Музиката има значение за икономиката като цяло. Това беше една от първите индустрии, които бяха трансформирани от интернет. Статуквото беше норма за известно време. Napster беше закрит преди две десетилетия. Неговият враг Metallica прегърна стрийминг платформите преди повече от 10 години, а абонаментът за Spotify Technology стоя на ниво от 9,99 долара в продължение на години.
Време е да помислим за потенциала за радикална промяна, пише Лионел Лорен за Bloomberg. От една страна, ако това е краят на музикалния бизнес, то би било тъжно. Стрийминг икономиката е смазващо неравностойна. Тя е страхотна за потребителите, за звукозаписните компании и правоносителите, които са открили начини да надживеят отчисленията, както и за най-слушаните изпълнители като Тейлър Суифт и Ед Шийрън. Но не е толкова добра за музикантите, които са по-надолу по стълбицата.
Нито е добра за акционерите на Spotify или тези на подобни самостоятелни платформи за стрийминг на музика като Deezer, тъй като силната конкуренция на наситения пазар заплашва тяхното представяне като бързоразвиващи се технологични компании.
Платформите имат ограничена власт при преговорите със звукозаписните компании и правоносителите, които искат да увеличат максимално стойността на своите хитове и на своите звезди. Spotify никога не е реализирала годишна печалба. Тя изглежда в „постоянен стартъп режим“, както наскоро отбеляза експертът по музикални възнаграждения Фил Бърд.
Акциите на компаниите за музикален стрийминг се представят по-зле от тези на звукозаписните компании и мениджърите на права. Графика: Bloomberg L.P.
Докато инфлацията и икономическото забавяне потискат растежа, анализаторът от MIDiA Research Марк Мълиган прогнозира, че глобалните приходи от стрийминг за 2022 г. може да са нараснали с едва 7%. А печалбата на Spotify вероятно няма да бъде факт още няколко години, тъй като компанията инвестира повече в подкасти и аудиокниги. Какви тогава са опциите ѝ за излизане от стартъп режима?
Единият вариант е да повиши цените, както наскоро направи Apple. Музиката има много добра стойност – плащането на 10 долара на месец се равнява на няколко цента на час. Бившият икономист на Spotify Уил Пейдж през 2021 г. отбеляза, че цената за чаша вино Малбек се е удвоила от 2009 г. насам, въпреки не предлага значителни подобрения за потребителите, докато песните не са променили цената си, въпреки бума в попълването на музикалните каталози, персонализацията и алгоритмичните препоръки.
По-високите цени със сигурност ще увеличат общия икономически пай. Може дори да се създадат някои стимули за промяна на неравномерния начин, по който абонаментните такси се вливат в общите възнаграждения, които облагодетелстват най-големите изпълнители, независимо от това какво избират да слушат отделните абонати.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?