БДЖ се нуждае от работещ бизнес план, в който да се изведат приоритетните политики, с които да възвърне профила си, защото дружеството загуби позициите си на превозвач. Това казва в интервю за БТА проф. Йордан Мирчев, транспортен експерт, бивш директор на БДЖ и председател на транспортната комисия в парламента, а отскоро и основател на Движение за европейско развитие на българските железници.
„След 2010 г. БДЖ постепенно загуби профила си на национален железопътен превозвач. БДЖ загуби тотално и конкуренцията си с автомобилните превозвачи“, коментира Мирчев.
Той допълва, че финансовите мениджъри в компанията през годините са се заели не превозите и приходите, а с различни модели, за да се демонстрира, че БДЖ може да бъде стабилно финансово. Железницата се управлява не като национален превозвач, а като финансово-счетоводна къща, твърди той.
Според него тазгодишният бюджет на превозвача „е нещо като черна кутия, в която липсват реалните измерители на предмета на дейност на железницата“.
Железопътната инфраструктура и подвижният състав (локомотиви, влакове и вагони) са в много лошо техническо състояние, припомня Мирчев. Безопасното пътуване става проблем. Финансовата стабилност на железниците е в риск.
Обслужването на пътниците и икономиката е застрашено. Затова пътниците и товарите преминават към автомобилните превозвачи. Приоритетът на железниците се свежда основно до усвояване на парите за инфраструктура, до дълговете на БДЖ и обществените поръчки.
„Гражданското общество и бизнесът разглеждат националния превозвач като тежест за бюджета, като консуматор, който не възпроизвежда желаната услуга“, казва експертът.
Магистралите по думите му от ден на ден стават все по-тесни с ръста на трафика, а по жп магистралите се движат все по-малко влакове. По трасето София - Пловдив – Бургас след 2025 г. ще имаме най-добри технически параметри на железницата, позволяващи конкуренция с магистрала Тракия, с изразходвани над 1,3 млрд. лв. за модернизация на линията.
Инвестициите в железниците не дават резултат, защото липсва т. нар. професионален мениджмънт за превоз на товари и пътници, допълва Йордан Мирчев.
Според него стабилизирането на техническото състояние на локомотивите, пътническите вагони и влаковете е възможно през следващите 2-3 г.
„Известно е, че недофинансирането на пътническата услуга е до 40-50 млн. лв. годишно. Според мен е целесъобразно средствата по тригодишната финансова рамка, в размер на 100 млн. лв., да бъдат осигурени сега, за да може БДЖ да бъдат равнопоставени и конкурентоспособни на останалите участници при либерализацията на пътническите превози“, препоръчва експертът.


Идват коледните банкети: Как да се забавляваш, без да рискуваш кариерата си?
До дни ще се родят първите бебета, създадени с помощта на изкуствен интелект
Какви защити имат евробанкнотите и как да разпознаем истинските?
Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Инвеститорите се обръщат от AI към компании от по- консервативните сектори
Европейските народи трябва да променят мисленето си по отношение на войната
AI трябва да задава повече въпроси на децата ви
Старомоден лек за отслабващото доверие в правителството
Китай отхвърля чиповете H200 на Nvidia, надхитряйки стратегията на САЩ
Volkswagen попадна в капан
Stellantis иска да увеличи пазарния дял, но някои марки са изложени на риск
Японците са лидери по надеждност и при колите на старо
Грешка ли е да сменяте единствено амортисьорите
10 много яки функции на новия Mercedes GLB
Георгиев: Само за миналата година са 106 присъдите за сексуални посегателства срещу деца
Тихомир Безлов: Големият проблем за политиката в страната ни е, че няма устойчивост
Максимумът на метеорния поток Геминиди за 2025 г. ще настъпи утре
Станишев: Никога не бих оставил страната в такава ситуация
Нищо драстично не се случва с цените на имотите у нас, няма балон