Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг направи ключово признание по време на антитръстов съдебен процес в САЩ, като заяви, че е купил Instagram, тъй като тя имала „по-добра“ технология за камери от тази, която компанията му се опитвала да създаде под водещия си бранд Facebook по онова време, предава Ройтерс.
Признанието изглежда подкрепя твърденията на американските антитръстови регулатори, че Meta е използвала стратегията „купи или зарови“, за да придобие възможни конкуренти, да държи настрана по-малки играчи и да поддържа незаконен монопол.
Зукърбърг направи признанието във втория ден от показанията си по съдебен процес във Вашингтон, чрез който Федералната търговска комисия на САЩ (FTC) се стреми да разплете придобиванията от Meta на ценните активи Instagram и WhatsApp.
Делото, заведено по време на първия мандат на Доналд Тръмп, е смятано за тест за обещанията на новата администрация на президента да предприеме действия срещу големите технологични компании.
На въпрос от прокурора дали е смятал, че бързо разрастващата се Instagram можела да бъде разрушителна за Meta, известна тогава като Facebook, Зукърбърг заяви, че според него Instagram имала по-добра камера от тази, която компанията му създавала.
„Направихме анализ „създай vs. купи“ в процеса на разработване на приложение за камерата", заяви Зукърбърг. „Помислих си, че Instagram е по-добра в това, затова е по-добре да я купим“, допълни той.
Компанията твърди, че предишните му намерения не са релевантни, тъй като FTC определила точно пазара на социалните мрежи и не отчела силната конкуренция пред Meta от TikTok на ByteDance, YouTube на Alphabet и приложението за съобщения на Apple.
„Създаването на ново приложение е трудно“
Зукърбърг призна също, че много от опитите на компанията да създаде собствени приложения са се провалили.
„Създаването на ново приложение е трудно и много често, когато сме се опитвали да създадем ново приложение, то не се е радвало на силен подем“, заяви Зукърбърг в съда.
„В историята на компанията сме се опитвали да създадем вероятно десетки приложения и повечето от тях не стигнаха до никъде“, допълни той.
Зукърбърг даде показанията в момент, когато Meta се защитава години след публикуването на изобличаващи заявления, извлечени от собствените документи на Facebook, като имейл от 2008 г., в който той казва, че „е по-добре да купим, отколкото да се конкурираме“.
FTC обвинява Meta, че има монопол върху платформи, използвани за споделяне на съдържание с приятели и роднини, където основните ѝ конкуренти в САЩ са Snapchat на Snap и MeWe, малка социална мрежа, създадена през 2016 г.
Платформи, на които потребители споделят съдържание с непознати въз основа на общи интереси, като X, TikTok, YouTube и Reddit не са взаимнозаменяеми, твърди FTC.
Увеличаване на рекламите
Зукърбърг оспорва също твърдението на комисията, че Meta може да показва на потребителите повече реклами, тъй като няма конкуренти, друг ключов стълб по делото.
Докато антитръстовите дела обикновено разглеждат способността на монополиста да повишава цените за клиентите, FTC посочва способността на Meta да понижава качеството на приложенията, до които потребителите имат безплатен достъп, например чрез увеличаване на броя на рекламите.
Зукърбърг оспори твърдението, че по-големият брой реклами е равен на влошени преживявания на потребителите, като заяви, че рекламите в приложенията на Meta са се подобрили и системата ѝ цели да „показва повече рекламно съдържание на хора, които обичат да гледат такова съдържание“.
Meta дори обмисля да въведе фийд изцяло с реклами, намекна Зукърбърг. „Мисля, че сме го обсъждали в различни моменти, но не смятам, че сме го направили“, допълни той.
преди 1 седмица ей това е прозрение, та те всички купуват заради това ... зада загробят конкурента, излиза по евтино от колкото да се конкурираш! .. то и за това иновациите през последните години почти липсват, конкуренцията на свободния пазар умря някъде след 2000та отговор Сигнализирай за неуместен коментар