IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Европейски компании се запасяват и пренасочват производството под заплахата от мита

Докато Тръмп прави малки отстъпки, някои компании използват момента, за да разкрият или разширят вече планираните си инвестиции в САЩ

06:45 | 14.04.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Доналд Тръмп се отказа от най-строгите си увеличения на митата – поне засега. Но тъй като другите мита все още са в сила, правенето на бизнес в САЩ е напът да се оскъпи за компаниите от Европейския съюз (ЕС), пише Bloomberg.

Макар че никой не знае със сигурност какво ще се случи, компаниите бързат да подсигурят линиите си за доставки и да защитят бизнеса си в САЩ. Някои от тях увеличават складовите си наличности в страната, други обмислят повишаване на цените, а трети пренасочват производството си. И докато Тръмп прави малки отстъпки, някои компании използват момента, за да разкрият или разширят вече планираните си инвестиции в САЩ.

На фона на несигурността „лидерите на компаниите трябва да се фокусират върху организирането на своите управленски екипи, така че да са готови да реагират бързо“, казва Варун Маря от McKinsey & Company.

Германският производител на луксозни автомобили Audi спря вноса за САЩ. Sogrape, най-големият португалски износител на вино, ще се възползва шестмесечните си запаси, които е трупал точно за този момент. Швейцарският производител на лекарства Novartis обяви планове да вложи 23 млрд. долара в дейността си в САЩ през следващите пет години. А автомобилният гигант Stellantis, който вече спря производството в Канада и Мексико, ще разшири отстъпките за служителите си, за да засили продажбите.

Като водеща дестинация за износ на Европа, САЩ са жизненоважен пазар. По данни на Евростат през миналата година на САЩ се падат над 20% от целия износ на ЕС, а трансатлантическата търговия е на стойност 865 млрд. евро. Ирландия изпраща почти половината от износа си извън ЕС за САЩ, които са и двигател на растежа на големи икономики като Германия и Италия.

„Европа не е избрала и няма интерес от тази търговска война“, казва Никлас Поатие, експерт по търговията в мозъчния тръст Bruegel в Брюксел. „Въпреки всичко САЩ остават най-важната икономическа връзка за ЕС.“

За европейските производители на автомобили САЩ са изключително важен пазар, след като през последните години продажбите в ЕС и Китай намаляха. Интересът на американците към високомаржовите SUV и пикапи помогна на производителите да се справят с намаляването на търсенето и повишения натиск върху маржовете.

Дори и с 90-дневната отсрочка на Тръмп по отношение на т.нар. реципрочни мита, комбинацията от 10% базови мита и 25% мита върху износа на стомана, алуминий и автомобили ще окаже значително въздействие върху сектора. Audi Q5, например, е най-продаваният автомобил на компанията в САЩ. При новия режим тя работи с предположението, че ще бъде обложена с повече от 52% – мита от 25% върху вноса на автомобили, 25% върху доставките от Китай и 2,5% санкция за компанията за неспазване на споразумението за свободна търговия, което Тръмп създаде по време на първия си мандат.

За да избегне по-високите разходи, Mercedes-Benz Group се надпреварва да внася модели от по-висок клас преди очакваното повишаване на цените да влезе в сила, а Volvo Car планира да увеличи производството в завода си в Южна Каролина. Volkswagen предупреди американските дилъри, че ще добави свързани с вноса надбавки към цените на автомобилите, които влизат в страната, като на практика ще прехвърли тежестта на разходите върху американските купувачи.

Йорг Бурцер, който ръководи производството и управлението на веригата за доставки в Mercedes, заяви, че компанията все още анализира митата, за да разбере пълното им въздействие.

„Направихме някои планове“, каза той, „но гъвкавостта е абсолютно ключова“.

Някои компании са по-добре подготвени да се адаптират към митата – или просто са имали късмет с момента, в който това се случи. Швейцарската компания за химикали Clariant ще премести част от производството си във фабрика, която притежава във Флорида. Като част от текущия план за увеличаване на производството в САЩ Novartis обяви инвестиции в шест нови производствени обекта в САЩ и в изследователски център в Калифорния. Базираният в Обединеното кралство производител на протеинови шейкове Applied Nutrition вече разширяваше присъствието си в Северна Америка, когато бяха въведени митата.

Ако е необходимо, заяви главният изпълнителен директор Том Райдър, компанията може да ускори пускането на производствена линия в САЩ. Тя би могла „да придвижи този план на практика още утре, ако пожелае“.

За компаниите, които не могат да работят извън родните си страни, обаче възможностите са по-ограничени.

Карл Елзенер, главен изпълнителен директор на швейцарския производител на армейски ножове Victorinox, казва, че митата могат да унищожат печалбата на фирмата му. Компанията няма интерес да произвежда швейцарски ножове извън Швейцария, а САЩ са най-големият пазар на Victorinox, който формира над една пета от всички световни продажби.

„Проучваме до каква степен са възможни корекции на цените, без да загубим значителен пазарен дял“, каза Елзенер.

Шотландската индустрия за производство на туид е в подобно положение. Производителите, които вече се оплакват от въздействието на Brexit върху европейските продажби, сега се подготвят за допълнителен удар. Максуел Олдертън, маркетинг директор и регионален президент за САЩ на марката за мъжко облекло Peter Christian, казва, че компанията е намалила маркетинговия си бюджет за САЩ. Освен това е въвела 10% отстъпка за клиентите си в САЩ, която рекламира като „обратни мита“.

Ренцо Росо, основател на италианската търговска марка Diesel и председател на компанията майка OTB Group, определя повишаването на цените в САЩ като неизбежно.

„В момента нямам голям избор“, каза той. „Потребителите се въздържат от покупки.“

Райдър, главен изпълнителен директор на Applied Nutrition, все пак посочва един потенциален плюс от разразяващата се търговска война: ако държавите въведат ответни мита срещу американските продукти, европейските предприятия биха могли да извлекат ползи. Компанията му вече е отбелязала рязък ръст в износа за Канада, а той очаква да намери подобна подкрепа и в Япония и Китай. По думите му „британските марки могат да станат по-привлекателни на тези пазари, тъй като американските продукти стават по-скъпи“.

В други случаи европейските компании, които вече работят в САЩ, могат дори да получат предимство пред американските си конкуренти, които внасят в страната. Backmarket, френска компания, която продава обновена електроника и смартфони, е отбелязала, че продажбите в САЩ са се увеличили повече от два пъти през последните няколко дни, казва главният изпълнителен директор Тибо Юг дьо Ларозе.

Това се дължи на очакваното повишаване на цените от компании като Apple, която е двойно по-застрашена от митата, тъй като сглобява много от продуктите си в Китай, използвайки компоненти, произведени в САЩ, и след това ги изпраща обратно в САЩ.

„Ако се поставите на мястото на американските потребители, покупката на възстановена стока, която по принцип е по-евтина от покупката на нова, сега ще стане много, много по-евтина“, изтъква той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:12 | 14.04.25 г.
Най-четени новини
Още от Мениджмънт виж още

Коментари

Финанси виж още