Чатботовете с изкуствен интелект (AI) могат да халюцинират и да ласкаят твърде много потребителите – „Това е страхотен въпрос!“, ми каза един наскоро – но поне абонаментният модел, който е в основата им, е полезен за нашето благополучие. Много американци плащат по около 20 долара на месец, за да използват премиум версиите на ChatGPT на OpenAI, Gemini Pro на Google или Claude на Anthropic, а резултатът е, че продуктите са проектирани така, че да са им максимално полезни, пише Парми Олсън в коментар за Bloomberg.
Не очаквайте това статукво да продължи дълго. Приходите от абонамент имат лимит, а новото ниво „Max“ на Anthropic от 200 долара на месец предполага, че дори най-популярните модели са под натиск да намерят нови потоци от приходи.
За съжаление, най-очевидният такъв източник е рекламата – най-успешният бизнес модел в мрежата. Разработчиците на изкуствен интелект вече проучват начини да включат повече реклами в своите продукти и макар че това е добре за печалбата им, то също така означава, че сме на път да видим нова глава в икономиката на вниманието.
Ако превръщането на социалните мрежи в стръв за ангажиране на аудиторията е някакъв ориентир, то последствията ще бъдат значителни.
Една от цените е пристрастяването. Младите офис служители стават зависими от инструменти с изкуствен интелект (AI), които им помагат да пишат имейли или да работят с дълги документи, сочи скорошно проучване, а OpenAI твърди, че група „проблемни“ потребители на ChatGPT са пристрастени към инструмента. Позиционирането на реклами в ChatGPT, който вече има над 500 млн. активни потребители, няма да стимулира компанията да помогне на тези хора да намалят употребата на продукта. Точно обратното.
Рекламата беше причината компании като Meta Platforms на Марк Зукърбърг да създадат алгоритми за насърчаване на ангажираността, като задържат потребителите да скролват, за да виждат повече реклами и да генерират повече приходи. Това е причината за т. нар.„еншитификация“ на мрежата, място, което сега е изпълнено с кликбейт и публикации в социалните медии, които предизвикват възмущение. Вграждането на такива стимули в изкуствения интелект почти сигурно ще накара неговите дизайнери да намерят начини да предизвикат повече допаминови пикове, може би като правят още повече комплименти на потребителите, задават лични въпроси, за да ги накарат да говорят по-дълго, или дори като култивират емоционална привързаност.
Милиони хора в западния свят вече гледат на чатботовете в приложения като Character.ai, Chai, Talkie, Replika и Botify като на приятели или романтични партньори. Представете си колко убедителен може да бъде такъв софтуер, когато потребителите му са измамени. Представете си човек, който казва на своя изкуствен интелект, че се чувства депресиран, а системата препоръчва някои достъпни дестинации за почивка или лекарства за справяне с проблема.
Така ли биха работили рекламите в чатботовете? Отговорът е обект на много експерименти, а компаниите наистина експериментират. Рекламната мрежа на Google например наскоро започна да позиционира реклами в чатботове на трети страни. Chai - чатбот за романтика и приятелски отношения, на който потребителите са отделяли средно по 72 минути на ден през септември 2024 г., показва изскачащи реклами. А системата за отговори с изкуствен интелект Perplexity показва спонсорирани въпроси. След отговор на въпрос относно търсенето на работа, например, тя може да включва списък с предложени последващи действия, включително:„Как мога да използвам Indeed, за да подобря търсенето си на работа?“.
През април главният изпълнителен директор на Perplexity Аравинд Сринивас заяви в подкаст, че компанията се стреми да стигне по-далеч, като създаде браузър, който да „получава данни дори извън приложението“, така че да проследява „в кои хотели отивате; кои ресторанти посещавате“, за да активира това, което той нарича „хиперперсонализирани“ реклами.
За някои приложения това може да означава директно вплитане на реклами в разговори, използване на интимни подробности, споделяни от потребителите, за да се предскаже тяхно желание и потенциално дори да бъдат манипулирани, за да бъдат накарани да искат нещо, след което тези намерения да се продадат на предлагащия най-много пари.
В скорошна статия изследователи от Университета в Кеймбридж нарекоха това предстояща „икономика на намеренията“, в която чатботовете ще насочват разговорите към марка или дори директна продажба. Като доказателство те посочват публикация в блога на OpenAI от 2023 г., призоваваща за „данни, които изразяват човешкото намерение“, за да се помогне за обучението на моделите. Това е подобно на усилието на Meta и рамката за разработчици на Apple от 2024 г., която помага на приложенията да работят със Siri, за да „предскажат действия, които някой може да предприеме в бъдеще“.
Що се отнася до Сам Алтман от OpenAI, нищо не подсказва за изграждането на рекламен бизнес така, както наемането на човека, който превърна приложението за доставка Instacart в рекламна машина.
Наскоро Алтман привлече главния изпълнителен директор Фиджи Симо, за да помогне на OpenAI да „се разшири, докато навлизаме в следващата фаза на растеж“. На езика на Силициевата долина „мащабиране“ често означава бързо разширяване на потребителската база чрез предлагане на безплатна услуга, включваща реклами.
Технологичните компании неизбежно ще твърдят, че рекламата е необходима част от демократизирането на изкуствения интелект. Но видяхме как „безплатните“ услуги струват на хората тяхната поверителност и автономност, дори психичното им здраве. А AI знае повече за нас, отколкото Google или Facebook някога са знаели – подробности за нашите здравословни проблеми, проблеми във взаимоотношенията и работата. За две години те също така изградиха репутация на надеждни спътници и арбитър на истината. В X например потребителите често включват AI моделите Grok и Perplexity в разговори, за да сигнализират за фалшиво съдържание.
Когато хората се доверяват толкова много на изкуствения интелект, те са по-уязвими от целенасочена манипулация. Рекламата в AI трябва да бъде регулирана, преди да се е вкоренила твърде много, или ще повторим грешките, допуснати при социалните мрежи - ще разглеждаме последствията от един печеливш бизнес модел едва след като щетите са нанесени.


Огнеборците потушиха 31 пожара през последното денонощие
Един загинал в катастрофи през последните 24 часа
Честваме паметта на преподобните Сава Освещени и Нектарий Битолски
ПП-ДБ внася вот на недоверие срещу кабинета днес
От днес изплащат последните пенсии в лева
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
ПП-ДБ ще внесат вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
Изплащат от днес пенсиите и коледните добавки
Подкрепяният от Израел палестински лидер Ясер Абу Шабаб е бил убит при семеен спор