Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Монополът на „Лукойл“ при акцизните складове е пречка за по-евтините горива

Необходим е нов модел за пазара на горива в България, смята анализаторът Васко Начев

Монополът на „Лукойл“ при акцизните складове е пречка за по-евтините горива

Снимка: Ройтерс

През последната седмица обществената действителност в страната е разтърсена от мащабни протести срещу високите цени на горивата, допълнени от новината, че Комисията за защита на конкуренцията е започнала проверка на шестте най-големи вериги бензиностанции в България. 

Още по темата

Според енергийния експерт Васко Начев основна причина за високите цени на горивата за крайните потребители е фактът, че руската компания „Лукойл“ контролира по-голямата част на акцизните складове, което ѝ дава възможността да контролира цените въпреки ниския акциз и ДДС за горивата.

„Официално „Лукойл“ притежава 40% от бензина в акцизните складове, но с подставени лица този процент достига до 85-90 на сто“, заяви Начев в ефира на БНТ.

„На практика всички големи играчи купуват от „Лукойл“. Внася се единствено високият клас А100, така че има нещо изкривено“, добави той.

По думите на експерта е нужно да се предприеме законодателна инициатива, с която да бъде сменен моделът, по който работи пазара на горивата в страната, тъй като дори да се намали акцизът, „най-много след шест месеца цените отново ще достигнат сегашните нива“.

„Пазарният механизъм за търсене и предлагане работи безотказно. В този смисъл това е мястото, към което правителството трябва да насочи усилията си“, подчерта Начев.

Цените на горивата в страната са винаги „малко под фокуса на общественото недоволство“, а за последните два дни цената на бензина клас А95 е спаднала с 0,20 лв, коментира експертът.

„Ако погледнем таксите, акцизът и ДДС у нас са сред най-ниските, а в същото време се доближаваме до цените на горивата в Европа и това всъщност е основният въпрос“, допълни Начев.

Според другият гост в БНТ проф. Атанас Тасев всяка намеса в пазарната логика може да окаже негативен ефект.

„На този етап възможностите на държавата са твърде ограничени“, смята той, като добавя: „Вече бяха наложени мерки за регулиране на цените на горивата. Нищо положително няма да се случи с промени по касовата бележка".

Според Тасев основните производители и дистрибутори трябва да разработят нова методика и да проведат разяснителна кампания за горивата.

„Когато пада цената на петрола, не така бързо се понижават и цените на горивата за крайните потребители, защото компаниите, които купуват петрол работят с фючърси“, разясни Тасев, добавяйки: „При фючърсите реално петролът вече е купен, стои в танкерите и не може да бъде продаден на по-ниска цена от тази, за която вече е бил договорен. И обратно – когато поскъпва петролът, рязко скача цената на дериватите, защото всеки търси максимална печалба“.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (6)

3
 
10
 
6
преди 6 месеца
Това долното, при условие, че все пак има некви симптоми на пазар и пазарна икономика. Иначе, с решения на ЦК и постановления на МС може сичко.
И кой е казал, че пазарът е нещо супер справедливо и гарантира честни и ниски цени...? Ааа... май едно време Желю *** и Константин Тренчев говореха такива неща по митингите на СДС пред "Ал. Невски". Май бая народ тогава им верваше... :lol:
3
 
11
 
5
преди 6 месеца
И къде бре, Начев, законът облагодетелства Лукойл и не позволява на други да създават и оперират с акцизни складове? Каква точно законодателна инициатива те гони? Напр., да задължиш Шел и ОМВ да поддържат акцизни складове, щот иначе те са сметнали, че не им требват? То е цело чудо, че изобщо са дошли на необятния български пазар, той - акцизни складове. Щот те са евтини и се правят лесно...
Май на некои кратуни изобщо не им е ясно как се случват нещата... Точно законодателна инициатива ти требва, та да оправите и горивата като застраховките... :lol:
Колко требва да си прос, та да не вдяваш, че ако некой може да взема 1 леф за нещо насекъде около България - на стотина километра от тебе, никой не може да го накара да ти го продава тука за 50 стинки!!! Можеш само да го накараш да не ти го продава ич... :lol:
0
 
6
 
4
преди 6 месеца
Няма профилна снимка
Обаче всички искат митнически складове.. за без пари. Естествено. За да могат да си забъркват каквито си поискат течности :)
0
 
7
 
3
преди 6 месеца
Няма профилна снимка
Ами, че направете си нови складове и печелете. Другият вариант е без митнически складове - внос от Румъния или Македония - е вярно веднага ще трябва да се платят акзиците и данъците.. ама нали евтино ще продавате.. значи бързо ще ги продавате.
1
 
2
 
2
khao до: Protokol
преди 6 месеца
Няма профилна снимка
... за десети път !

Още от Икономика и политика
Как гласуват политиците ни