Проблемът със завишените фини прахови частици в София няма да се реши с намаляване на цената на билета за градския транспорт. Това каза в ефира на bTV бившият министър на икономиката, който в момента е общински съветник.
Според него източниците на замърсяване на въздуха в столицата са три - индустрията, транспортът и отоплението.
Трайков посочи, че в миналото най-големият замърсител е бил комбинатът "Кремиковци".
"Усилията трябва да бъдат фокусирани в проблема с отоплението. Горенето на дрехи, стара дограма и гуми са по-изолирани случаи. Системното решение е да има завишен контрол върху автомобилите, които замърсяват най-много“, посочи той.
По думите му системата за измерване на замърсяването може да бъде свързана с КАТ, а шофьорите с автомобили, които не отговарят на екологичните норми да бъдат санкционирани.
„Има технически начини това да стане. Има възможност да се разположат сензори, които да измерват замърсяването на всяка отделна кола, както си минава по улицата“, добави бившият министър.
Относно идеята на премиера Бойко Борисов да се предостави газ за социално слаби, Трайков заяви, че това е въпрос на държавна политика, но е непрактично решение.
„Хората, които се нуждаят от подпомагане, са бедни и нямат газова инсталация и газови уреди. Когато отоплението е на газ и с централно топлоподаване, тогава ще се подобри въздухът на София. Не е практично да се дава азерски газ на бедните хора, защото самото газифицирне е скъпо. Не е и особено евтино да се потребява газ. Предимно по-заможните хора го използват“, обясни Трайков.
По думите му всяка година у нас умират три пъти повече хора, отколкото в европейските градове, заради усложнения от мръсния въздух.
Според него обаче проблемът няма да се реши и чрез ограничаване на движението в центъра на автомобилите с четни или нечетни номера.
"Това е архаично решение, от 50-те години на миналия век. Не е практично и се оказва, че трудно може да бъде контролирано”, смята Трайков.
Според него системното решение е да има действителен контрол върху нивото на замърсяването от индивидуалните автомобили и притежаването на замърсяващ автомобил просто да бъде икономически неизгодно.


Хороскоп за 9 декември 2025
Тежка катастрофа със загинал
Мощно земетресение с магнитуд 7,6 разтърси Япония
Второ издание на инициативата "(НЕ) Сам вкъщи" подготвят в Общинския приют за кучета
Осъдиха 56-годишен варненец за държане на голямо количество алкохол без акцизен бандерол
Япония и Китай ескалират конфронтацията със спор за военен радар от уикенда
Какъв трябва да е бюджетът на България? Попитахме експертите
България очаква 2 млн. туристи през зимата, над 50% ще са от Европа
Yardeni за обрата от Великолепната седморка към останалите технологии, част 2
Yardeni за обрата от Великолепната седморка към останалите технологии, част 1
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Рибари от Ахтопол притеснени заради танкера: И плаж няма да има, и риба, и почиващи
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
Евгений Кънев: Бюджетът може и да бъде приет силово, но ще има последици
Силен трус разлюля Япония, има предупреждение за цунами
Стармър, Мерц и Макрон в един глас: Ние сме с Украйна