От 1 януари 2026 г. най-големите предприятия ще прилагат стандартния одитен файл (SAF-T) чиято цел е да улесни и стандартизира обмена на счетоводна и данъчна информация между фирмите и данъчните администрации. Това съобщи Денница Димитрова, ръководител на данъчната практика в „Камбуров и съдружници“, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Тя уточни, че по данни на Националната агенция за приходите това ще бъдат около 450 предприятия.
Данъчният експерт напомни, че въвеждането на SAF-T у нас е предвидено с промените в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), приети заедно със Закона за държавния бюджет за 2025 г. Идеята на да тази реформа е да бори срещу данъчните измами и да улесни и да постави на равни начала в комуникацията данъкоплатеца и данъчната агенция.
Димитрова обясни, че този файл ще се подава всеки месец на 14-то число и ще включва информация за: данните за фирмата и действителния ѝ собственик; счетоводни операции по хронология; движения по сметки; приложени данъчни ставки и начислени данъци; документи за покупки и продажби; информация за клиенти и доставчици; начин на плащане по трансакциите. Тя поясни, че годишно ще се подават файлове за дълготрайни материални активи и амортизации, а при поискване – данни за материални запаси.
Денница Димитрова съобщи, че изключени от нормативната уредба са микропредприятия, нерегистрирани по ДДС; бюджетни организации; фондове за социално осигуряване; търговски представителства и юридически лица без стопанска дейност. Според нея, това, че не са изключени граждански дружества и консорциуми ще създаде допълнителна административна тежест, защото консорциумите включват отделни фирми с различна отчетност, но самите те са самостоятелни данъчни субекти.
По думите ѝ информацията в SAF-T ще бъде синтезирана и ще се подава в специален форма, за да може данъчната администрация да разчита и да извлича необходимите данни за целите на контролното производство, както и за целите на техните вътрешни проверки, които да са по-бързи и ефективни. „За бизнеса, на теория, потенциалната полза е автоматизиране на процесите и избягване на многократни искания за една и съща информация“, заяви Димитрова. Тя прогнозира, че очакванията са имплементирането на стандартния одитен файл да доведе до повече работа за счетоводителите в краткосрочен план.
„В преходния период възможността за двойно отчитане е реална, защото няма нормативен текст, който да освобождава бизнеса от задължението да води дневници и регистри по старата система, дори когато данните вече са подадени чрез SAF-T“, коментира данъчният експерт.
Димитрова уточни, че SAF-T ще се въвежда в следващите пет години.Тя се надява, че в този срок ще бъдат обхванати всички данъкоплатци, които ще комуникират по този начин с данъчната администрация, като се въведат мерки за олекотяване на данъчно-контролните производства, зслед като за вече предоставена информация не би следвало тя да се изиска отново.
„Компаниите, засегнати от реформата, могат да се подготвят, като се включат в тестовата програма на НАП, която започва на 1 юли и ще продължи 6 месеца“, каза още Димитрова. Според нея това е възможност за фирмите да проверят системите си, да тестват процесите и да открият проблеми преди реалния старт.
„Годишното счетоводно приключване „на заден ход“ ще стане невъзможно. Всичко ще трябва да се случва в рамките на отчетния период“, отбеляза данъчният експерт.
Какви са глобите при неспазване на изискванията за прилагането на SAF-T у нас? Съществуват ли рискове за злоупотреба с данни? Как законодателят ще осигури гаранции за запазване на информацията към данъчната администрация от лични данни и търговска тайна?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.