По всичко изглежда, че каквото и да се случва в икономиката, управляващите имат един-единствен бюджет с точно определени мерки – повече разходи за заплати и социални плащания, пише в коментар икономистът Калоян Стайков от Института за пазарна икономика (ИПИ).
"Такъв е бюджетът през 2019 г., когато реалният ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) е 3,7%, такъв е през 2020 г. както при очакван ръст от 3,3% (прогнозата при приемането на бюджета в края на 2019 г.), така и при очакван спад (по оценки на Министерството на финансите) от 3%, такъв е и проектът за 2021 г. при очакван ръст от финансовото министерство от 2,5%", посочва той.
Проектът за бюджет на страната за 2021 година ще бъде разгледан на второ четене в пленарната зала на извънредно заседание, насрочено за 24 ноември.
Единствената сериозна бюджетна подкрепа за бизнеса е мярката 60/40, отбелязва още Стайков. Според него обаче тя започва да действа твърде късно през 2020 г., а през 2021 г. – повече от година след началото на пандемията, вече няма да е необходима.
В бюджета липсват мерките, които да отговорят на променящата се социална и икономическа среда, категоричен е икономистът.
Според плана на правителството борбата с последствията от пандемията и мерките, които ще помогнат на икономиката да догонва по-бързо развитите страни от ЕС, са насочени основно към населението - но фокусът, изглежда, не е върху по-ефективни институции, по-добра бизнес среда или повече работни места, а върху увеличаване на доходите.
Предложенията не се различават особено в сравнение с 2020 г. "Този път имат още по-силен привкус на популизъм", пише в анализа.
Това личи от идеята за увеличаване на минималната пенсия без обществен дебат и в началото на годината (преди изборите) вместо от средата, каквато е стандартната практика. Към това се прибавя и запазване на „еднократните“ добавки от 50 лв. към пенсиите на всички пенсионери, които се изплащат вече четвърти месец и ще продължат поне до март 2021 г.
Другата основна социална мярка е увеличение на месечните помощи за отглеждане на дете до една година и целевите помощи за ученици, като все още не е ясно какъв ще е финалният им вариант.
При всички положения има необходимост от увеличаване на доходите на пенсионерите, реформиране на социалните помощи, особено т.нар. детски и увеличаване на някои възнаграждения в публичния сектор, но това са структурни реформи, които не могат да се решат ефективно в рамките на бюджетния дебат в края на годината.
Напротив, до есента ресорните министерства трябваше да предложат за обществено обсъждане своите виждания за реформи, те да се обсъдят и накрая държавният бюджет да представи финансовото изражение на тези реформи и механизмите за финансирането им.
"Вместо това всичко в момента се прави "на тъгъдък", не е ясно какви ще са ефектите от предложените промени, даже не е ясно как ще изглеждат, тъй като и в момента продължават да се сипят предложения за детските през следващата година", отбелязва още Калоян Стайков.
Според него проектът за бюджета за следващата година е разписан все едно 2020 г. е била незначително изключение от общата тенденция на развитие на икономиката и публичните финанси и още през следващата година всичко се връща постарому. Очаква се приходите в бюджета да нараснат с 4,4 млрд. лв., като през 2019 г. се увеличават с почти толкова.
Разбира се, през 2021 г. се очакват повече приходи от фондове на ЕС, както и концесионната такса за Летище София. За сметка на това приходите от ДДС, акцизи, социални и здравни осигуровки и корпоративен данък се очаква да нарастват по-бавно.
Разходите също се увеличават с около 4,4 млрд. лв., но в структурата им продължава да има сериозни проблеми. Основното увеличение е при разходите за възнаграждения и пенсии – по около 1,2 млрд. лв. Същевременно разходите за здравеопазване, където е концентриран и ефектът от настоящата криза, се увеличават с 620 млн. лв. – за здравноосигурителни плащания, и около 60 млн. лв. за други разходи – спешна помощ, създаване на нови отделения, инвестиции и др.
С други думи за правителството е по-важно да увеличи доходите на администрацията и пенсионерите, отколкото най-накрая да си свърши качествено работата и в спешен порядък да реорганизира системата, така че същото това население, при необходимост, да има възможност да се лекува без проблем. Това се отнася както за болни с усложнения от коронавирус, така и за останалите пациенти с остри и/или хронични заболявания.
