Годишният темп на инфлация в България се повиши до 3,0 процента през ноември спрямо 2,4 процента през предходния месец. Това е и най-високата инфлация от май насам, тъй като поскъпнаха най-вече храните и безалкохолните напитки (6,0% срещу 4,7% през октомври); стоките и услугите в здравеопазването (2,4 процента срещу 2,3 процента); цените в ресторанти и хотели (5,3% срещу 5,1%) и услугите в сферата на отдиха и културата (3,4% срещу 2,5%). Освен това транспортните разходи са спаднални с много по-меки темпове (-0,5% срещу -3,4%), показват данните на Националния статистически институт (НСИ).
Това е втори пореден месец, в който цените на стоките и услугите вървят нагоре, след като през септември националната статистика отчете дефлация от 0,3% на фона на ускорена инфлация предишните месеци.
От началото на годината (ноември 2019 г. спрямо декември 2018 г.) инфлацията е 3,1%, а средногодишният показател за декември 2018 - ноември 2019 г. спрямо декември 2017 - ноември 2018 г. е 3 на сто.
Спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи отбелязват ръст, като най-съществен е той при хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 1,1%, и при развлечения и култура - ръст с 1,1%.
По-скъпи през ноември са облекло и обувки - увеличение с 0,7%, както и ресторанти и хотели – ръст с 0,6 на сто.
Скок в цените има при жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,2%, както и при алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%. Цените за здравеопазване и образование също нарастват съответно с 0,2% и с 0,1 на сто.
През ноември сред хранителните продукти с най-висок ръст са цените на краставици - с 34,3%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 4,2%, на малотрайни и трайни колбаси - съответно с 4,0 и 2,4%, мляно месо (кайма) - с 4,0 на сто. Свинското месо е поскъпнало с 3,0%, кафето - с 0,7%, шоколадовите изделия - с 0,9 на сто.
В групата на хранителните стоки през миналия месец са се намалили цените на: ориз - с 0,8%, хляб „Добруджа“ - с 0,4%, макаронени изделия - с 1,0%, месо от домашни птици - с 1,2%, риба - с 1,0%, кисели млека - с 0,4%, млечни масла - с 1,0%, олио - с 1,2%, ябълки - с 1,3%, цитрусови и южни плодове - с 6,2%, зеле - със 17,4%, картофи - с 0,2%, бира - с 1,0%, и други.
В групите на нехранителните стоки и услуги през ноември е регистрирано най-голямо увеличение на цените при: цигари - с 0,2%, обувки - с 2,4%, газообразни горива за битови нужди - с 1,2%, топлинна енергия за отопление - с 3,5%, нови автомобили - 0.6%, дизелово гориво - с 0,1%, автомобилен бензин А95Н - с 0.1%, автомобилен бензин А100Н - с 0,5%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 2.3%, метан за ЛТС - с 0.1%, услуги по обработка на писма - с 6,5%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 2,3%, услуги по обществено хранене - с 0,7%, козметични продукти - с 1,6%, и други.
През разглеждания месец сред нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло - с 0,2%, течни горива за битови нужди - с 0.1%, мебели и предмети за обзавеждане - с 1,3%, хладилници - с 1,6%, перални и съдомиялни машини - с 0,6%, готварски печки - с 1,0%, климатични инсталации - с 0.5%, международни полети - с 5,4%, мобилни телефонни апарати - с 1,1%, персонални компютри - с 1,8%, кина и театри - с 0,1%, продукти за лична хигиена - с 0,8%, и други.
През ноември цените на лекарствените продукти и на лекарските услуги са се увеличили съответно с 0,2 и 0,1%, а цените на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за ноември спрямо предходния вецес е 100.3%, т.е. месечната инфлация е 0,3%. Инфлацията от началото на годината (ноември 2019 г. спрямо декември 2018 г.) е 2,3%, а годишната инфлация за ноември е 2,2%.
Средногодишната инфлация за периода декември 2018 - ноември 2019 г. спрямо декември 2017 - ноември 2018 г. е 2.4%.
Според ХИПЦ през ноември спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, като най-голямо е увеличението при облекло и обувки - с 0,5%; ресторанти и хотели - с 0,5%; развлечения и култура - с 0,5%. Намаление има при жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,3%, и транспорт - с 0,3%.
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за ноември на годишна база е 100.7%, а от началото на годината (ноември 2019 г. спрямо декември 2018 г.) е 104,0%.
През ноември цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва: хранителни продукти - увеличение с 1,2%; нехранителни стоки - увеличение с 0,2%; услуги - увеличение с 0,1 на сто.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна