Във всеки случай малко страни ще искат да бъдат неизменна част от американската френдшоринг коалиция, ако това ги прави уязвими за стратегическо и търговско отмъщение от страна на Пекин. Не става въпрос само за развиващи се пазари като Виетнам и Бразилия, които имат добри стратегически отношения със САЩ, но и са силно вплетени в мрежи за доставки, включващи Китай. Правителствата на ЕС също се противопоставят автоматично да бъдат притеглени в орбитата на САЩ, като например отказаха да наложат пълна забрана за участието на китайската Huawei в изграждането на 5G мрежи.
Трето, инструментите, с които властите разполагат, за да моделират веригите за доставки според стратегическите линии, са неудобни и скъпи. От страна на износа правителствата могат да ограничат продажбите на чувствителни технологии, както направиха САЩ и ЕС относно полупроводниците и други продукти за Русия и Китай. Но при вноса компаниите ще търсят евтини суровини и ще са необходими сериозни фискални или регулаторни усилия, за да сменят доставчиците в голям мащаб. Това има отражение върху публичните финанси или цените на продуктите, или и двете.
Освен ако данъчният кредит за електромобилите не доведе до толкова невероятно ефективна верига за доставки в Северна Америка, че да може да се конкурира успешно с всички новонавлезли на пазара, дори когато бъде премахнат, потребителите в САЩ ще плащат повече за колите си. Може да е трудно да се лансира политика, според която обществото трябва да плаща по-високи данъци или да купува по-скъпи продукти поради спорна официална оценка на политическия риск, която сама по себе си е обект на лобиране от местни производители.
И накрая, политически мотивираната намеса в доставките не е непременно най-голямата заплаха за жизненоважния внос. Вярно е, че понякога има много очевидни въздействия от намесата на правителство за стратегически цели, като текущия недостиг на храна и торове, причинен от Русия, блокираща износа от Черно море. Но дори преди войната в Украйна световната икономика претърпя срив в много вериги за доставки.
Това бяха шокове в промишленото производство и търсенето, както и в глобалната корабна индустрия, а не злонамерени намеси на враждебни правителства. Ще има още един неудобен разговор, ако гласоподавателите видят, че веригите за доставки са старателно преустроени чрез държавна намеса и след това не работят.
Ако приемем, че сделката Манчин оцелее, разпоредбите за данъчния кредит ще бъдат ценен тест за способността на правителствата като цяло и в частност на САЩ да оформят веригите за доставки според стратегически съображения. Въпросите за предложенията са ясни. Законни ли са те? Можем ли да си ги позволим? Ще работят ли? Задължение на привържениците на френдшоринга е да покажат, че отговорите са положителни.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа