Повече роботи са се присъединили към работната сила на Съединените щати миналата година, отколкото някога преди, поемайки различни дейности – от такива на конвейерните ленти в заводи за рециклиране на боклук до други, на които поставят малки потребителски стоки в картонени кутии в складовете за електронна търговия, пише Ройтерс.
Изглежда още роботи ще се присъединят към работния процес през 2022 г.
Компании в Северна Америка са отделили повече от 2 млрд. долара за почти 40 хил. робота през 2021 г., за да им помогнат да се справят с рекордното търсене и недостига на работна ръка, предизвикан от пандемията. Роботите започнаха да работят във все повече индустрии, простиращи се далеч отвъд автомобилния сектор.
„При човешкия труд, това, което се произвежда, зависи от това да дали са гладни, дали са уморени и дали са пили кафе“, казва Брайън Ту, главен финансов директор DCL Logistics във Фремонт, Калифорния, който е започнал да инсталира роботи на линиите в складовете си по време на пандемията. Роботите са надеждно бързи и не си вземат почивки.
Фабрики и други промишлени потребители са поръчали 39 708 робота през 2021 г., с 28% повече от 2020 г., сочат данни, събрани от индустриалната група Association for Advancing Automation, известна още като A3. Предишният годишен рекорд за поръчките на роботи беше поставен през 2017 г., когато северноамериканските компании поръчаха 34 904 робота, оценени на 1,9 млрд. долара.
Още през 2016 г. над два пъти повече роботи са продадени на автомобилни производители, отколкото на всички други сектори на индустрията взети заето. Но през 2020 г. други бизнеси успяха да изпреварят автомобилните производители като купувачи на модерни машини, а делът на роботите, които отиват в неавтомобилни компании, нарасна още повече през 2021 г.
Според A3 едни от най-бързите ръстове на поръчките за роботи са в металургията и индустриите за храни и потребителски стоки.
Онлайн търговията е друг бързо развиващ се сектор. В DCL, която има пет центъра за изпълнение на поръчки в САЩ и скоро ще отвори шести, линиите, на които са заработили роботи, могат да оперират с по-малко хора, но да произвеждат с 200% повече, казва Ту.
„Все още имаме служители, работещи около роботите“, допълва той. „Но можем да намалим работната сила наполовина“.
Навлизането на коботите
Данните на А3 покриват предимно поръчки на традиционни индустриални роботи – големи системи, които обичайно заменят цяла секция на конвейерните линии с движещи се ръце. Но нарастващ дял от роботите са от т.нар. вид „коботи“, които са проектирани така, че да работят редом с хората.
„Номер едно двигател на автоматизацията е недостигът на работна ръка в производството“, коментира Джо Кембъл, старши мениджър развитие на приложения в Universal Robots, която е звено на базираната в Масачузетс Teradyne, специализирана в коботите. Пандемията не е единственият фактор, който налага промените. Universal изчислява, че 2000 души днешно от поколението на бейби бумърите (родени между 1946 и 1964 г.) се пенсионират в производството, което ограбва заводите от експертизата на ветераните.
Кембъл твърди, че коботите си проправят път в много индустрии, които дълго са се съпротивлявали на автоматизацията. В строителството например компанията е продала роботи ръце на фирма, която ги използва за поставянето на гипсокартон в големи строителни проекти, което по принцип е трудоемък процес.
Автомобилните заводи също намират нови начини за използване на коботи. Нидерландската компания Stellantis сега ползва коботи на Universal във финалната зона за сглобяване в завода си в Торино, Италия, така че да ѝ помагат да произвежда новите електромобили Fiat 500.
Въпреки че автомобилните фабрики използва роботи от десетилетия, Кембъл твърди, че това коботите да вършат задачи по финално сглобяване е нещо „много ново“.


Идват коледните банкети: Как да се забавляваш, без да рискуваш кариерата си?
До дни ще се родят първите бебета, създадени с помощта на изкуствен интелект
Какви защити имат евробанкнотите и как да разпознаем истинските?
Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Инвеститорите се обръщат от AI към компании от по- консервативните сектори
Европейските народи трябва да променят мисленето си по отношение на войната
AI трябва да задава повече въпроси на децата ви
Старомоден лек за отслабващото доверие в правителството
Китай отхвърля чиповете H200 на Nvidia, надхитряйки стратегията на САЩ
Volkswagen попадна в капан
Stellantis иска да увеличи пазарния дял, но някои марки са изложени на риск
Японците са лидери по надеждност и при колите на старо
Грешка ли е да сменяте единствено амортисьорите
10 много яки функции на новия Mercedes GLB
Георгиев: Само за миналата година са 106 присъдите за сексуални посегателства срещу деца
Тихомир Безлов: Големият проблем за политиката в страната ни е, че няма устойчивост
Максимумът на метеорния поток Геминиди за 2025 г. ще настъпи утре
Станишев: Никога не бих оставил страната в такава ситуация