новото изложение, като се взема предвид съвкупното мнение на фирмите от бранша и тенденциите в даден сектор. В лицето на камарата ние имаме партньор, с който много бързо можем да изчистим концепцията и да стартираме.
През октомври ще имаме изложения с две нови теми – възобновяваме изложението за текстилната индустрия, а най-актуалното е свързано с авточасти и обслужването на автомобили и камиони. Подготовката върви много добре и обратната връзка от клиентите е изключително позитивна, затова съм обнадежден, че още първото издание ще надмине първоначалните ни очаквания.
– Как се разви панаирната култура в последните години и увеличиха ли се предизвикателствата пред Интер Експо Център, свързани с изискванията на клиентите ви?
– Ако трябва да проследим панаирната култура, трябва да се върнем много години назад, но наблюденията показват, че фирмите се ориентират все по-добре. Докато през 90-те години на миналия век бизнесът отиваше на изложения и очакваше държавата да донесе договори за изпълнение, сега инициативата е на компаниите, те са отговорни за своите успехи.
Панаирната култура включва цялостното планиране на една фирма, поставянето на цели и стратегия на участие. Изключително важно е комуникацията за нейното участие да мине през нашите канали, но и самата фирма трябва да е активна, да кани партньорите си и да планува съпътстващи изяви и атракции. Вече е забравено схващането, че „ще взема една площ и ще ми дойдат поръчките“. С такива фирми сме честни и ги съветваме да помислят има ли полза да се включат.
Самите фирми също повишават изискванията си към нас, защото виждат и оценяват добрите практики на своите партньори на изложението. Стараем се да работим с тях в тази посока, за да получат максимално добри резултати от своето участие.
– Какви са причините българските предприемачи да участват в изложения? Имате ли обратна връзка с тях, след като приключи изложбеното събитие?
– След всяко изложение правим анкети и интервюта сред изложителите, защото една с една проявите не си приличат. Както един бранш търпи развитие, същото се отнася до изложението, което дори трябва да изпреварва развитието на сектора. Изключително важно е да знаем какви са тенденциите, за да ги заложим в концепцията на бъдещото развитие на изложението, където фирмите презентират новите си продукти.
Изложението е място, където да се представи иновацията, където фирмите канят своите дистрибутори и партньори, за да ги запознаят с характеристиките на новия продукт, като в същото време се срещат и с нови, потенциални клиенти.
Изложението е сверяване на часовника с конкуренцията, що се отнася до продукти, цена и качество. При него се постига и по-широка представителност на сектора, а заедно с браншовата камара често се поставят и актуални проблеми на съответния сектор на кръгли маси. Така например на изложението за мебелната промишленост се дискутираше дърводобивът, когато имаше проблем с дървесината, а при туризма – квалификацията на кадрите. Всеки бранш има своите специфични проблеми и те се поставят в дневния ред на изложението и на съпътстващата програма.
– Превърнаха ли се изложенията в платформа, която промотира страната ни като инвестиционна дестинация и създават ли те условия за развитие на бизнеса? Стават ли по-известни фирмите след представянето си пред широката публика?
– Работим активно, за да имаме чуждестранни фирми на българските изложения, като условие е самите ние да посещаваме изложения в чужбина с такава насоченост. Целта ни е да провокираме компании, които още не са в България, да дойдат в нашата страна, за да правят бизнес. На тази фаза сме посланици на бизнеса на България.
За да се включат чуждестранни фирми в нашите изложения, посещаваме панаири в Германия, Италия, Испания, където каним компании с профила на нашето изложение. Тези, които идват в България след това, преследват няколко цели – търсят дистрибутор или партньор, защото понякога за тях ние сме непозната територия. След известно време, в зависимост от контактите и развитието, някои от чуждестранните компании създават дъщерни дружества и сами поемат дистрибуцията.
– Но първо идват при вас?
– Стартът минава в повечето случаи през нас. При третата стъпка някои фирми решават да изнесат изцяло или част от производството си в България, като понякога това се случва доста бързо във времето, но понякога минават години. Има случаи, в които някои от тези фирми не са наши клиенти, но работят в България, така че ние даваме платформа за привличане на чужди инвестиции.
В последните години имаме програма, с която водим чуждестранни посетители, които сключват сделки с български производители. Целенасочено таргетираме хора с такъв профил по отделните тематики, като им покриваме и част от разходите, за да дойдат тук. Организираме и срещи с фирми според профила на продуктите, които се търсят, за да се изнася българска продукция в чужбина.
За всичко това спомага и отличната инфраструктура в района. Тя се разви изключително динамично през последните години, с достъпа до метростанцията и директната връзка с Летище София, което е изключително удобство за чуждестранните гости, изложители и посетители.
– По този начин не излизате ли малко извън рамките на това, за което е създаден Интер Експо Център?
– За да е успешен бизнесът, се налага повече труд от наша страна. Специално прилагаме програми от типа на В2В Мatchmaking или Hosted buyers program, когато гостуването на дадени търговци се покрива от организаторите – практика, която много други организатори по света прилагат.
– Какви са амбициите ви за бъдещето развитие на Интер Експо Център?
– Бъдещето на Интер Експо Център като сграда, място и платформа за правене на бизнес е свързано с инвестиционната ни програма, която направихме през последните години. Ще подобрим качеството на съществуващата материална база, защото с годините тя се амортизира. Изискванията на клиентите нарастват, затова все повече инвестираме в модернизация както на изложбените и конгресните зали, така и на общите части.
Предстои разширяване на комплекса на Интер Експо Център с още една зала, която ще е финалната фаза на строителството. Тя ще е част от изложбения комплекс, който сега разполага с шест изложбени зали, като на една от тях ще се удвои капацитетът.
През миналата година за изложението за хранително-вкусовата промишленост през есента имахме заявки от фирми за над 800 кв. метра изложбена площ, които не успяхме да настаним. При автосалона и изложението за мебели също работим на пълен капацитет. От началото на февруари до началото на май нямаме свободна изложбена зала дори за един ден. Търсенето за събития е голямо и това налага да се разширим.
Инвестициите в бъдеще ще са в повишаване качеството на базата и на услугите, които предлагаме.


Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи