IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Изкуственият интелект ще съживи някои акции на софтуерни компании

Все още не е ясно обаче кои ще намерят най-доброто приложение на технологията или как ще накарат клиентите да плащат

17:27 | 12.06.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Изкуственият интелект (ИИ) най-накрая даде жизнен импулс на умиращите софтуерни акции. Wall Street през цялата година търси най-големите бенефициенти от ИИ вълната, предизвикана от пускането на ChatGPT: сега е ред на група компании, които бяха подценени след пандемичния техно бум, пише технологичният анализатор на Financial Times Ричард Уотърс.

Софтуерните компании би трябвало да са в добра позиция както да предоставят инструментите, от които компаниите се нуждаят, за да изграждат генеративен ИИ в своите бизнес процеси, така и да го вградят в приложенията, които милиони работници използват в ежедневието си. Но все още не е ясно кои ще намерят най-доброто приложение на технологията или как ще накарат клиентите да плащат.

Скок в акциите на две компании, които имаха трудности да растат последователно след неотдавнашното им листване на борсата, подчертава както надеждата, така и несигурността. Акциите на Palantir и C3.ai са се удвоили от началото на май, тъй като всяка от тях се рекламира като доставчик на технологичните платформи, необходими за използването на генеративен ИИ.

Компании като тези обаче ще се конкурират с гиганти като Google и Microsoft, като въздействието върху приходите е напълно неясно. Както главният изпълнителен директор на Palantir Алекс Карп каза на своите инвеститори миналия месец: „Нямаме ценова стратегия“ за генеративния ИИ. Основанието: ако новите ИИ услуги са толкова добри, колкото казва компанията, клиентите ще се радват да плащат по един или друг начин.

Ще има много конкуренция. Природата на генеративния ИИ - че всеки може да има достъп до големите езикови модели, създадени от компании като OpenAI - направи технологията налична за всяка софтуерна компания.

Съществува очевиден риск доставчиците да се надпреварват да добавят изкуствен интелект към своите съществуващи продукти, без да обмислят каква реална полза добавя технологията. Също така, ако всеки доставчик на електронна поща предлага автоматизирани текстови подсказки, когато пишете съобщение, функцията бързо ще започне да се възприема като обичайна, което ще затрудни убеждаването на клиентите да плащат премия за нея.

Има допълнителен риск, че ако AI наистина направи работниците по-продуктивни, това може да намали количеството софтуер, който клиентите купуват. Това е въпросът, пред който са изправени компании като GitLab, която се използва за създаване и внедряване на софтуер. Подобно на много софтуерни компании GitLab таксува според броя на хората, които използват услугата ѝ. Ако AI направи разработчиците по-продуктивни, ще се нуждаят ли клиентите от по-малко от тях – и ще плащат за по-малко акаунти?

Главният изпълнителен директор на GitLab Сид Сижбрандиж се опита да отхвърли това безпокойство наскоро, твърдейки, че ако AI намали разходите за производство на софтуер, ще бъде създаден повече такъв. Уолстрийт хареса това. Акциите на GitLab скочиха с една трета, след като компанията обяви добри резултати и очерта плана си да вгради генеративен AI във всеки аспект на своята услуга.

Заплахата за ценообразуването въз основа на броя потребители и потенциалната трудност да се убедят клиентите да плащат премия накараха много софтуерни фирми да проучат идеята за таксуване въз основа на потреблението: колкото повече клиентите използват нови ИИ функции, толкова повече ще трябва да плащат. Това има и предимството да обвърже приходите директно с използването на услуга, която има високи изчислителни разходи.

В краткосрочен план обаче това ще доведе до вида несигурност, който инвеститорите обикновено мразят. C3, например, отдаде спада в оставащите приходи по съществуващите си договори - обикновено важен показател - на факта, че преминава към ценообразуване, базирано на потреблението. Докато спадът е ясен, въздействието от бъдещо увеличение на приходите е несигурно.

Краткосрочен спад в маржовете на печалба ще добави към несигурността. Повечето софтуерни компании започват предпазливо, предлагайки нови ИИ функции безплатно, докато измислят кои ще се приложат и как най-добре да таксуват.

В скорошно интервю с Кристина Кридъл от FT шефът на Adobe Шантану Нарайен сравни тази с предишни промени в технологичната платформа. Той прогнозира евентуален трус за многото възникнали AI компании, финансирани от рисков капитал, на които им липсва ясен бизнес модел. Предишните смени на платформата донесоха продължителна несигурност, преди да се оформят победителите.

Инвеститорите вече залагат, че утвърдени компании като Adobe ще бъдат в силна позиция да яхнат AI вълнатa, като акциите й се покачиха с 30 процента тази година. По същия начин книжата на ServiceNow, друга утвърдена компания за облачен софтуер, която говори за добавяне на AI към много от своите услуги, са се повишили с около 40% тази година. Но компании като тези все още трябва да покажат, че дават реална стойност, а не просто препродават генеративния AI, произведен от компании като OpenAI.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:27 | 12.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още