IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Туристическата 2016 година – рекорди в трудни времена

Геополитическите фактори се превърнаха в причина номер едно за регистрираните върхове в туризма на България, въпросът е ще постигнем ли устойчивост

08:10 | 04.01.17 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Най-големият успех

Няма как ръстовете да не продължат и догодина, има потенциал за продължаващо развитие – разполагаме с незаета леглова база, имаме много работа, каза Румен Драганов. За него възможността все повече чужди туристи да припознават страната ни като любима дестинация и да повтарят визитите си ще се увеличава, защото няма по-добра реклама от тази на доволните туристи. Големият ни успех е, че показахме България на голям брой чужди посетители, които останаха доволни, отчете той.

Вътрешният туризъм също бележи все по-голяма устойчивост през годината - около 17 милиона са пътуванията на българи в рамките на страната досега. Високата динамика на пътуванията ще доведе до 28 милиона туристически пътувания до края на годината, което по думите му е безпрецедентно.

Многобройните туристически атракции в страната са все по-посещавани. Българският туризъм се развива в модерна и динамична информационна среда, която дава възможност за информираност и създаде много доволни туристи. 2016-та е годината на създаването на доволни туристи от България, обобщи Драганов.

Новите тенденции

Не само геополитиката обаче доведе нови туристи в България. Нискотарифните авиокомпании докараха хиляди европейски туристи. Според Драганов тенденция е тези авиокомпании да се насочат към морските ни летища, което предполага още по-голямо отваряне на българския туризъм.

През следващата година експертът очаква и ново явление - ръст на туристите в извънсезонните месеци и то към вътрешността на страната. По думите му в края на 2017-та и през 2018 година ще видим изравняване на морския туризъм и този във вътрешността на страната. Тенденцията е към увеличение на пътуванията към вътрешността на страната, което да се изравни с пътуванията към морето, които пък ще продължат да бъдат сезонни.

През изтичащата година бяха направени и първи реални стъпки за това балнео и СПА туризмът и културният туризъм да се превърнат във възможен локомотив за развитие на индустрията на България в бъдеще. Драганов напомни, че бизнесът от тази сфера ще подпомага чартърни полети извън сезона, насочени към ползване на минералните ресурси от европейски здравни туристи. Очаква се това да подпомогне ръста на туристите в извънсезонните месеци.

Предизвикателствата

Въпреки че през годината бяха направени плахи стъпки към изсветляване на туристическия сектор чрез въвеждането на Единна система за туристическата информация (ЕСТИ), която е в основата на намалението на сивия сектор, тя не сработи, каза Драганов.

По отношение на управлението на публичната туристическа собственост политиката още не е стартирала. Проблемът е от години и не получи тласък и през 2016 година. Според Драганов по основното предизвикателство за България – министерството да сформира ясна структура по отношение на туристическите атракции публична собственост, не се работи.

След като Министерството на туризма получи правото да управлява концесиите на плажовете, все още няма реализиран договор за новия сезон. Това е правилният път обаче, отчете Драганов и посочи, че ресорното ведомство трябва да получи и собствеността върху туристическите атракции, за да ги концесионира и така да съдейства за създаването на нови работни места.

Браншът очаква Министерството на туризма да не прави несвойствени неща като категоризация на местата за настаняване и регистрация на туроператорите, а да управлява публичната държавна собственост, която все още не припознава като своя. За Драганов това е основна слабост в държавната политика в туризма, тъй като припознаването на тези атракции би развило икономиката в малки населени места, които разчитат единствено на туризма като източник на работни места.

Туризмът ни все още работи на доста ниски обороти – и през изминаващата година заетостта на легловата база е около 40 на сто, имаме възможност за удвояване на туристите чрез разширяване крилата на сезона, имаме да гоним върхови капацитети, посочи експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:23 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 5 rate down comment 1
mitkopom
преди 7 години
радвам се за резултатите от туризма. Туризмът е един от малкото сектори които вкарват огромен финансов ресурс в страната. това е локомотивът който тегли леката промишленост - хранително вкусовата, услугите, строителството и мн други отрасли
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 1
makama
преди 7 години
Браво. 10,3 милиона посещения е добре.Повече ми направи впечатление друго - 28 милиона пътувания на българи в в рамките на България !Това означава, че всеки българин е нощувал поне три пъти извън собствения си дом !Истината вероятно е, че една трета (младите образованите с прилични доходи) са пътували поне 5-6 пъти, една трета вероятно по веднъж, а пенсионерите и малцинствата - нито веднъж.А сме били бедни !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 5
Alee
преди 7 години
Туризмът в България въврви добре. На Митьо Очите бизнеса как е? Има ли ръст и там, че се притеснявам?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още