Друг сериозен проблем в разходната част са предвидените средства за инвестиции, които са с 383 млн. лв. по-високи в сравнение с очакваното изпълнение за 2020 г. Това е странно най-малко по две причини.
Първата е, че през 2021 г. и 2022 г. приключва периодът за разплащане по оперативните програми от настоящия програмен период, т.е. могат да се очакват по-високи разходи по тях, а голяма част от капиталовите разходи се финансират именно със средства от ЕС. Подобна ситуация наблюдаваме и през 2014-2015 г.
Втората е, че в приходната част на бюджета се предвиждат над 1,2 млрд. лв. повече приходи от ЕС, а разходите се очаква да се увеличат с по-малко от 400 млн. лв. Дори и да приемем, че част от тези плащания са финални, т.е. за вече приключили проекти, или авансови, т.е. за все още незапочнали проекти, разликата е твърде голяма.
Това означава, че могат да се очакват непланирани капиталови разходи през годината, а оттам – ръст в общите разходи.
Общото усещане от бюджета за следващата година е, че той е лишен от въображение – на фона на невиждана за ЕС криза, както по отношение на скоростта, така и на дълбочината, правителството продължава да предлага стари решения.
Всички реформи са замразени, с обяснението, че те не се правят по време на криза, липсват мерки за:
- подобряване на бизнес средата и насърчаване на икономическата активност; ускоряване на процеса на конвергенция;
- възползване от продължаващия процес на outsourcing и започнали процес на near-shoring;
- постигане на стратегически цели в сферите екология, енергетика, ИКТ и др.;
- реорганизиране на здравната система, така че да може да се справи с шока, пред който е изправена;
- бързо и ефективно възползване от финансовите инструменти на ЕС.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
преди 5 години ООо думата *** - мафията от морето май е забранена дума** в Investor.bgЯ виж ти...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Спокойно, Марксизма и най-добрата и сигурна система без тиранични управници и възможност за корупция..........доказано е вече ХАХАХАХА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Чудесен отговор, подкрепям на 100%. Пепе е машина хаххаа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Парите от Бюджета на Р. България служат за допълнително забогатяване на "хората" зад Герб, БСП и ДПС = *** и СИК босовете. Хората само се пречкат.. . . . . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Сериозните кризи искат ПАЗАРНИ РЕФОРМИ, а не отстъпки...Ето ти една пазарна реформа - спиране всякакво подпомагане на бизнес, който в последните 5 години не е декларирал минимум 20% ПЕЧАЛБА...За да получиш, първо трябва да дадеш. Който не е дал достататъчно данъци в миналото трябва да фалира, защото няма никакъв смисъл от неговия бизнес модел, щом не може да генерира печалба... Така пумийните спекулативни "пирамиди", които се хранят от евтин кредит ще паднат и така поне ликвидните капани ще намалеят. Има предостатъчно пустееща земя у нас може да се дадат по няколко декара на всеки безработен да ги гледа и обработва, но не продава, за да се издържа... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години В заглавието: 'Отговорът на всяка криза по-високи заплати и социални плащания'В статията: критика че се прави точно това?Добре е да се вземе интервю от някой сериозен финансист, примерно от Орешака, не да се пишат измислени статии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Сериозните кризи искат сериозни отстъпки.Стига си се стряскал насън от всеки марксизъм. Той все пак се е доказал вече достатъчно години и се изучава, дори и на запад. По време на криза трябва точно социлизъм иначе има опасност да се добере до властта следващия измамник в овча кожа и с дълбока вяра в националсоциализма и изтреблението на половината население. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ИПИ е това е института по неомарксизъм - комунизъм - социализъм - тези нямат нищо общо с пазарна икономика от какъвто и да било род... Те предлагат същите методи, които другаря ленин, техния любим икономист, е предложил навремето - как той щял да доведе социализма чрез печатане на пари... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години А дали има някой в ГЕРБ, който може да чете и Не е загубил връзка с реалността в България?Ако има такъв нека да прочете горния материал 10-тина пъти.Подобна политика в свястните държави прави така, че да има по-голяма социална стабилност в тежки моменти. Ама празни тиквии могат ли въобще да разберат смисъла от нещо, което не генерира корупция в полза на управляващата партия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар