Китай обяви, че от 14 октомври страната ще започне да налага такси на американски кораби за влизане в китайски пристанища в пряк отговор на Вашингтон за налагането на такси на китайски плавателни съдове, които пристигат в американски пристанища. Те ще влязат в сила същия ден, предава CNBC.
Американските такси „сериозно нарушават“ принципите на международната търговия и „сериозно вредят“ на морската търговия между Китай и САЩ, заяви китайското министерство на транспорта в съобщението.
Китай ще налага такса от 400 юана (56 долара) на нетен тон на американски кораби, по същество същата като тази от 50 долара на нетен тон, която САЩ налагат на китайските кораби. Пекин обяви и реципрочни на американските планове за увеличаване на таксите с течение на времето до 17 април 2028 г., със същите дати на влизане в сила.
В „краткосрочен план това ще доведе до ръст на разходите за американските потребители, спад на печалбите за корабните компании и малко свиване на търсенето на износ за САЩ в някои категории“, казва Майкъл Харт, председател на Американската търговска камара в Китай.
Според него в по-дългосрочен план може да има по-голямо търсене на некитайски кораби. Но той не очаква ръст на търсенето на произведени в САЩ кораби поради високите им цени и нисък капацитет на корабостроителниците.
САЩ съставляват едва 0,1% от световното производство на кораби спрямо 53,3% за Китай, сочат данни на Центъра за стратегически и международни изследвания.
Огромният пазарен дял на Китай накара САЩ да създадат политика, започнала при администрацията на Джо Байдън, за таксуване на произведени в Китай кораби при пристигането им в американски пристанища.
Китайското министерство на транспорта заяви, че таксите ще се налагат на плавателни съдове, притежавани от американски компании, организации, физически и юридически лица, които притежават дял от 25% или повече. Кораби, които плават под американско знаме или са произведени във Вашинтон, също ще бъдат таксувани, допълни министерството.
„Администрацията на Тръмп продължава да подценява Китай и това трябва да спре“, казва Питър Алекзандър, управляващ директор на компанията Z-Ben Advisors в Шанхай. „Изглежда, че се обръща малко внимание на вторичните и третичните последици от избора на политики“, допълва той.
Съобщението за таксите на китайските пристанища беше направено, след като Китай увеличи ограниченията си върху износа и разшири включените в черния му списък „ненадеждни дружества“ с консултантската компания в областта на чиповете TechInsights през последните два дни.
Напрежението между САЩ и Китай остава високо въпреки телефонния разговор между президента на САЩ Доналд Тръмп и китайския президент Си Дзинпин миналия месец и очакванията за среща между двамата лидери в Южна Корея през следващите седмици.
Макар Тръмп да заяви, че има напредък по сделка за базираната в Пекин ByteDance да продаде американските дейности на приложението си TikTok, Китай не е толкова категоричен.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 1 месец Продадохте ли?! Защото Големанов е с 92% кеш, вчера продадох дори новата любимка CABA - на 3.1, сега е под 2.3, но няма да купувам, все още... КОйто е като мен, изчакайте, защото търговската война с Китай ще се ожесточава, рязко, според мен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар