Топенето на ледовете води до рекорден трафик в Арктика и открива нови хоризонти пред енергийните и като цяло търговските коридори, пише The Wall Street Journal.
В периода от януари до юни между Аляска и Балтийско море са преминали 71 кораба и са направени 935 плавания. Това е почти двойно повече спрямо същия период на 2018 година. Тогава по този маршрут са преминали 47 плавателни съда и са извършени 572 плавания.
А реално върховият сезон за товарни превози през Северно море е от юли до ноември.
Повечето кораби, преминаващи през Северно море, са танкери, които пренасят руски петрол (на "Газпром") и втечнен природен газ (на "Новатек") до клиенти в Европа и Азия. Повечето са ледоходи и цената им достига 200 млн. долара, или двойно повече от нормален океански кораб.
Сериозният ръст на трафика се дължи на ускореното топене на ледовете - ледената покривка става все по-тънка и корабите могат да се придвижват без помощта на ледоразбивачи.
Негативното отражение на глобалното затопляне за климата е плюс за търговията. Очакванията на Русия са през тази година каргото да достигне 32 млн. тона, което е ръст от 78% спрямо 2018 година. Само "Новатек" си прави планове до 2030 година да превозва по 52 млн. тона втечнен природен газ през Северно море.
С новите маршрути търговските карго кораби съкращават с 10 дни пътуванията между Европа и Азия спрямо използването на Суецкия канал и Русия вижда сериозен потенциал за развитието на новия търговски коридор.
Вече се правят опити и за привличане на големи плавателни съдове и по този маршрут могат да бъдат осъществявани големи товари от Северен Китай до Европа, допълва WSJ.
В същото време обаче части от Северно море са плитки и големите кораби, които могат да превозят и до 20 хил. контейнера няма да могат да преминат. Няма и пристанища, където контейнерите да бъдат претоварвани.
Липсват и мащабните инвестиции от страна на Китай, вложени в другите инфраструктурни проекти, като "Новия път на коприната" (One Belt, One Road), свързващи Азия и Европа.
Европейски превозвачи пък отказват да ползват новите трасета, показвайки своята загриженост за околната среда.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата