Президентът на САЩ Доналд Тръмп и контролираният от републиканците Конгрес вече отхвърлиха две от трите заповеди, които ръководеха икономическата политика на САЩ в продължение на десетилетия: за насърчаване на международната търговия и за поддържане на поне някакво подобие на фискален контрол. Третата - да се делегира паричната политика на оперативно независима централна банка - също е напът да бъде заличена, пише Клайв Крук за Bloomberg.
Всяко едно отклонение от консенсуса, съществуващ преди Доналд Тръмп, по отношение на търговията, бюджетите и паричната политика би било вредно само по себе си, но комбинацията от трите включва съвсем различен вид риск. Лишаването на Федералния резерв от правомощия точно в момента, в който се засилват опасенията за инфлация, предизвикана от митата, и нарастващ държавен дълг, заплашва рано или късно да доведе до „перфектна“ икономическа буря.
Частичното неизпълнение на държавния дълг заради инфлация вече не е далечна възможност, а вероятен резултат. След като пазарите го видят, това се превръща в самоизпълняващо се пророчество. Очакваната инфлация ще скочи заедно с дългосрочните лихвени проценти (които Фед не може да контролира пряко). Когато при тези обстоятелства инфлацията започне да се ускорява, връщането ѝ надолу ще изисква както висока безработица, така и драстично затягане на бюджета.
Председателят на Фед Джером Пауъл обясни защо за момента лихвеният процент трябва да остане на настоящото си равнище – между леко рестриктивните 4,25-4,5%. Според него инфлацията все още е малко над целта от 2% и скоро може да се ускори заради митата, а безработицата е ниска. Разумно е да се изчака и да се види. Президентът обаче призовава за незабавно намаляване на лихвите с 2,5 процентни пункта и по своя неподражаем начин не изразява учтиво несъгласие с решенията на Фед, а напада Пауъл с директни обиди.
Макар Фед да настоява (както и трябва), че е съсредоточен върху мисията си и отказва да участва в политически задкулисия, изнервящата враждебност на президента вече компрометира свободата му на действие. Дори и Пауъл да не бъде уволнен, мандатът му приключва през май следващата година и държавният глава със сигурност ще назначи свой лоялен кадър. Оркестрираните спекулации за това кой може да бъде той дори вече са в ход. А когато името му стане официално ясно, още преди встъпването си в длъжност той може да влияе на решенията на Фед и членовете му за тяхната позиция.
Може ли финансовата институция да направи нещо, за да предотврати това? Всъщност, не много. Едно правителство, решено да командва централната банка, в крайна сметка ще постигне своето чрез комбинация от назначения и политически натиск. „Независимостта“ на Фед в най-добрия случай е норма, а не законово (още по-малко конституционно) разпореждане, а ако последните няколко години от политиката на САЩ са доказали нещо, то е, че нормите са за еднократна употреба. Въпреки това, с надеждата, че все още не е твърде късно да се промени нещо, Фед би могъл да предприеме няколко стъпки, за да се противопостави на предстоящото си потъване в сянката на президента.
Солидарността сред представителите на централната банка би помогнала. Това не означава директно да се влиза в диалог с Тръмп относно значението на независимостта на паричния орган или да се дава съвет относно опасността за собствения му имидж сред избирателите, ако я разруши. Това само би провокирало държавния глава и би ескалирало конфликт, който Федералният резерв не може да спечели. А и наистина би загубил, отчасти защото нормата за независимост е аномалия, която не е лесно да се защити принципно. Независимостта се е доказала като изключително ценна и без съмнение води до по-добра парична политика, но да се пази централната банка от ежедневната политика не е точно „демократично“.
Вместо това хората във Фед трябва да се обединят, първо, в следването на примера на Пауъл за учтива обществена сдържаност. Те също така трябва да избягват да предизвикват подозрения, че вече са застъпени про- и анти-Тръмп позиции. Анализаторите внимателно търсят признаци на такова разделение. Двама членове на Управителния съвет - Кристофър Уолър и Мишел Боуман - наскоро заявиха, че може да подкрепят намаляване на лихвените проценти още този месец. Позицията им е в противоречие с тази на Пауъл – особено като се има предвид, че преди това двамата са били разглеждани от анализаторите като ястреби*. Със сигурност те могат да се окажат прави по същество, отчасти в зависимост от това какво ще покажат данните през следващите няколко седмици. Но е трудно да се види каква полза има от това, че изглежда, че застават на страната на Белия дом в спора му с Пауъл.
Друг начин да се защити нормата на независимост - като същевременно се поддържат стабилни инфлационни очаквания и се комуникира по-ефективно политиката на Фед - би бил да се използва инструмент, който паричният орган погрешно е отхвърлял настрана в продължение на години. Той би трябвало да превърне едно просто „правило“ на паричната политика в отправна точка (а в идеалния случай - по-често в крайна точка) на решенията за лихвените проценти, вземани от финансистите.
Един от добре познатите кандидати е правило, което обвързва основния лихвен процент с действителните и прогнозните промени в номиналния брутен вътрешен продукт (БВП). Друго правило е това на Тейлър или един от неговите варианти, което обвързва лихвения процент с разликите между действителната и целевата инфлация и действителната и целевата безработица. Такива правила не трябва - а вероятно и не бива - да диктуват лихвения процент, тъй като в движение са твърде променливи. Но те създават централен казус, помагат за организиране на дискусията и предпазват от неоправдано резки и непредвидени промени (като например незабавно намаляване на лихвите с 2,5 процентни пункта.)
Още през 2018 г. наблюдателите на Фед, които се интересуват от правилата, с удоволствие чуха новоназначения Джером Пауъл да казва пред Конгреса, че редовно се консултира с тези изчисления и ги намира за полезни. Оттогава насам няма почти никакви последващи действия.
По време на изслушването си пред Конгреса в края на миналия месец Пауъл беше призован да обясни защо Фед е оставил лихвения процент непроменен на последното си заседание. Отговорът на гуверньора беше, че финансовата институция наблюдава пет такива правила от типа на „Тейлър“, като в момента четири от тях гласят, че не трябва да се правят промени, а едно дори сочи към увеличение на разходите по заемите. Последният доклад на Фед до Конгреса включва бележка, в която се посочват петте правила и техните предписания, но банката не насочва вниманието си към нея и материалът в повечето случаи се пренебрегва. Като инструмент за насочване на обществената дискусия, със същия успех може и изобщо да не съществува. Със или без Тръмп, това е жалко.
Все пак при наличието на самоуверен до безразсъдство президент солидарността на Фед и по-разумното насочване на общественото мнение не биха имали голямо значение. Изглежда, че времето за по-добра комуникация и по-интелигентна политика, основана на правила, е отминало. Ерата на независимостта на Фед приключва.
*Централните банкери, които смятат, че инфлацията е много по-голям бич за икономиката от бавния ръст и следователно рядко гласуват за намаление на лихвените проценти, носят нарицателното „ястреби“, а тези, които са предразположени да гласуват за намаляване на лихвените проценти и за стимулиране на икономиката, са „гълъби“ - б. а.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 4 месеца Когато централна банка стане зависима от правителството има само един резултат - хиперинфлация. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца До: Pyramid обаче как си личите старата соц/руска школа, само вие говорите с празни и лишени от смисъл термини, но звучащи някак си гръмко и зловещо! зеления чорап е същия... кризата била системна, квото и да означава това от твоята уста, като няма да те питам как това унищожаване на регулатора ще помогне за тая "системна" криза! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца "Лишаването на регулатора от правомощия точно в момента заплашва рано или късно да доведе до перфектна икономическа буря." Оставянето на пълномощията у регулатор- също. Моментът на цугцванга настъпи, кризата е системна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца кате, кате ... Пак си се "развихрила". "Оперативно независима централна банка" ? Това за ФЕД ли е ? Една ЧАСТНА банка , превърната от акционерите си в СВЕТОВНА ИНСТИТУЦИЯ ! Това значи все едно *** , ЦКБ , БАКБ , ИнвестбаМк да основат банка и тя да регулира финансовите потоци в страна. Президент ще е хаРПръцонян, а Петя Славова ще преценява кой колко пари да има и колко да му ... *** ще следят за Киберсигурността. Я по-полека! Тръмп не е сам, това с тея апокалипсиси ... по-полека. отговор Сигнализирай за неуместен коментар