Германските производители на премиум автомобили са се радвали на рекордни цени за луксозните си автомобили през 2021 г., след като недостигът на полупроводници е ограничил предлагането на превозни средства на големите пазари, докато потребителското търсене расте, съобщава Financial Times.
Приходите на автомобил в BMW, Audi и Mercedes-Benz са се увеличили средно с почти 25% в сравнение с предпандемичната 2019 г., сочи анализ на банка Stifel за изданието.
Ръстът се дължи на обрат в продължилата десетилетия тенденция, при която индустрията произвеждаше повече автомобили, отколкото можеше да продаде. Производителите тогава предлагаха дори по-големи отстъпки, за да се освободят от излишните автомобили в изложбени зали, така че целите за продажбите да бъдат изпълнени навреме в рамките на поставените крайни срокове.
От 2019 г. насам, когато глобалната икономика отслабна, производителите започнаха да правят по-малко автомобили, отколкото могат да продадат, като разликата се е разширила до около 4 млн. автомобила тази година. Макар че имаше подобен дефицит след финансовата криза през 2009 г., това бе аномалия на фона на годините свръхкапацитет.
„Виждаме намаляване на инвентара от три години в резултат на [ограниченото] предлагане“, казва Даниел Шуорц, анализатор в Stifel. “Това не се е случвало досега“.
В резултат на това приходите на Mercedes-Benz са се увеличили от почти 38 хил. евро на автомобил през 2019 г. до над 54 хил. евро през 2021 г. към края на третото тримесечие. При Audi сумата е нараснала от над 46 хил. евро на автомобил до близо 57 500 евро, сочат изчисленията на Stifel.
BMW, която успява да премине през кризата с чиповете по-лесно от конкурентите си и изгуби по-малко производствено време като цяло, бележи по-скромен ръст – от малко над 36 хил. евро за автомобил през 2019 г. до над 38 хил. евро през 2021 г. към края на третото тримесечие.
Голяма част от това се дължи на производителите, които приоритизират производството на по-печеливши модели.
Продажбите в Mercedes например са намалели с 30% през трите месеца до края на септември, но приходите са се свили само с 1%.
Анализът на Stifel показва, че само през едно тримесечие печалбата на Mercedes преди данъците и лихвите се е увеличила с 1,4 млрд. евро само заради по-добро ценообразуване и от внедряване на налични чипове в по-луксозни автомобили с по-висок марж.
Инвеститорите забелязват промяната, а изпълнителните директори казват, че ще продължат да преследват тази стратегия дори когато ограниченията в предлагането бъдат облекчени.
„Няма натиск за преследване на обем“, казва Ола Калениус, главният изпълнителен директор на Mercedes, за изданието този месец, а главният финансов директор Харалд Вилхелм обещава „да се фокусира там, където са парите“.
Производителите на луксозни автомобили са били подпомогнати от рекордни ръстове на цените на употребявани автомобили. Това не само направи купуването на нови автомобили по-привлекателно, но и подкрепи счетоводните баланси на финансовите подразделения на производителите на луксозни автомобили, които управляват големи лизингови отдели.
„Автомобилите се връщат [към производителя] след 12-36 месеца и цената за препродаване е много по-висока от първоначалните допускания“, казва Шуорц.
„От краткосрочна гледна точка липсата на нови автомобили днес ще доведе до недостиг на автомобили поне през следващите две години“, добавя той. „Това трябва да подкрепи ценообразуването и на новите автомобили“.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Коледни подправки за баланс на кръвната захар
Американските суперносачи отново са в сила в Тихия океан
Задържаха над 180 000 къса нелегални цигари край "Дунав мост 2"
Синът на Нели и Ашанти вече е проходил
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО
преди 3 години Случайно да ти е ясно, че най-продавания автомобил Китай е модел на Фолксваген? Или по-важно е да снасяш опирките и глупостите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години жълтите не са много по иновациите, ще почакаш докато бай муй надмине ханс! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ханса си мисли,че това ще продължи с години.Тези години ще са " златни години" за тях ( ниско качество висока цена поради ограниченото производство ) защото с всеки изминат ден автомобилният сектор се променя корено вече големите ИТ фирми влизат в тоя сектор.( само Китайски над 10 Тайван-4 фирми 5 фирми Индийски Корейск-3 и.т.н.) които са комбинирани бензин-електрически или напълно електрически.Имайки предвид и Тесла която ще произвежда в Германия нещата ще бъдат съвсем различни от това което очаква Ханс.Времето ще даде най-правилната оценка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар