IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Александър Станев: Данните са новото „черно злато“ за финансовите институции

Когато компаниите се научат да използват данните умно, ще отключат нови бизнес възможности, казва главният технически директор „Финансова индустрия“ в „Сирма Груп“

14:10 | 15.04.24 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Каква е скоростта на дигитализация на компаниите във финансовата сфера и кои са най-бързо навлизащите технологии в сектора? Каква е ролята на изкуствения интелект и по какъв начин се използва технологията в областта на финансите? Investor.bg разговаря по темата с Александър Станев, главен технически директор „Финансова индустрия“ в „Сирма Груп“. Той разказва и за плановете за компанията за листване на световна борса до 2026 г. Александър Станев е един от лекторите на форума на Investor.bg Banking Today, който ще се проведе на 25 април 2024 г. в София. 

- Какъв е основният двигател на дигитализирането на финансовата индустрия и кои са водещите причини за това голяма част от компаниите у нас все още да имат ниска степен на дигитализация?

- Ще започна с това, че според мен във финансовата индустрия степента на дигитализация е на високо ниво. Може би в други сектори на икономиката все още да не са осъзнали и приели като своя стратегия дигитализацията, но това неизбежно ще се промени. Все пак вече живеем в свят, в който взаимодействието между бизнеси и/или с клиенти се осъществява през дигитални канали.

Ако се върнем на финансовата индустрия, то там дигитализацията е процес, насочен в две направления – от една страна, осигуряването на бърз и лесен достъп до финансови услуги на клиентите, но в много по-голяма степен – в посока максимално оптимизиране на работните процеси в институциите. Сигурно сте забелязали огромната промяна в скоростта на обслужване например на искане за кредит в последните години. И това – при все по-засилващите се регулаторни изисквания.

Като наблюдение на проектите и процесите при нашите клиенти, мога да кажа, че няма финансова институция, която да не е фокусирана в увеличаването на скоростта на дигитализация и по двете направления. Това, което предстои обаче да бъде осъзнато, е, че дигиталното обслужване и изпълнение на процеси води след себе си нови и неподозирани възможности, скрити в наглед тривиална информация – логове, записи в бази данни, документи и др. И тук се крие и следващото тектонично преместване – данните. Данните се превръщат в новото „черно злато“ за финансовите институции. Когато компаниите се научат да ги използват умно, ще отключат нови бизнес възможности, ще могат да повишат клиентското удовлетворение, а и не на последно място – финансовите си резултати.

Сега е актуално да се говори за монетизиране на данните. Този процес може да се случва по различни начини – с използването им в комбинация с подходящи алгоритми за персонализация на оферти, тарифи и др., за подобряване на обслужването, за истински 360-градусов поглед върху клиента, базиран на всички точки на взаимодействие с банката. Дори анализът колко пъти един потребител е получил грешка в приложението си за мобилно банкиране или какъв тип е тя, е най-бързата писта за решение за промяна или осъвременяване на определени функционалности.

Това е истинско разширяване на възможностите за предоставяне на подходяща аналитична информация за корпоративни клиенти, а и възможност за създаване на маркетплейс за анонимизирани данни. В ЕС са въведени строги регламенти за работа с личните данни и управлението им, а банките в България прилагат стриктно изискванията за регулаторно съответствие, така че евентуални страхове за „неправилна експлоатация“ на данните са напълно неоснователни.

Александър Станев
Снимка: Сирма Груп

Александър Станев е главен технически директор „Финансова индустрия“ в „Сирма Груп“. Има над 20 години опит в сферата на информационните технологии, плащанията, изграждането на комплексни банкови системи, както и е-идентификационни и удостоверителни услуги. Има множество успешни проекти, свързани с въвеждането на иновативни услуги и модели за ползването им в различни области, като: изграждането и развитието на националната платежна инфраструктура за изпълнение на преводи в същия ден, вкл. въвеждането на международните стандарти за съобщения за превод и IBAN номер на сметка, услуга за представяне и плащане на изцяло електронни фактури, мобилни плащания, електронна идентификация и др. Завършил е физика в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и има магистърска степен по „Бизнес администрация“ от Нов български университет.

- Кои нови технологии навлизат най-бързо във финансовата индустрия? Каква е ролята на изкуствения интелект?

Новите технологии не са самоцел, зад тях трябва да се търси реалната иновация, която дава стойност за клиента. В тази връзка за мен технологията, на която предстои огромно развитие, е т.нар. embedded finance. Това е еволюция на отвореното банкиране и за банките базовата технология е добре позната. Това, в което ще трябва да се инвестира, е иновативното прилагане на тази технология за отключване на източници за приход и присъствие до клиента много по-близо до реалната му нужда в момента на търсене на финансиране, плащане или използването на друг финансов инструмент.

Хубавото е, че на българския пазар вече има институции, които активно се насочват в тази посока, и се надявам в скоро време да видим съществен напредък. Един сегмент, който също се подценява, е прилагането на отвореното банкиране за по-плътна интеграция на корпоративните клиенти. Цяла палитра от напълно автоматизирани услуги с добавена стойност чака да бъде открита и предложена на напредналите с дигитализацията компании.

Като пример мога да посоча, че вграденото кредитиране – в В2В контекст, изключително много подпомага развиването на дистрибуторските мрежи, партньорските екосистеми и установяването на win-win бизнес отношения в огромен брой сектори: ритейл – бяла и черна техника, търговски центрове, вериги, ИТ дистрибутори, телекоми, търговия с бързооборотни стоки. Това е огромен пазар, който предстои да се развие с тези иновативни технологични решения.

Тук трябва да се спомене и навлизащият тренд за прилагане на изкуствения интелект. Една грешка, която се забелязва напоследък, е, че често под този термин се предполага използването на генеративните модели. За професионалистите в областта е ясно, че ИИ технологията се простира далеч над ChatGPT и всъщност е начинът, по който да се използват данните, за които вече говорихме, за постигане на реален бизнес резултат.

- „Сирма Груп“ обяви в стратегическите си цели листване на световна борса до 2026 г. Набелязали ли сте потенциални пазари и къде би било по-удачно да се случи листването – в Европа или в САЩ?

- Да, наистина, листването на световна борса е част от нашите планове за развитие и растеж. При определянето на потенциалните пазари за това листване ние извършваме внимателен анализ на различните региони. В контекста на нашето глобално присъствие и стратегия за развитие, и двата пазара – Европа и САЩ – са стратегически за групата.

От една страна, поради членството ни в ЕС, Европа е нашия „домашен“ пазар и имаме установен устойчив бизнес. Тук има и значителен потенциал за растеж в областта на ИТ технологиите, което несъмнено е привлекателно за инвеститорите.

От друга страна, САЩ са ключов пазар за нашата компания, тъй като исторически разполагаме със солидна клиентска база, осъществени проекти и над 25-годишно присъствие там. Въпреки нестабилността в икономиката САЩ продължават да бъдат един от водещите иновативни центрове в света, което може да допринесе за атрактивността на нашето листване на борсата в този регион. И не на последно място – борсовото финансиране в САЩ е изключително развито, динамично, престижно и всички успешни технологични компании се стремят – при подходящите условия и момент да направят своето листване там.

Вземайки предвид тези фактори, ние продължаваме да извършваме подробни анализи и консултации, за да вземем най-доброто решение за нашата компания и нашите акционери, като и двата региона са в плановете ни за листване, но последователността ще бъде свързана с конкретната икономическа конюнктура.

- Как ще продължите с регионалната експанзия на дейността и преструктурирането, което тече в компанията?

- Регионалната експанзия е от съществено значение за нас, тъй като искаме да засилим присъствието си в ключови пазари и да установим стабилни партньорства, като се стремим да постигнем лидерска роля в достъпа до таланти. Текущото ни преструктуриране е направено с цел да подкрепим тези амбиции, като създадем по-адекватна структура, която да ни позволи да действаме по-ефективно и да развиваме нашите бизнес вертикали. Тези бизнес вертикали ще ни позволят да концентрираме дълбока експертиза в съответната бизнес област и по-този начин да повишим добавената стойност, която клиентите ни получават при работа с нашата комапания.

- Защо подкрепяте събитието Banking Today?

- Banking Today е водещо събитие, което събира експерти от банковия и финансовия сектор, за да обсъдят най-актуалните теми и предизвикателства пред индустрията. Подкрепяме този форум, защото той предоставя уникална възможност за споделяне на знания и опит, както и за изграждане на професионални контакти. Събитието акцентира върху новаторските практики в банкирането, включително развитието на финтех решения, които са от съществено значение за бъдещето на финансовите услуги. Освен това, Banking Today стимулира дискусия относно важни технологични и бизнес трендове и промени и тяхното влияние върху банковия сектор, което е от критично значение за вземането на информирани бизнес решения. Нашата подкрепа за събитието е израз на ангажираността ни към иновациите и прогреса в банковата индустрия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:43 | 18.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Интервюта виж още
Финанси виж още