Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Добрият платец е жена от средно голям град с дълг до 10 хил. лева

Агенция за събиране на вземания въвежда първата в България система за изцяло онлайн погасяване на просрочени задължения

Добрият платец е жена от средно голям град с дълг до 10 хил. лева

Снимка: Pixabay

Има промяна в навиците за плащане при просрочени вземания в България, наложили се в последните години. Това най-често е дама на 30 години, жител на средно голям град (Панагюрище, Пазарджик или Кърджали), с размер на задължението до 10 хил. лв., посочват профила на изрядния длъжник в проучването си от Агенция за събиране на вземания (АСВ), част от норвежкия B2Holding, който оперира в 23 страни.

Още по темата

Ако доскоро най-масовата група добри платци бяха на възраст 50-60 години, към момента тя се измества към по-младите – на 25-29 години. Изследването на АСВ показва запазване на тенденцията жените да са по-дисциплинирани финансово от мъжете – дамите са с около 30% по-редовни в обслужването на дълговете си в сравнение с мъжете.

Проучването е направено на база данните от над 400 хил. задължения на физически лица, обработвани от АСВ. Данните обхващат периода 1 януари 2018 – 1 април 2019 г.

Ново поколение

Изместването на възрастовата група към по-младите до голяма степен се дължи и на подобряващата се икономическа обстановка в страната и значителното намаляване на процента безработица в последните няколко години, отбелязват от АСВ. По данни на НСИ безработицата е намаляла от 11,8% през 2013 г. до 6,1% през 2018 г. Важен фактор е и промяната в начина на мислене на по-младото поколение. Те все по-добре разбират важността от навременното обслужване на задълженията си и как това се отразява върху кредитния им профил.

Следващата най-добра група клиенти, които погасяват своите задължения, са хората в пенсионна възраст и по-специално групата между 69 – 72 години. По-възрастните като цяло задлъжняват много по-рядко и при тях е малка вероятността изобщо да изпаднат в просрочие.

Статистиката на АСВ показва, че има по-голяма вероятност за редовно плащане, ако длъжникът е от средно големите населени места или градовете с жители между 10-50 хил. души.

Пловдивчани са по-добри платци от столичани

“Добри платци” преобладават в градовете Панагюрище, Пазарджик и Кърджали, а от големите градове на първо място е Пловдив. Вторият по големина град в България и като цяло Южен Централен регион надминават сериозно София като местоживеене на “добрия платец”. В другата крайност стоят места като Луковит, Кнежа, Берковица, Видин, Добрич, Бяла Слатина, Провадия.

Най-често „добрите“ длъжници са тези със стоков кредит, отпуснат за покупка на конкретен продукт. Добре се движат погасяванията по кредитни карти и потребителски заеми до 10 хил. лв . Все още задлъжнелите клиенти продължават да обслужват с най-нисък приоритет просрочените си сметки към телекомуникационни оператори, включващи мобилни услуги, телевизия, интернет, мобилни устройства.

Колкото по-лесно, толкова по-редовно

Удобството при начините на плащане е един от факторите, които сериозно влияят върху поведението на длъжниците, констатират още авторите на изследването. С тази цел АСВ е разработила и проект, който улеснява значително клиентите с просрочени задължения, обслужвани от компанията. Става въпрос за изцяло нова онлайн базирана платформа, която позволява плащане с 24-часов достъп, седем дни в седмицата. Компанията е първата в сектора, която въвежда възможност за заплащане на задълженията на своите клиенти директно през сайта си - www.theagency.bg.

Плащането може да се извърши с бърз достъп без регистрация, както и чрез създаване на потребителски профил, през който клиентът може да наблюдава както статуса на задълженията си, така и извършените плащания по тях. Това е особено полезно, когато погасяванията се извършват на вноски. В близко бъдеще АСВ планира да разработи мобилно приложение, чрез което ще има достъп до онлайн платформата. Компанията смята да добави възможност за създаване на индивидуален погасителен план, съобразен максимално с нуждите на клиента. Като допълнително улеснение през профила си всеки клиент ще има опция за заявяване издаването на различни видове удостоверения и документи.

При възникване на въпрос или затруднение, потребителят може бързо да се свърже за съдействие със служител на АСВ чрез чат функцията на сайта или по телефона.

Вътрешни проучвания на компанията показват, че удобството при плащане и възможността за анонимност са много важни фактори, които влияят върху отношението и поведението на длъжниците.

“Позволявайки изцяло да се игнорира нуждата от телефонни разговори и писма, хората се чувстват по-спокойни и не се налага да тревожат  близките си, особено в случаите, когато не искат да споделят финансовите си затруднения. Въвеждайки нови и по-гъвкави начини за обслужване на своите клиенти, АСВ вярва, че може да помогне на много хора да подобрят финансовата си дисциплина, което ще допринесе за допълнителното утвърждаване на добрия профил на платците в България с всички произтичащи от това предимства, най-вече по-изгодни и облекчени условия за потребителско кредитиране”, коментира Зорница Банкина, директор “Бизнес развитие” на компанията.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Дом на кредит или какво трябва да знаем преди да вземем жилищен заем?