Световните производители на спиртни напитки са изправени пред отрезвяващ коктейл от предизвикателства, тъй като митата и бойкотите на различни марки заплашват да изострят по-широки промени в навиците за пиене.
Френският производител на коняк Rémy Cointreau в сряда стана поредният производител на спиртни напитки, след Diageo и Pernod Ricard, който оттегли целите си за продажби поради засилена икономическа и търговска несигурност, пише CNBC.
„Предвид продължаващата липса на макроикономическа видимост, геополитическата несигурност около политиките за митата между САЩ и Китай и липсата на възстановяване на американския пазар до момента... условията, необходими за поддържане на целите на [Remy Cointreau] до 2029-2030 г. вече не са налице“, казва се в изявление на компанията.
Продажбите за цялата година на бизнеса с коняк на групата, който включва и едноименната марка Remy Martin, спадат с 22% на органична основа поради забавянето на потреблението в САЩ и „сложните пазарни условия“ в Китай.
LVMH също отбеляза 17% спад в цените на коняка Hennessy през първото тримесечие на годината. Търговските бариери отслабват и без това намаляващото търсене на спиртни напитки. Виното и спиртните напитки на LVMH остават най-зле представящото се подразделение на френската луксозна група.
Спиртните напитки на Diageo, включително Tanqueray, Gordon's и Smirnoff, също отбелязват стръмен спад през първото тримесечие, докато продажбите на ирландския бранд Guinness се увеличават.
Престижът – и често законовите изисквания, свързани със спиртните напитки и вината, означават, че те са силно зависими от местното производство и по този начин са силно изложени на вносни мита в САЩ. Шампанското трябва да се произвежда и бутилира в региона Шампан, например.
„При спиртните напитки и вината има тероар, което означава, че произвеждате локално и изнасяте. Следователно те са много по-уязвими към геополитическо напрежение“, казва Санджит Ауджа, анализатор в UBS, пред CNBC.
Remy Cointreau изчислява, че митата в сегашния им вид биха могли да нанесат удар от 65 млн. евро на бизнеса след смекчаващи мерки. Diageo предупреждава, че около 25% от бизнеса ще бъде засегнат от митата.
Това не важи обаче за бирата, която е определена като неочакван победител от пивоварните търговски подразделения. Забележително е, че най-голямата пивоварна в света - AB InBev, както и нидерландските и датските производители на бира Heineken и Carlsberg, запазват своите прогнози за цялата година през първото тримесечие.
Вината и спиртните напитки са потенциално по-изложени и на бойкоти на марки. Потребителите са по-склонни да заменят определен продукт по политически причини в полза на местно произведена алтернатива.
Индустрията се забавя през последните години след силно десетилетие на растеж, особено по време на пандемията от Covid-19. Потребителите, поставени под карантина, плащаха повече за алкохол през 2020 и 2021 г., което доведе до скок при премиум марките.
По време на пандемията хората не само пиеха повече, но и плащаха повече за премиум марки. Спиртните напитки често се възприемат като достъпен лукс, особено в добри икономически времена.
С промяната на икономическите условия обаче потребителите може да са по-малко склонни да дадат 100 долара за бутилка добър алкохол, а вместо това да предпочетат по-евтини алтернативи.
Тенденциите в уелнеса също така предизвикват промяна на потребителските навици. Все повече хора се отказват от алкохола, затова и много производители на напитки се стремят да възприемат тази промяна с нови гами от нискоалкохолни и безалкохолни продукти.
Същевременно разпространението на лекарства за отслабване – и ранните доказателства за тяхната роля в потискането на желанието за алкохол, представляват друго потенциално предизвикателство пред индустрията.
Все пак анализаторите остават разделени относно тежестта и трайността на спада. Цикличният натиск се отнася до икономическите насрещни ветрове, докато структурните промени се отнасят до променящите се потребителски модели. Очакванията са, че когато се разсеят ефектите от цикличните промени, индустрията за спиртни напитки в САЩ ще се върне към растеж, но по-слаб от историческия.