IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Опасностите в Червено море карат купувачите на петрол да погледнат към дома

Спадът на танкерния трафик през Суецкия канал засилва обособяването на два търговски региона, които по-рядко се свързват помежду си

11:14 | 05.02.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Международният петролен пазар се ориентира все повече към местни доставчици, след като атаките в Червено море и растящите такси за транспорт направиха доставките от по-близо до дома по-атрактивни, пише Bloomberg.

Спадът на танкерния трафик през Суецкия канал засилва началото на вид разделение – един търговски регион, фокусиран около Атлантическия басейн и включващ Северно море и Средиземно море, и друг – включващ Персийския залив, Индийския океан и Източна Азия. Все още има суров петрол, който се придвижва между двата центъра – чрез по-дългия и по-скъп маршрут около Африка, но актуалните модели на търговия показват, че връзката все повече се къса.

В Европа някои рафинерии са пропуснали покупки на иракския сорт Басра миналия месец, посочват трейдъри, докато купувачите на континента увеличават покупките на суровина от Северно море и Гаяна. В Азия ръст в търсенето на сорта Мурбан от Абу Даби доведе до пик на спот цените в средата на януари, като в същото време доставките от Казахстан за Азия са намалели значително.

Количествата суров петрол от САЩ за Азия също се понижават с над една трета, миналия месец спрямо декември, показват данни, проследяващи корабния трафик, на Kpler.

Фрагментацията няма да е трайна, но засега усложнява диверсифицирането на доставките за зависимите от вноса страни като Индия и Южна Корея. За рафинериите това означава ограничаване на гъвкавостта при отговор на драстични промени в пазарната динамика и евентуално може да свие маржовете им.

„Обръщането към логистично по-лесни доставки има логика от търговска гледна точка и това ще е така, докато проблемите в Червено море продължат да държат таксите за морски транспорт завишени“, коментира Виктор Катона, водещ анализатор на Kpler. Трудно е балансирането между сигурността на доставките и максималните печалби, допълва той.

Промяна в проценти на транзитния трафик през Суецкия канал за януари спрямо ноември. Графика: Bloomberg LP Промяна в проценти на транзитния трафик през Суецкия канал за януари спрямо ноември. Графика: Bloomberg LP

Транзитът на петролни танкери през Суецкия канал е намалял с 23% през последния месец спрямо ноември, посочват от Kpler в бележка от 30 януари. Спадът е дори още по-подчертан при пропан-бутана и втечнения природен газ, където е от съответно 65% и 73%.

При обработените горива потоците от дизел и самолетно гориво от Индия и Близкия изток за Европа, както и мазут и нафта от Европа за Азия са най-засегнати. Азиатските цени на нафтата достигнаха най-високото си ниво от почти две години миналата седмица заради страховете, че може да се усложни значително доставянето им от Европа.

Ефектите от атаките в Червено море достигат до цените на петрола чрез по-високите разходи за транспорт, което насърчава рафинериите да се оглеждат по-близо около себе си, когато могат. Таксите за танкерите на Suezmax по маршрута от Близкия изток до Северозападна Европа са се повишили наполовина от средата на декември насам, посочват от Kpler. Международният бенчмарк Брент поскъпна с 6% през същия период.

Междувременно общата доставна цена на петрола за Азия от САЩ, където производството расте, се е повишила с над 2 долара за барел в рамките на триседмичен период през януари, посочват трейдъри, ангажирани с пазара.

Промяна в доставките на американски петрол за Азия. Графика: Bloomberg LP Промяна в доставките на американски петрол за Азия. Графика: Bloomberg LP

„Диверсифицирането все още е възможно, но идва на по-висока цена“, посочва Джовани Стауново, анализатор на UBS Group. „Освен ако не може да бъде прехвърлено на крайния потребител, ще се отрази на маржовете на рафинериите“, коментира той.

Не се очаква ситуацията в Червено море да доведе до дългосрочни промени при петролните потоци, но в същото време налице не е решаване на конфликта в краткосрочен план. Вместо това има значителен риск от още проблеми, най-вече след като хутите удариха танкер, превозващ руско гориво миналия месец. Атаката бе от особено значение, след като от групата по-рано дадоха сигнал, че руски и китайски кораби ще бъдат пощадени.

През уикенда хутите обещаха да отговорят на американските и британски въздушни удари, след като десетки цели на бунтовниците бяха поразени в рамките на най-голямата кампания от 11 януари.

„Геополитиката не е добра за търговията“, коментира Ади Имширович, директор на консултантската компания Surrey Clean Energy. „Ако бях купувач, щях да съм на нокти. Периодът е труден за рафинериите, особено азиатските рафинерии, които трябва да бъдат по-гъвкави“, коментира той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:33 | 05.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още